Εννέα στους 10 ξενοδόχους προτίθενται να αυξήσουν τους μισθούς των εργαζομένων τους έως 20% προκειμένου να προσελκύσουν προσωπικό στις επιχειρήσεις τους, ενώ πρόθεση μισθολογικών αυξήσεων έχει το 75% των εταιρειών σε όλους τους κλάδους.
Αυτο είναι ένα από τα συμπεράσματα έρευνας της Randstad που εξειδικεύεται στις υπηρεσίες ανθρώπινου δυναμικού στην οποία περιλαμβάνονται μισθολογικοί πίνακες.
Από την ίδια έρευνα προκύπτει δυσκολία στην προσέλκυση ταλαντούχων εργαζομένων σε ποσοστό 80%.
Οπως επισημαίνεται:
“Είναι ενθαρρυντικό ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις, σε όλους τους τομείς, εκδηλώνουν σαφή προθυμία να προσφέρουν πιο ελκυστικές οικονομικές αποδοχές, με τα αποτελέσματα της έρευνας HR Trends για το 2023 να καταδεικνύουν ότι το 75% των εταιρειών, από όλους τους κλάδους, σκοπεύουν να αυξήσουν τους μισθούς των εργαζομένων τους. Ιδιαίτερα στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, το 88% προτίθεται να αυξήσει τα μισθολογικά επίπεδα των εργαζομένων του από 1 έως 20%, ενώ μόλις το 10% προβλέπει ότι οι μισθοί θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα”.
Όπως αποδεικνύεται από τα ευρήματα της έρευνας HR Trends για τον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, η προσέλκυση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί σημαντική πρόκληση, κυρίως λόγω των υψηλών μισθολογικών προσδοκιών των υποψήφιων (90%). Επιπρόσθετα, τα υποψήφια ταλέντα που διαθέτουν περιορισμένη εργασιακή εμπειρία και δεξιότητες (68%) και λιγότερα από τα απαιτούμενα χρόνια εργασίας (58%) αποτελούν σημαντικά εμπόδια στη στρατηγική προσλήψεων των επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Δυσκολία στην αφοσίωση των εργαζομένων
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η πιο κρίσιμη πρόκληση για τις επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων είναι η δυσκολία διατήρησης της αφοσίωσης του ανθρώπινου δυναμικού τους (82%). Η δεύτερη πιο σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζουν είναι η δυσκολία στην προσέλκυση ταλαντούχων εργαζομένων (80%), αλλά και η εύρεση ταλέντων από την τοπική αγορά εργασίας (72%).
Πρόθεση προσλήψεων
Σε θετική τροχιά ανάπτυξης βρίσκεται το 75% των επιχειρήσεων, με ανοικτές θέσεις εργασίας που αντικατοπτρίζουν την αυξημένη ανάγκη για ανθρώπινο δυναμικό, προκειμένου να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Η αύξηση των νέων θέσεων εργασίας αντανακλά τη γενική αισιοδοξία και ανάπτυξη που επικρατεί στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, προσφέροντας σημαντικές ευκαιρίες σε όσους αναζητούν νέες επαγγελματικές προοπτικές. Μάλιστα, το 32% των επιχειρήσεων εκτιμά ότι θα προχωρήσει σε αύξηση του αριθμού των εργαζομένων του, ενώ το 68% θα διατηρήσει τον αριθμό του αμετάβλητο.
Αιτίες αποχώρησης εργαζομένων
Το 82% των εργαζομένων εγκαταλείπει την τρέχουσα θέση εργασίας του με σκοπό να λάβει υψηλότερες οικονομικές αποδοχές ή πιο ευνοϊκές συνθήκες εργασίας, ενώ το 38% για να λάβει περισσότερες ευκαιρίες βελτίωσης της επαγγελματικής του πορείας και σταδιοδρομίας, σε διαφορετικό εργοδότη. Για το 36% των εργαζομένων, λόγοι μετεγκατάστασης και υπερβολικού εργασιακού φόρτου αποτελούν κεντρικούς παράγοντες που οδηγούν στην αλλαγή εργασίας. Τέλος, μόλις το 10% θεωρεί τον ευέλικτο χρόνο εργασίας βασικό παράγοντα αποχώρησης και αναζήτησης νέου εργοδότη.
Πώς μια επιχείρηση γίνεται ελκυστική για τον εργαζόμενο…
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, η προσφορά ενός ανταγωνιστικού μισθού και προνομίων (42%), σε συνδυασμό με τις ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης (42%), αποτελούν τα κορυφαία χαρακτηριστικά που καθιστούν μία εταιρεία ελκυστική για τους υποψηφίους. Σχεδόν το 40% των ερωτηθέντων που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι είναι πολύ σημαντικό για τις εταιρείες τους να προσφέρουν ένα ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, όπως, επίσης, είναι σημαντικό για τις εταιρείες να έχουν μια ισχυρή εικόνα εργοδότη, καθώς και ισχυρές εταιρικές αξίες, προκειμένου να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τα ταλέντα.
Στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν και να προσελκύσουν ταλέντα, οι επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων προσφέρουν μια σειρά από επιλογές και δυνατότητες στο ανθρώπινο δυναμικό τους. Επικεντρώνονται στη δυνατότητα εκπαίδευσης (93%), στις μη οικονομικές ανταμοιβές/αναγνώριση (44%) και στη δυνατότητα εργασίας από το σπίτι (27%). Αναφορικά με τις οικονομικές παροχές, οι επιχειρήσεις προσφέρουν μπόνους απόδοσης, κινητό τηλέφωνο, καθώς και επισιτιστικά κουπόνια.
Οι υψηλότεροι και χαμηλότεροι μισθοί στον τουρισμό
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Randstad, ένας υπεύθυνος μπαρ αμοίβεται από 1.500-2.500 ευρώ.
Ο μπάρμαν από 1.200-1.600 ευρώ. Ο Α’ μάγειρας από 1.800-2.500 ευρώ, ο β μάγειρας από 1.200-1.600 ευρώ, ο executive chef από 4.500-9.000 ευρώ.
Ο ρεσεψιονίστ αμοίβεται από 1.200 – 1.600 ευρώ, ο σερβιτόρος από 1.200-1.600 ευρώ, η βοηθός προϊσταμένης από 1.300-1.900 ευρώ. Η καμαριέρα από 1.100-1.600 ευρώ, ο μισθός ενός διευθυντή ξενοδόχου κυμαίνεται από 5.000-9.000 ευρώ.