Η τουριστική αγορά της Κρήτης επιτέλους άρχισε να κινείται
Η τουριστική αγορά

Τρεις άνθρωποι του τουρισμού, οι κ.κ. Γιώργος Πελεκανάκης, Μανώλης Τσακαλάκης και Βασίλης Φραγκουλάκης, μιλούν στην «Π» για την εξέλιξη της τουριστικής σεζόν, εν μέσω κρουσμάτων και  εμβολιασμών.

Ο κόσμος, παρά την πανδημία και το 4ο κύμα της, «διψάει» για  ταξίδια.

Οι ξενοδοχειακές πληρότητες αυξάνονται  και οι επόμενοι μήνες, εκτός απροόπτου, θα λειτουργήσουν ως τονωτική ένεση σε μια δύσκολη χρονιά που ο κόσμος προγραμματίζει τις διακοπές του στο «παρά πέντε», αναζητώντας στο διαδίκτυο τους ασφαλείς προορισμούς.

«Οφείλουμε να στηρίξουμε την οικονομία της Κρήτης με κάθε τρόπο και ένας από αυτούς είναι οι εμβολιασμοί» λένε.

Ο Μανώλης Τσακαλάκης

Ο κόσμος, παρά την πανδημία έχει μεγάλη διάθεση να ταξιδέψει κι αυτό αποτυπώνεται αυτή την περίοδο στην τουριστική εικόνα της Κρήτης. «Η κίνηση μάς έχει εκπλήξει ευχάριστα», είπε στην «Π» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Ρεθύμνου Μανώλης Τσακαλάκης, σημειώνοντας ότι οι πληρότητες  του Ιουλίου είναι της τάξης του 50% έως 60%. Τον Αύγουστο, όπως ανέφερε ο ίδιος, οι ξενοδοχειακές πληρότητες στην Κρήτη θα φθάσουν κατά μέσο όρο το 70%.

«Αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, η σεζόν που άρχισε άσχημα θα εξελιχθεί καλά» επεσήμανε ο ίδιος, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι οι τρεις – τέσσερις καλοί τουριστικοί μήνες θα τονώσουν ασφαλώς την αγορά, αλλά δε θα καλύψουν τα σημαντικά κενά ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι τουριστικές επιχειρήσεις.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Ελλάδας Γιώργος Πελεκανάκης σημειώνει:

“Επί του παρόντος η κίνηση είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα και η πρόβλεψη για τον Αύγουστο αναμένεται να είναι αρκετά καλή. Πλην όμως οι συνεχείς μεταβολές των επιδημιολογικών δεδομένων στις κύριες τουριστικές χώρες, οι συνεχείς αλλαγές στις ταξιδιωτικές οδηγίες, οι υποχρεωτικές καραντίνες και ο χαμηλός αριθμός εμβολιασμένων, έχουν δημιουργήσει ένα εύθραυστο κλίμα. Σίγουρα η Γερμανία είναι μακράν η χώρα με τις περισσότερες αφίξεις και ακολουθούν οι Γάλλοι, Πολωνοί, Τσέχοι, Αυστριακοί, Ιταλοί κλπ

Σημαντικός αριθμός ξενοδοχείων έχουν προβεί σε προσφορές με τον φόβο της μη προσέλευσης τουριστών. Αυτές οι προσφορές έχουν δοθεί πριν αρκετό καιρό και δεν είναι της τελευταίας στιγμής”.

O ίδιος τονίζει ότι:

“Η πλειοψηφία των τουριστών πριν ταξιδέψουν αναζητούν στο διαδίκτυο τους ασφαλείς προορισμούς από την πανδημία όπως ενημερώνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Άρα είναι εύκολο να καταλάβει κανείς πόσο σημαντικό είναι για έναν προορισμό να είναι πράσινος. Και ναι μεν αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλος αριθμός αφίξεων αλλά μην ξεχνάμε ότι αυτές οι κρατήσεις πραγματοποιήθηκαν όταν η Κρήτη ήταν ακόμα στο πράσινο”.

Oικονομία και εμβολιασμοί πάνε μαζί

Ο Γιώργος Πελεκανάκης

Ο κ. Πελεκανάκης αναφορικά με τους εμβολιασμούς σημειώνει:

“Πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι ο εμβολιασμός είναι μονόδρομος για την περαιτέρω πορεία της φετινής τουριστικής σαιζόν και ίσως και της επόμενης, και αυτό συνεπάγεται και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Είναι λυπηρό να υπάρχει ακόμα σημαντικός αριθμός ανθρώπων του τουρισμού, και όχι μόνο, που να μην έχει εμβολιασθεί. Νομίζω είναι χρέος όλων μας αλλά και ευθύνη ταυτόχρονα ώστε να μην καταρρεύσει η τοπική οικονομία με ό,τι αυτό συνεπάγεται”.

Κάνονας μια πρώτη εκτίμηση για το πώς θα εξελιχθεί η σεζόν αναφέρει:

“Με την καθυστέρηση ανοίγματος μεγάλων τουριστικών αγορών (Ρωσία, Μεγάλη Βρετανία κλπ) αλλά και τις απρόσμενες συνθήκες λόγω μετάλλαξης του ιού, είναι δύσκολο να επιτευχθεί ο αρχικός στόχος για κάλυψη φέτος του 50-60% του τζίρου του 2019. Νομίζω ένα ρεαλιστικό σενάριο είναι η επίτευξη στο 40% και με την προϋπόθεση ότι από εδώ και πέρα δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες εξελίξεις”.

