Παράδοση και γαστρονομία τραβούν τον ενδιαφέρον των τουριστών

Μια καινούργια φιλοσοφία ταξιδιών με επίκεντρο την τεχνολογία, την επιλογή «δροσερών» προορισμών κατά τους ζεστούς μήνες του καλοκαιριού, την προτίμηση για ταξίδια εκτός περιόδων αιχμής και την αναζήτηση αυθεντικών εμπειριών φέρνουν στο προσκήνιο οι νέες τουριστικές τάσεις στο ξεκίνημα του 2025.

Σύμφωνα με παγκόσμιους τουριστικούς οργανισμούς, το 2025 αναμένεται να αποτελέσει χρονιά ισχυρής ανάπτυξης των πολυτελών ταξιδιών, που θα είναι ενισχυμένα από τη μεταπανδημική διάθεση και τη στροφή προς εμπειρίες «ιδιαίτερες και με νόημα».

Από την άλλη, οι προορισμοί, στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τις επιπτώσεις του υπερτουρισμού, εστιάζουν στην προσέλκυση ταξιδιωτών υψηλού οικονομικού επιπέδου σε αντιδιαστολή με τον μαζικό τουρισμό. Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες διευρύνουν τις premium προσφορές τους, ενώ οι ξενοδοχειακές αλυσίδες εισάγουν περισσότερες πολυτελείς μονάδες και νέες εμπειρίες, όπως tour περιπέτειας, ευεξίας και γαστρονομίας, που θα γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης έκθεσης της Amadeus με τίτλο «Travel Trends 2025», αλλά και τα δεδομένα του Travel Supermarket, αναμένονται σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που οι τουρίστες θα ταξιδεύουν.

Η εξατομίκευση μέσω της τεχνολογίας, η επιστροφή σε «καλύτερες μέρες», οι ξεχωριστές εμπειρίες σε εμβληματικά ξενοδοχεία είναι μερικές μόνο από τις νέες τάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον των ταξιδιών. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, το 2024 το 39% των ταξιδιωτών που επέλεξαν διακοπές δραστηριοτήτων χρησιμοποίησαν σε κάποιο βαθμό την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), σημειώνοντας αύξηση 22% έναντι του 2023. Με αυτούς τους ρυθμούς, η χρήση της ΑΙ αναμένεται να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 50% το 2025. Η αναζήτηση πληροφοριών στο Διαδίκτυο για ταξίδια γίνεται πιο εξειδικευμένη. Επηρεάζεται σημαντικά από την πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης.

Ηδη, το AI Overviews εμφανίζει περισσότερο όγκο αναζητήσεων.

Επίσης, το Gemini της Google, το ChatGPT της OpenAI και άλλες πλατφόρμες παρουσιάζουν μεγαλύτερη ενσωμάτωση ταξιδιωτικών λειτουργιών στα περιβάλλοντα chat.

Αναπροσαρμογή στην Ελλάδα

Οι ταξιδιωτικές τάσεις του 2025 αναδεικνύουν την ανάγκη για αναπροσαρμογή της στρατηγικής και στον ελληνικό τουρισμό. Με βάση τα ευρήματα αντίστοιχης έρευνας της Accor, αλλά και τις διαρκείς αλλαγές στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει, επενδύοντας στην ποιότητα και την αυθεντικότητα των εμπειριών που προσφέρει.

Οι νέες ταξιδιωτικές τάσεις προσφέρουν ευκαιρίες για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, ώστε η Ελλάδα να συνεχίσει να προσελκύει επισκέπτες όχι μόνο για την ομορφιά της, τον ήλιο και τη θάλασσα, αλλά και για την ποιότητα των εμπειριών που προσφέρει.

Λιγότερο πολυσύχναστοι προορισμοί

Ο υπερτουρισμός, σύμφωνα με τις ταξιδιωτικές τάσεις για το 2025, απωθεί όλο και περισσότερους ταξιδιώτες, που αναζητούν ησυχία και μοναδικότητα.

Η Ελλάδα έχει το πλεονέκτημα να προσφέρει αυθεντικούς προορισμούς πέρα από τα μεγάλα νησιά ή την Αθήνα.

Η χώρα έχει την κατάλληλη ευκαιρία να προωθήσει λιγότερο γνωστούς προορισμούς, όπως π.χ. την Αστυπάλαια, τη Σχoινούσα ή τους Φούρνους, να αναδείξει ιστορικούς τόπους όπως την Αρεόπολη ή πολιτιστικούς προορισμούς με πλούσια παράδοση, όπως η Νάουσα με την αρχαία μακεδονική κληρονομιά της.

Οι ταξιδιωτικές τάσεις 2025 δείχνουν ότι οι τουρίστες αναζητούν τέτοιου είδους προορισμούς.

Στο πλαίσιο αυτό, καταγράφεται ήδη επενδυτική κινητικότητα σε προορισμούς που έως τώρα δεν ήταν τόσο δημοφιλείς, όπως το Pearl Island, το πρώτο 5άστερο ξενοδοχείο στη Χίο, το 4άστερο Olvos Koufonisia στο Κάτω Κουφονήσι ή το Varko Bay στην Πάλαιρο Αιτωλοακαρνανίας, που θα φέρει το brand της Banyan Tree.

Ανάδειξη ορεινών προορισμών. Η αυξημένη ζήτηση για προορισμούς που προσφέρουν ανακούφιση από τους καύσωνες του καλοκαιριού αποτελεί σημαντική ευκαιρία για περιοχές της Ελλάδας που μέχρι τώρα ήταν σε δεύτερη μοίρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2024 οι μήνες του Ιουλίου και του Αυγούστου, που κατέγραψαν υψηλές θερμοκρασίες, συνοδεύτηκαν από μειωμένες εισροές τουριστών.

Για τον λόγο αυτόν η Ελλάδα μπορεί να προωθήσει ορεινές περιοχές, όπως το Ζαγόρι, το Μέτσοβο ή τον Ολυμπο, ως δροσερά καλοκαιρινά θέρετρα. Ωστόσο, αυτό προϋποθέτει τη βελτίωση των υποδομών σε απομακρυσμένες περιοχές, ώστε να γίνουν πιο προσβάσιμες και ελκυστικές στους επισκέπτες.

Πολιτισμός και γαστρονομία

Οι ταξιδιώτες αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες που τους επιτρέπουν να συνδεθούν ουσιαστικά με τον προορισμό.

Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για βιωματικές δράσεις, όπως μαθήματα ελληνικής κουζίνας, γευσιγνωσία κρασιών σε οινοποιεία ή παρακολούθηση τοπικών εθίμων. Ταυτόχρονα είναι χρήσιμη η στήριξη τοπικών τεχνιτών, παραγωγών και προϊόντων μέσα από οργανωμένες αγορές και επισκέψεις σε εργαστήρια παραδοσιακών τεχνών.

Επιπλέον, είναι σημαντικό στην προώθηση των προορισμών να περιλαμβάνονται και πολιτιστικά δρώμενα, όπως φεστιβάλ μουσικής ή θεάτρου σε ιστορικές τοποθεσίες (π.χ. Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου), συναυλίες ή και μεγάλα αθλητικά γεγονότα.

Ο «live τουρισμός», όπως ονομάζεται η νέα τάση, προσελκύει μεγάλα ρεύματα τουριστών που παρακολουθούν μεγάλα γεγονότα, όπως έγινε πέρυσι με τις συναυλίες της Taylor Swift και των Coldplay, αλλά και με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού.

Πηγή: tanea.gr