Ξενοδοχειάρα

Ατμομηχανή του ελληνικού τουρισμού παραμένουν τα ελληνικά νησιά, καθώς το τρίμηνο Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου πέτυχαν αύξηση πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 –δηλαδή το τελευταίο προ της πανδημίας έτος– και μάλιστα σε σταθερές τιμές, ενώ η εικόνα από τις προκρατήσεις για την τρέχουσα σεζόν είναι λίαν ενθαρρυντική σύμφωνα με την “Καθημερινή”.

Οι επιδόσεις αυτές συνέβαλαν μάλιστα στην αύξηση του ελληνικού μεριδίου στη μεσογειακή τουριστική αγορά κατά μία ποσοστιαία μονάδα. Σύμφωνα με μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, κατά το διάστημα Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου οι διεθνείς αφίξεις επιταχύνθηκαν με αποτέλεσμα οι τουριστικές εισπράξεις να υπερβαίνουν κατά 1,2% την επίδοση του 2019 (αναπλήρωση της τάξης του 90% σε αποπληθωρισμένους όρους) για την ίδια περίοδο.

Θετικές κρίνονται οι προοπτικές και για το 2023 βάσει των πρόδρομων δεικτών. Σύμφωνα με την Εθνική Τράπεζα, καταγράφεται σταδιακή βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και αυξημένη διάθεση για ταξίδια διεθνώς, παρά τη συσταλτική επίδραση του πληθωρισμού στο διαθέσιμο εισόδημα.

Σε αυτό το περιβάλλον η Ελλάδα κατακτάει υψηλές θέσεις στην προσέλκυση του τουριστικού ενδιαφέροντος, με τις πρώιμες κρατήσεις (early bookings) να εμφανίζονται υψηλότερες κατά 70% σε σχέση με το 2022, ενώ 11% υψηλότερα κινούνται οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για τις πρώτες εβδομάδες Μαρτίου, αποτελώντας σηματωρό επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.

«Με την επιφύλαξη της αβεβαιότητας που δημιουργεί η γεωπολιτική κατάσταση και η επιβάρυνση των ελληνικών ξενοδοχείων από υψηλό ενεργειακό κόστος και ελλείψεις εργατικού δυναμικού, η φετινή τουριστική περίοδος ξεκινάει νωρίς και φαίνεται να έχει τα εχέγγυα να ξεπεράσει το 2022, εκτιμούν οι οικονομολόγοι αναλυτές της Εθνικής Τράπεζας.

Εξάλλου η μελέτη, αξιολογώντας το συνολικό αποτύπωμα του τουρισμού για το 2022, σημειώνει πως εμφανίζεται οριακά μόνον χαμηλότερο του 2019 (αναπλήρωση της τάξης του 90% σε αφίξεις και αποπληθωρισμένες εισπράξεις), ενώ μέσα στη χρονιά η πορεία αναπλήρωσης σημείωνε συνεχή βελτίωση, από 67% κατά μέσο όρο τους χειμερινούς μήνες σε 89% την άνοιξη και το καλοκαίρι και σε 92% το φθινόπωρο. Έτσι, αν και το καλοκαίρι συνεχίζει να αντιστοιχεί στο 53% των αφίξεων (όπως και το 2019), το ενισχυμένο φθινόπωρο και κυρίως ο Οκτώβριος (έφθασε το 60% του Σεπτεμβρίου 2022, από 54% του 2019) δημιουργούν προσδοκίες για μείωση εποχικότητας στο μέλλον.

Όσον αφορά τον πρωταγωνιστικό ρόλο των ελληνικών νησιών για τον τουρισμό, σημειώνεται ότι κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου του 2022 πέτυχαν αύξηση των ξενοδοχειακών τους πωλήσεων κατά 13% έναντι του 2019 (σε σταθερές τιμές). Οι επιδόσεις αυτές αποδείχθηκαν αρκετά ισχυρές, ώστε η Ελλάδα να βελτιώσει τη θέση της έναντι λοιπών μεσογειακών προορισμών και ειδικότερα Ιταλίας, Ισπανίας, Πορτογαλίας, Κροατίας και Κύπρου.

Συγκεκριμένα, τα ελληνικά ξενοδοχεία απορρόφησαν το 18,5% των διανυκτερεύσεων εξωτερικού σε μεσογειακές χώρες (έναντι 17,5% το φθινόπωρο του 2019), συνεχίζοντας τη δυναμική της καλοκαιρινής περιόδου.

Συνεπώς, καταλήγει η μελέτη, σε όλη τη διάρκεια του 2022 η Ελλάδα διατηρεί την πρώτη θέση στη Μεσόγειο όσον αφορά την επαναφορά μετά την πανδημία: οι τουριστικές αφίξεις στην Ελλάδα για το σύνολο του έτους έφθασαν το 89% του 2019, έναντι 82% στη Μεσόγειο και οι πωλήσεις ανά διανυκτέρευση στην Ελλάδα είναι 25% υψηλότερες του 2019, έναντι 18% στη Μεσόγειο.