Στο InfoPoint του Δήμου Ηρακλείου, δίπλα από τη Βικελαία Βιβλιοθήκη

Συναντηθήκαμε στην  πλατεία Λιονταριών περίπου στη μία το μεσημέρι, για να πάμε στο InfoPoint του Δήμου Ηρακλείου, δίπλα από τη Βικελαία Βιβλιοθήκη.

Εκεί θα μας ενημέρωναν οι υπεύθυνοι του φορέα και θα συζητούσαμε με τον αντιδήμαρχο κ. Σισαμάκη για σχετικά θέματα, όπως για τις υπηρεσίες που προσφέρει το InfoPoint, για τις συνέπειες του κορoναϊού  στη λειτουργία του φορέα, αλλά και για τα μελλοντικά σχέδια και τον προσανατολισμό που δίνει η νέα δημοτική Αρχή.

Στο κέντρο της πόλης η  ζέστη ήταν αφόρητη, όμως γινόταν κάπως πιο ανεκτή, γιατί εύκολα μπορούσε κάποιος να ξεχαστεί ακούγοντας τον πλανόδιο μουσικό που βρισκόταν εκεί για ώρα. Προνοητικός και δεξιοτέχνης,  είχε βρει ένα σκιερό σημείο μπροστά από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη και με το σαξόφωνό του βοηθούσε τους περαστικούς να ξεφύγουν για λίγο κι ας μην το καταλάβαιναν οι ίδιοι.

Στον εσωτερικό χώρο του InfoPoint όλοι οι υπάλληλοι ήδη φορούσαν τις μάσκες τους, τις φορέσαμε κι εμείς και ξεκίνησε η ενημέρωσή μας από την υπεύθυνη του φορέα.  Οι συνθήκες λόγω covid έχουν αλλάξει, μιας και προσωρινά δεν επιτρέπεται να υπάρχουν πάνω από δύο τρεις επισκέπτες στον χώρο, με χρονικό όριο τα 10-15 λεπτά.

Ο χώρος απολυμαίνεται συχνά και όπως είπαμε πριν οι μάσκες είναι υποχρεωτικές για όλους. Μάθαμε πως οι συνολικές επισκέψεις για το 2019 ήταν κοντά στις 10.000, αριθμός που είναι κατά κάποιο τρόπο σταθερός τα τελευταία χρόνια και δείχνει ότι λειτουργούν οι τεχνικές προώθησης και πως οι υπηρεσίες που προσφέρει ο φορέας είναι ικανοποιητικές.

Ήδη οι οργανωμένες επισκέψεις μαθητών από όλη την Ελλάδα και από την Ευρώπη, μέσω του προγράμματος Erasmus, έχουν ξεπεράσει τα 2.000 άτομα.

Αυτή η σταθερότητα δείχνει ξεκάθαρα ότι έχει χτιστεί, στα λίγα χρόνια από τη δημιουργία του, ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης και ότι υπάρχουν χειροπιαστά αποτελέσματα σχετικά με τους στόχους που έχουν τεθεί.

Για όσες και όσους δεν έχουν επισκεφτεί το InfoPoint αρκεί να πούμε πως θεωρήθηκε ήδη στο ξεκίνημά του καινοτόμο, μιας και χρησιμοποιεί διάφορες διαδραστικές εφαρμογές, που πληροφορούν τους επισκέπτες σχεδόν για καθετί που θα μπορούσε να ενταχθεί στο πρόγραμμα των διακοπών τους.

Όσο είναι εφικτό βέβαια κάποιος να πληροφορηθεί σε 20 με 30 λεπτά για την πλούσια ιστορία, τα μνημεία, τις παραλίες και σχεδόν ό,τι αξίζει να δει στην Κρήτη και ιδιαίτερα στο Ηράκλειο.

Όμως με τη βοήθεια των εργαζομένων της υπηρεσίας ένας επισκέπτης (Έλληνας ή ξένος) μπορεί ακόμα και να οργανώσει μέρος των διακοπών του επιλέγοντας τις προτεινόμενες διαδρομές του γραφείου πληροφόρησης ή δημιουργώντας μία νέα διαδρομή και κυρίως μαθαίνοντας από το γραφείο για τον πολιτιστικό πλούτο που υπάρχει στο Ηράκλειο και δεν περιορίζεται στην Κνωσό και το αρχαιολογικό μουσείο.

Ένα δείγμα των δημιουργικών προσπαθειών ανάδειξης της πόλης του Ηρακλείου και γνωριμίας με τα «μυστικά» της, είναι οι εντελώς δωρεάν ξεναγήσεις που γίνονται από το InfoPoint  κάθε Τετάρτη στις 11 το πρωί σε συνεργασία με επαγγελματίες ξεναγούς, για όσους/ες επισκέπτες/τριες το επιθυμούν, οι οποίες σε περίπτωση μεγάλης ζήτησης μπορούν να γίνουν και άλλες μέρες της εβδομάδας.

Σύμφωνα με τον κ. Σισαμάκη, αντιδήμαρχο Αναπτυξιακού Προγραμματισμού – Ψηφιακού Μετασχηματισμού & Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Υπαίθρου, στον σχεδιασμό για την αναβάθμιση και τη μετεξέλιξη του InfoPoint υπάρχουν ήδη θετικά νέα, καθώς έχουν εγκριθεί διάφορα προγράμματα και το επόμενο βήμα είναι η υλοποίησή τους.

Αυτά αφορούν κυρίως την ανάδειξη και ένταξη σε διαδρομές περιοχών του Ηρακλείου με γαστρονομικό ενδιαφέρον, τη δημιουργία ηλεκτρονικής σελίδας με επίκεντρο τον οινοτουρισμό  και γενικότερα την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών αυξημένης πραγματικότητας με σκοπό να έρθουν πιο κοντά, είτε ψηφιακά είτε δια ζώσης οι επισκέπτες με τη ζωή του Ηρακλείου και της Κρήτης γενικότερα.

Όπως μας δήλωσε ο αντιδήμαρχος «υπάρχουν κάποιες δομημένες συνεργασίες με τους φορείς της πόλης και υπάρχει και η επιτροπή της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού στην οποία συμμετέχουν οι σημαντικότεροι φορείς, μέσα από εκεί γίνεται μια συνεχής διαβούλευση και ενημέρωση του δήμου για να μαθαίνει τα προβλήματα από “τα κάτω”, από τους ανθρώπους δηλαδή που τα βιώνουν και τα ζουν και σε σχέση με τον τουρισμό αλλά και σε σχέση με την επιχειρηματικότητα».

Φεύγοντας από το σύγχρονο αυτό γραφείο πληροφόρησης/InfoPoint μείναμε με την εντύπωση πως η χρήση σύγχρονης τεχνολογίας για την ανάδειξη του αστικού και του αγροτικού τοπίου και για τη γνωριμία με τις ιδιαιτερότητες του κάθε τόπου ίσως να είναι αυτό που μπορεί να λειτουργήσει αμφίδρομα και αποτελεσματικά για όλους.

Δηλαδή και ο επισκέπτης να πάρει μια πρώτη ουσιαστική εικόνα πριν κάνει τις επιλογές του, με μια μικρή καθοδήγηση και παρότρυνση, αλλά και να γίνει εφικτό να παρουσιαστούν περισσότερες προτάσεις που αφορούν την ενδοχώρα, χωρίς να κυριαρχούν τα διάσημα αξιοθέατα.