ελληνικός τουρισμός

Η ζεστή φιλοξενία, η γαστρονομία, η ασφάλεια, η ομορφιά των τοπίων, οι καλές ξενοδοχειακές μονάδες είναι τα ισχυρά “χαρτιά” του ελληνικού τουρισμού, σύμφωνα με μελέτη που έγινε για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ.

Που υστερούμε; Σε θέματα υποδομών, στην καθαριότητα, στις μεταφορές, στα κέντρα τουριστικής πληροφόρησης στα οποία υπερτερεί ο ανταγωνισμός.

Είναι μάλιστα εντυπωσιακό, σύμφωνα με τη μελέτη, ότι μόλις στην 8η θέση των κριτηρίων για την επιλογή ενός προορισμού βρίσκονται οι παραλίες.

Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα μελέτης που εκπονήθηκε από την TCI Research για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ με τίτλο «Αξιολόγηση του brand “Ελλαδα” και σύγκριση με τον ανταγωνισμό στη νότια Ευρώπη βάσει της  εμπειρίας των τουριστων».

Η μελέτη βασίστηκε στη διεθνή μεθοδολογία αξιολόγησης τουριστικών εμπειριών, Travelsat και σε δεδομένα από 654 συνεντεύξεις με διεθνείς ταξιδιώτες με τουλάχιστον μια διανυκτέρευση στην Ελλάδα και 6.543 άλλες με ταξιδιώτες στις 6 ανταγωνιστικές χώρες που μελετήθηκαν.

Ο πολιτιστικός πλούτος της χώρας, ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματά της στον τουρισμό, εμφανίζεται μονοδιάστατος χωρίς ποικιλία πολιτιστικών θεαμάτων συγκριτικά με τον ανταγωνισμό στη ν. Ευρώπη (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Μάλτα, Τουρκία και Κροατία).

Όσον αφορά τους βασικούς δείκτες ανταγωνιστικότητας, η Ελλάδα βρίσκεται σε σημαντικά πιο πλεονεκτική θέση στην εκπλήρωση προσδοκιών από τις διακοπές, στο value for money στη διαμονή ενώ στα ίδια επίπεδα με τον ανταγωνισμό βρίσκεται η πρόθεση να συστήσουν τον προορισμό σε άλλους.

Η σημασία του ανθρώπινου παράγοντα

  • Η φιλικότητα των κατοίκων και οι πολύ θετικές επιδόσεις στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών από το ανθρώπινο δυναμικό στα καταλύματα, στα καταστήματα εστίασης, στα μουσεία, στις δημόσιες μεταφορές, αλλά και η αίσθηση ασφάλειας και η καλή σχέση ποιότητας – τιμής είναι οι βασικοί άυλοι παράγοντες που καθιστούν τη χώρα μας εξαιρετικά ανταγωνιστική ως τουριστικό προορισμό.
  • Τα υψηλά επίπεδα ικανοποίησης σχετικά με τη διαμονή και την ποιότητα του φαγητούεπίσηςδιαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της εμπειρίας των επισκεπτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους τουρίστες που αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στη γαστρονομία (foodies), η Ελλάδα προσφέρει άκρως ανταγωνιστικές εμπειρίες τόσο σε επίπεδο ποικιλίας και επιλογής φαγητού όσο και στους περισσότερους άλλους παράγοντες που ενδιαφέρουν τη συγκεκριμένη κατηγορία επισκεπτών, όπως είναι η ψυχαγωγία, η μετακίνηση, η αίσθηση ασφάλειας κ.ά.
  • Εξαιρετική είναι επίσης και η εμπειρία στις παραλίες, με εξαίρεση την καθαριότητα όπου η χώρα μας υστερεί σημαντικά έναντι του ανταγωνισμού.
  • Σε επίπεδο μέσων μαζικής μεταφοράς, η Ελλάδα βρίσκεται σε αποδεκτά επίπεδα, λίγο υψηλότερα από τον ανταγωνισμό και ιδιαίτερα ως προς τις τιμές.

Πού μειονεκτούμε

  • Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά έναντι των ανταγωνιστριών χωρών σε ζητήματα που σχετίζονται με την καθαριότητα, την άναρχη πολεοδομία και ευκολία περιήγησης, τις οδικές υποδομές και τη σηματοδότηση στους τουριστικούς προορισμούς.
  • Όσον αφορά στους πολιτιστικούς πόρους, η Ελλάδα βαθμολογείται θετικά στο κλασικό προϊόν (ιστορικά μνημεία, αξιοθέατα, κλπ.), ωστόσο καταγράφεται η αναγκαιότητα για ανάπτυξη μιας ευρύτερης ποικιλομορφίας (σε επίπεδο προϊόντος, όχι πόρων)- πχ. βυζαντινός, νεότερος και σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός – αλλά και αναβάθμιση της παρουσίασης των πολιτιστικών πόρων με περισσότερο ενδιαφέροντες τρόπους για τον επισκέπτη (story telling) πέρα από τη βασική τεκμηρίωση που προσφέρεται. Αρνητική είναι και η εικόνα για άλλους παράγοντες που είναι εξίσου σημαντικοί για τους τουρίστες με ενδιαφέρον στον πολιτισμό, όπως είναι η κατάσταση και η καθαριότητα εντός και εκτός των αρχαιολογικών χώρων, η εικόνα των πόλεων, αλλά και το φάσμα αγοραστικών επιλογών (shopping), οι επιλογές για ψυχαγωγικές δραστηριότητες κ.λπ.
  • Αντίστοιχα φαίνεται ότι η χώρα μειονεκτεί σημαντικά στην παροχή επαρκούς πληροφόρησης τόσο μέσω των κέντρων πληροφόρησης (info-centers) όσο και της ποιότητας των διαθέσιμων εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας (mobile apps).
  • Οι περιορισμένες επιλογές και η χαμηλή σχέση ποιότητας-τιμής ως προς το shopping καταγράφεται επίσης ως παράγοντας που χρήζει βελτίωσης ειδικά στους city break προορισμούς.
  • Τέλος, παρά την υψηλή βαθμολογία της χώρας ως προς την ικανοποίηση των επισκεπτών και τη σχέση ποιότητας–τιμής, η Ελλάδα μειονεκτεί έναντι των ανταγωνιστριών χωρών ως προς τη διάθεση των επισκεπτών να επαναλάβουν το ταξίδι τους. Η πρόθεση των τουριστών να επανέλθουν στη χώρα μας μπορεί να ενισχυθεί με την παροχή περισσότερων συνδυαστικών και καινοτόμων εμπειριών, ισχυροποιώντας τα υπάρχοντα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προαναφέρθηκαν.