Στις καλές προοπτικές για να έχει η Κρήτη τουρισμό όλο το χρόνο, τα μεγάλα οφέλη που θα υπάρξουν, αλλά και το προφίλ των χειμερινών επισκεπτών, που μεταξύ άλλων δαπανούν έως 30% περισσότερα χρήματα από τους τουρίστες του καλοκαιριού, μιλά ο πρόεδρος του Παγκρητίου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Πελεκανάκης, ο οποίος είναι πρόεδρος και στην Πανελλήνια Ομοσπονδία.
Ο ίδιος αναφέρεται και στον ανταγωνισμό περιγράφοντας τι κάνουν άλλες χώρες για να προσελκύσουν τουρίστες και τον χειμώνα.
Τι ζητούν και τι ξοδεύουν
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε σε εκδήλωση για το θέμα στο Επιμελητήριο Ρεθύμνου, με βάση τη μελέτη του ΣΕΤΕ, οι χειμερινοί τουρίστες στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι Ευρωπαίοι άνω των 50 ετών, ενώ μεγάλη αύξηση τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει η αγορά της Ρωσίας Το 20% εξ αυτών είναι άνω των 65 ετών.
Κύρια κίνητρα επιλογής του προορισμού είναι το κλίμα, οι φυσικές ομορφιές και τα πολιτισμικά ενδιαφέροντα του τόπου.
Η μέση διάρκεια παραμονής ανέρχεται σε 14 ημέρες.
Οι χειμερινοί τουρίστες ξοδεύουν έως και 30% περισσότερο από τους τουρίστες του καλοκαιριού. Είναι ζευγάρια χωρίς φροντίδα παιδιών και έχουν καθολική απαίτηση για προσφορά ευρύτατης γκάμας υπηρεσιών και εγκαταστάσεων από πλευράς ξενοδοχείου.
Κατά τη διάρκεια των διακοπών τους αναζητούν: ξενοδοχεία με θερμαινόμενη πισίνα, θεματικές βραδιές με παραδοσιακή μουσική και χορούς, διοργάνωση χορευτικής βραδιάς με ορχήστρα, διοργάνωση βραδιάς γνωριμίας μεταξύ των πελατών κλπ., ενώ δίνουν μεγάλη έμφαση στην τοπική κουζίνα και αναζητούν προγράμματα απασχόλησης ελεύθερου χρόνου (πεζοπορία, εκδρομές, κ.λπ.).
Τι κάνει ο ανταγωνισμός
Ο κ. Πελεκανάκης αναφέρθηκε και στον ανταγωνισμό για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού από άλλες χώρες. «Ας δούμε όμως τι κάνουν ή καλύτερα τι έκαναν οι ανταγωνίστριες χώρες και τα κατάφεραν» σημείωσε κάνοντας αναφορά σε Τουρκία, Κύπρο, Ισπανία, Αίγυπτο, Πορτογαλία και Μάλτα.
- Τουρκία: Αττάλεια – Κωνσταντινούπολη: Και στα δύο αεροδρόμια οι πτήσεις διεξάγονται χωρίς τέλη, ενώ επιπλέον τα καύσιμα πωλούνται αφορολόγητα από 1ης Νοεμβρίου μέχρι 30 Μαρτίου. Υπάρχουν 27 γήπεδα γκολφ και 34 ποδοσφαίρου, ενώ το Υπουργείο Αθλητισμού μεσολαβεί ώστε να διοργανώνονται τη χειμερινή περίοδο φιλικά παιχνίδια με ομάδες διαφόρων κατηγοριών.
- Κύπρος: Αγία Νάπα: Υπάρχουν 4 γήπεδα γκολφ καθώς επίσης και 10 γήπεδα ποδοσφαίρου. Τον χειμώνα πηγαίνουν αρκετές ομάδες ποδοσφαίρου, η κάθε ομάδα με 40-50 άτομα για 15 ημέρες περίπου. Η Cyprus Airways έχει ειδικό ναύλο 50 λιρών Κύπρου για υπαλλήλους ιδιωτικών γραφείων ταξιδιού που φιλοξενούνται σε ξενοδοχεία για inspection. Οι τοπικές αρχές έχουν δικαίωμα μείωσης τοπικού φόρου (δημοτικά τέλη, κ.λπ.).
