Από το πώς θα βγει ο χειμώνας στις ευρωπαϊκές οικονομίες που αποτελούν και τις βασικές αγορές για την Ελλάδα θα κριθεί και θα διαμορφωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η εξέλιξη τη τουριστικής χρονιάς για την Ελλάδα, όπως τονίζει σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός.
Ωστόσο επισημαίνει ότι οι ενδείξεις για τη νέα χρονιά είναι θετικές αλλά, όπως εξηγεί, “ζούμε σε μια συγκυρία με τόσες πολλές αβεβαιότητες και τόσους αστάθμητους παράγοντες που ανά πάσα στιγμή μπορούν να οδηγήσουν σε ανατροπές, λιγότερο ή περισσότερο δραματικές”. “Από τα μεγέθη που είναι μετρήσιμα αυτή τη στιγμή, όπως οι αεροπορικές θέσεις που έχουν κλειστεί, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι χωρίς όμως να προεξοφλούμε τίποτα αν δεν το δούμε να επιβεβαιώνεται στην πράξη”, σημειώνει ο κ. Βασιλικός.
Στην παρέμβασή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Βασιλικός χαρακτηρίζει το 2022 μια καλή χρονιά, καλύτερη από ό,τι ανέμενε ο κόσμος της φιλοξενίας, καθώς το πρώτο τετράμηνο του 2022 είχε χαθεί λόγω των δυσκολιών που εξακολουθούσε να προκαλεί η πανδημία. Ωστόσο, η γεύση που αφήνει το 2022 ο κ. Βασιλικός τη χαρακτηρίζει “γλυκόξινη” απόρροια της κατακόρυφης αύξησης του κόστους λειτουργίας των ξενοδοχείων, λόγω της αύξησης στο κόστος ενέργειας.
Και για το 2023 η μεγάλη πρόκληση για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις παραμένει η αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστος, με τον κ. Βασιλικό να εξηγεί ότι η ενέργεια επηρεάζει όλο το φάσμα της ξενοδοχειακής δραστηριότητας και δυστυχώς το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει απρόβλεπτο. Από τη θέση του προέδρου της HOTREC, ο κ. Βασιλικός τονίζει ότι υπάρχουν οριζόντια ζητήματα όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, οι αθέμιτες πρακτικές που στρεβλώνουν την αγορά και αναμένονται δράσεις στα παραπάνω μέτωπα.
Ερωτώμενος για το αν οι ελληνικές εκλογές μπορεί να επηρεάσουν τις τουριστικές ροές προς την Ελλάδα, ο κ. Βασιλικός είναι ξεκάθαρος: “Η δημοκρατία και οι εκλογές δεν είναι απειλή για κανέναν και για τίποτα. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένας φόβος ως προς αυτό και θέλω να είμαι απόλυτος. Άλλωστε και το 2019 είχαμε εκλογές σε μια πολύ καλή τουριστικά χρονιά”.
Συγκεκριμένα στα ερωτήματα ποιες είναι οι προκλήσεις για το 2023 και σε τι πεδία δράσης θα κριθεί και η νέα χρονιά, ο κ. Βασιλικός είπε: “Ό,τι περνάει από το χέρι μας, το έχουμε κάνει. Από εκεί κι έπειτα αυτό που θα παίξει τον πρώτο ρόλο πλέον στη διαμόρφωση της χρονιάς είναι το πως θα βγει ο χειμώνας στις ευρωπαϊκές οικονομίες που αποτελούν και τις βασικές μας αγορές.
Οι ενδείξεις είναι θετικές αλλά ζούμε σε μια συγκυρία με τόσες πολλές αβεβαιότητες και τόσους αστάθμητους παράγοντες που ανά πάσα στιγμή μπορούν να οδηγήσουν σε ανατροπές, λιγότερο ή περισσότερο δραματικές. Όταν έχεις ένα πόλεμο μέσα στην ίδια την Ευρώπη, κάτι που φαινόταν αδιανόητο μέχρι να συμβεί, κάθε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη.
Γι’ αυτό άλλωστε κι εμείς στο ΞΕΕ όλα τα τελευταία χρόνια αποφεύγουμε τις υποθέσεις και τις εικασίες, προτιμώντας να μένουμε στα δεδομένα. Από τα μεγέθη που είναι μετρήσιμα αυτή τη στιγμή, όπως οι αεροπορικές θέσεις που έχουν κλειστεί, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι χωρίς όμως να προεξοφλούμε τίποτα αν δεν το δούμε να επιβεβαιώνεται στην πράξη”.