Aναζητούν τους ασφαλείς προορισμούς

Ο Βασίλης Φραγκουλάκης
Ο Μανώλης Τσακαλάκης

Από την πλευρά του ο κ. Βασίλης Φραγκουλάκης, εμπορικός διευθυντής του ομίλου της Aldemar, είπε στην “Π”:

“Όπως είναι γνωστό, η φετινή σεζόν χαρακτηρίζεται έντονα από τις κρατήσεις τελευταίας στιγμής ή  και λεπτού θα λέγαμε καλύτερα. Έτσι ένα ποσοστό πληρότητας 50% για τον Αύγουστο θεωρείται ικανοποιητικό αυτή τη στιγμή, με προοπτική να ανέβει εκτός απροόπτου 20-25% μονάδες τις επόμενες εβδομάδες, με την προϋπόθεση να συνεχιστεί ο τωρινός ρυθμός κρατήσεων.

Υψηλά ποσοστά καταγράφονται από Πολωνούς, Ιταλούς, Γερμανούς, Τσέχους, Ρουμάνους, έχουμε επίσης Ρώσους και Ουκρανούς πελάτες.

Εκπτώσεις υπάρχουν, αλλά όχι τόσο μεγάλες όπως το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Οι πελάτες περιμένουν, όχι απαραίτητα να πετύχουν καλύτερη τιμή, αλλά εξετάζουν την επιδημιολογική εικόνα της χώρας που θα επισκεφθούν, ώστε να μειώσουν το ρίσκο καραντίνας στην επιστροφή τους. Αυτό είναι το κομβικό σημείο που οφείλουν να αντιληφθούν όλοι.

Το βασικό κριτήριο των πελατών είναι η ασφάλεια του προορισμού που θα επισκεφθούν”.

Η δική μας ευθύνη

Το γεγονός ότι η Κρήτη καταγράφει αυξημένα κρούσματα επηρεάζει συγκεκριμένες τουριστικές αγορές; Ο κ. Φραγκουλάκης τονίζει: “Τα αυξημένα κρούσματα στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Κρήτη είναι λογικό να προβληματίζουν τους μελλοντικούς επισκέπτες.

Εάν η Κρήτη αλλάξει επιδημιολογική εικόνα προς το χειρότερο, οι μελλοντικοί πελάτες έχουν το δικαίωμα ακόμα και την τελευταία στιγμή να ακυρώσουν το ταξίδι τους ή να αλλάξουν προορισμό. Αυτό επηρεάζει όλες τις αγορές, δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Οπότε τίποτα δεν είναι δεδομένο και όλα εξαρτώνται από την συνολική μας εικόνα. Είναι καθαρά δική μας ευθύνη!”.

Έχουμε την πολυτέλεια της επιλογής εμβολίων, άλλες χώρες όχι

Ποια είναι τα επιχειρήματα των ξενοδοχοϋπαλλήλων που δεν πείθονται να εμβολιαστούν;

Ο ίδιος απαντά: “Το πιο γνωστό επιχείρημα είναι ότι δεν γνωρίζουν τις μακροχρόνιες επιπτώσεις του εμβολίου, ενώ γνωρίζουν τις βραχυχρόνιες επιπτώσεις σε περίπτωση που νοσήσουν.

Βασικά ο φόβος είναι ο κύριος ανασταλτικός παράγοντας, αλλά με τους περισσότερους που έχω μιλήσει και ρωτήσει τι θα κάνουν εάν γίνει υποχρεωτικός ο εμβολιασμός, απαντάνε ότι θα το κάνουν.

Κατά τη γνώμη μου αυτή είναι η λύση για τις ειδικότητες που έχουν άμεση επαφή με τους πελάτες. Οφείλουμε να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας, τις οικογένειές μας, τους συναδέλφους μας που για καθαρά ιατρικούς λόγους ίσως να μην μπορούν να κάνουν το εμβόλιο και φυσικά τους πελάτες μας.

Ο κίνδυνος να κλείσει ένας προορισμός ή ένα ξενοδοχείο ή ένα τμήμα ξενοδοχείου είναι υψηλός όταν δεν είναι εμβολιασμένη η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών ή του προσωπικού.   Ακούγοντας μόνο τους ειδικούς, ο εμβολιασμός είναι η μοναδική λύση να περάσουμε την πανδημία, ειδάλλως θα πρέπει να κολλήσουμε όλοι, πληρώνοντας όμως το ανάλογο τίμημα.

Είμαστε τυχεροί που η επιστήμη μάς προσφέρει την λύση και ακόμα πιο τυχεροί που στην Ελλάδα έχουμε την άνεση της διαθεσιμότητας και επιλογής εμβολίων. Άλλες χώρες δεν έχουν αυτή την πολυτέλεια”.

Αναφορικά με τις εκτιμήσεις για το πώς θα εξελιχθεί η σεζόν ο κ. Φραγκουλάκης σημειώνει:

“Oι εκτιμήσεις για την σεζόν είναι μεταβαλλόμενες, ανάλογα με την πορεία της πανδημίας στη χώρας μας και την αντίστοιχη πορεία της πανδημίας στις χώρες των επισκεπτών μας.

Όσον αφορά το ερώτημα για την πρόβλεψη αφίξεων και εισπράξεων, αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι εάν είχαμε υπό έλεγχο την πανδημία, ποσοστό τουσ 50% σε σχέση με το 2019 θα θεωρούνταν παταγώδης αποτυχία”.