- Ισπανία: Κανάρια Νησιά: Με σύνθημα «Γκολφ 365 ημέρες τον χρόνο» και με σημαία το παλαιότερο γήπεδο γκολφ στην Ισπανία, κατασκευής του 1891 από Βρετανούς, προωθείται ο χειμερινός τουρισμός στους γκόλφερ, ενώ αναπτύσσεται ο αθλητικός τουρισμός με Airsports. Η ιππασία, το mountain bike, η αναρρίχηση, το Paintball, τα go kart με επαγγελματικές πίστες, ακόμα και το mini golf είναι οι προτάσεις των Ισπανών για τον χειμώνα και όχι μόνο. Παράλληλα, υπάρχουν θεματικά πάρκα για οικογένειες (Aqualand, Oasis Park, Rancho Texas Lanzarote, Atlantida, Palmitos Park, Holiday World, Crocodile Park, Water Park, κ.λπ.) καθώς και μεγάλα εμπορικά κέντρα, ενώ καταγράφεται ανάπτυξη και μέσω του real estate. «Με τον τρόπο αυτό έρχονται αρκετοί κάτοικοι εξοχικών κατοικιών με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνηση στα αεροπλάνα» σημείωσε ο κ. Πελεκανάκης.
- Αίγυπτος: Σαρμ Ελ Σέιχ: Από το μηδέν και σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα κατάφερε να γίνει ένας ελκυστικός χειμερινός προορισμός με νέες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις που το all inclusive είναι σχεδόν στο 100%.
- Πορτογαλία – Μάλτα: Τεράστια ανάπτυξη γαστρονομίας, πολλά γήπεδα γκολφ, ένταξη στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Travel Senior 55+.
Τι πρέπει να κάνουμε εμείς
Ο πρόεδρος των διευθυντών ξενοδοχείων είπε ότι η ελληνική πολιτεία πρέπει να προχωρήσει σε συγκεκριμένες κινήσεις:
- Σημαντική μείωση (αν όχι στην κατάργηση) του ΦΠΑ των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή.
- Απαλλαγή εισφορών προς τα διάφορα ταμεία των εργαζομένων.
- Μεταβολή επιδόματος εργασίας.
- Μειωμένο ενεργειακό τιμολόγιο (ΔΕΗ κ.λπ.).
- Καύσιμα θέρμανσης απαλλαγμένα από φόρους.
- Επιδότηση σε ξενοδοχεία μέσω αναπτυξιακών προγραμμάτων για κατασκευή κλειστής θερμαινόμενης πισίνας, σκέπαστρων και άλλων υποδομών για τις ανάγκες της εποχής.
- Μείωση τελών αεροδρομίων.
- Κατασκευές υποδομών σε αρχαιολογικούς χώρους για κακές καιρικές συνθήκες.
- Μείωση τιμών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.
O κ. Πελεκανάκης μίλησε για την ανάγκη ανάπτυξης διαφόρων μορφών τουρισμού, ενώ αναφέρθηκε και στον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που πρέπει μεταξύ άλλων να φροντίζει την καθαριότητα, τη μείωση των δημοτικών τελών στις ανοικτές επιχειρήσεις, την οργάνωση εκδηλώσεων κ.λπ.
Τόνισε ότι τα μέτρα αυτά πρέπει να έχουν διάρκεια 3-5 χρόνια και υπογράμμισε: «Για ένα επιτυχημένο εγχείρημα αυτής της προσπάθειας θα πρέπει η επιχειρηματική φιλοσοφία να διαθέτει προσήλωση στην ποιότητα, έντονο προσανατολισμό marketing (πόσους θέλουμε και σε ποιους απευθυνόμαστε;) τήρηση υποσχέσεων και σημαντικά μειωμένες τιμές σε σχέση με τους θερινούς μήνες».