Πρόεδρος Διευθυντών Ξενοδοχείων: Τι (πρέπει να) κάνουν ξενοδόχοι και τουρίστες για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας
Οι τουρίστες στις διακοπές τους καταναλώνουν 400-500 λίτρα νερού την ημέρα

Ωστόσο, παρά την αυξημένη τουριστική ζήτηση, ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι το πρόβλημα λειψυδρίας, το οποίο καθίσταται ολοένα και πιο έντονο, λόγω της κλιματικής αλλαγής, των υπερβολικών αναγκών και της περιορισμένης πρόσβασης σε φυσικούς πόρους νερού.

Αυτό επισημαίνει μιλώντας στην «Π» ο Γιώργος Πελεκανάκης πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων, τονίζοντας ότι η λύση του προβλήματος αυτού, απαιτεί άμεση και αποτελεσματική δράση από τα ξενοδοχεία και τις τοπικές αρχές.

Ο Γιώργος Πελεκανάκης

Τι εφαρμόζεται και τι πρέπει να γίνει

«Για τον λόγο αυτό, σημειώνει, υπάρχουν στρατηγικές που ήδη εφαρμόζονται και άλλες που πρέπει να εφαρμοστούν για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του τουρισμού και της προστασίας των υδάτινων πόρων του νησιού.

Ορισμένα ξενοδοχεία στην Κρήτη έχουν ήδη προχωρήσει στη χρήση αφαλατωτών συστημάτων για την παροχή πόσιμου νερού. Αυτή η τεχνολογία επιτρέπει την εξαγωγή αλμυρού νερού από τη θάλασσα και την απομάκρυνση του αλατιού, καθιστώντας το πόσιμο και κατάλληλο για χρήση στις τουριστικές εγκαταστάσεις.

Η αφαλάτωση προσφέρει μια βιώσιμη λύση για την κάλυψη των αναγκών νερού σε περιοχές όπου η φυσική πηγή νερού είναι περιορισμένη.

Ωστόσο, η αφαλάτωση έχει το κόστος της, καθώς απαιτεί υψηλή κατανάλωση ενέργειας και μπορεί να έχει περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως η εκπομπή αλατούχου νερού στην ακτή.

Συνεπώς, η ενσωμάτωσή της ως μία από τις βασικές στρατηγικές δεν είναι η απόλυτη λύση, αλλά μάλλον ένα βήμα προς τη βιώσιμη διαχείριση του νερού.

Ένα από τα πιο άμεσα και αποδοτικά μέτρα που μπορούν να λάβουν τα ξενοδοχεία στην Κρήτη είναι η ανακύκλωση του χρησιμοποιημένου νερού. Μέσω συστημάτων ανακύκλωσης, το νερό που χρησιμοποιείται στα μπάνια, στις πισίνες και σε άλλες περιοχές του ξενοδοχείου μπορεί να καθαριστεί και να επαναχρησιμοποιηθεί, μειώνοντας την κατανάλωση νερού και τις ανάγκες σε νέες προμήθειες.»

Κρίσιμη η εκπαίδευση των τουριστών που καταναλώνουν 400-500 λίτρα ημερησίως

Η εκπαίδευση των επισκεπτών για τη σημασία της εξοικονόμησης νερού είναι επίσης κρίσιμη.

Σύμφωνα με μελέτες και στοιχεία από διάφορες πηγές, εκτιμάται ότι η κατανάλωση νερού από έναν τουρίστα στην Κρήτη, μπορεί να φτάσει τα 400 έως 500 λίτρα την ημέρα.

Αυτή η κατανάλωση περιλαμβάνει:

Κατανάλωση νερού στο δωμάτιο του ξενοδοχείου: Ντους και μπάνιο, τουαλέτα, νιπτήρας.

Πισίνες και αναψυχή: Κολύμπι και άλλες δραστηριότητες σε πισίνες, νεροτσουλήθρες και πάρκα νερού.

Φαγητό και ποτό: Κατανάλωση νερού για την προετοιμασία φαγητού και ποτών στα εστιατόρια του ξενοδοχείου, πλύσιμο πιάτων και ποτηριών.

Άλλες υπηρεσίες και δραστηριότητες: Πλύσιμο ρούχων στις υπηρεσίες καθαριστηρίου καθώς και υπηρεσίες SPA και κέντρα ευεξίας.

Τα ξενοδοχεία μπορούν να οργανώσουν εκπαιδευτικές δράσεις για τους τουρίστες, όπως αναρτήσεις και ενημερωτικά φυλλάδια, που θα τους ενημερώνουν για το πρόβλημα της λειψυδρίας στην Κρήτη και για τις ενέργειες που μπορούν να κάνουν για να συμβάλουν στην εξοικονόμηση νερού, όπως:

  • Ελαχιστοποίηση του χρόνου που αφήνουν τη βρύση ανοιχτή.
  • Επαναχρησιμοποίηση πετσετών και σεντονιών, μειώνοντας την ανάγκη για καθημερινό πλύσιμο.
  • Αποφυγή άσκοπης χρήσης του νερού στις πισίνες και τα Spa.

Τεχνολογία και πρακτικές λύσεις

Η τεχνολογία παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην αποτελεσματική διαχείριση των υδάτινων πόρων. Έξυπνα συστήματα παρακολούθησης της κατανάλωσης νερού, όπως σημειώνει ο πρόεδρος των διευθυντών, μπορούν να εγκατασταθούν σε κάθε δωμάτιο του ξενοδοχείου, βοηθώντας στην παρακολούθηση της χρήσης και στην έγκαιρη ανίχνευση διαρροών ή ανώμαλης κατανάλωσης.

Αυτές οι τεχνολογίες επιτρέπουν στους διαχειριστές να εντοπίζουν περιοχές όπου μπορούν να γίνει εξοικονόμηση, προλαμβάνοντας έτσι τις υπερβολικές καταναλώσεις.

Πέρα από τις πρακτικές λύσεις για την εξοικονόμηση νερού, τα ξενοδοχεία μπορούν να αναπτύξουν και άλλες στρατηγικές αειφορίας, όπως:

  • Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για τη μείωση της εξάρτησης από το ηλεκτρικό δίκτυο και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, γεγονός που ενδέχεται να μειώσει τη συνολική κατανάλωση ενέργειας για αφαλάτωση.
  • Προώθηση βιώσιμων τροφίμων και τοπικών προϊόντων με μικρότερη «υδατική υπογραφή», ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση νερού στην παραγωγή τροφίμων.

Πρέπει να βοηθήσουμε όλοι

«Γενικά το πρόβλημα της λειψυδρίας στην Κρήτη απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από τις τοπικές αρχές, τις τουριστικές επιχειρήσεις και τους επισκέπτες.

Η αφαλάτωση είναι ήδη μια καλή λύση, αλλά τα ξενοδοχεία πρέπει να επενδύσουν σε επιπλέον στρατηγικές για τη διαχείριση του νερού, όπως η ανακύκλωση και η τεχνολογική παρακολούθηση», τονίζει και προσθέτει: «Η ευαισθητοποίηση του κοινού και η ενσωμάτωση βιώσιμων πρακτικών αποτελούν το κλειδί για τη μακροχρόνια διαχείριση των υδάτινων πόρων και τη διατήρηση της φυσικής ομορφιάς του νησιού, εξασφαλίζοντας παράλληλα την αειφορία του τουριστικού τομέα».