ξενοδοχεία της Κρήτης
Αλλοδαποί τουρίστες πάνω από το 90% των πελατών στα ξενοδοχεία της Κρήτης

Οι ξένοι επισκέπτες στηρίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία εξασφαλίζοντας το 80% των πελατών τους, ενώ στην Κρήτη το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 90%.

H σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια (2013-2017), υπήρξε σωτήρια για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, που κατέγραψαν αυξημένα έσοδα και κέρδη, όπως τονίζεται σε μελέτη της Icap Group για τον κλάδο.

Οι αλλοδαποί τουρίστες αποτελούν τον κύριο «πελάτη» για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας μας, καθώς πάνω από το 80% του συνόλου των διανυκτερεύσεων στα διάφορα ξενοδοχειακά καταλύματα πραγματοποιούνται από αλλοδαπούς.

ο Γιώργος Πελεκανάκης, πρόεδρος του Παγκρητίου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων
Ο κ. Γιώργος Πελεκανάκης
Οπως είπε στην “Π” ο Γιώργος Πελεκανάκης, πρόεδρος του Παγκρητίου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, στο νησί μας η συντριπτική πλειονότητα των πελατών των ξενοδοχείων είναι αλλοδαποί.

“Εκτιμώ ότι πάνω από το 90% των πελατών είναι ξένοι κι ένα πολύ περιορισμένο ποσοστό, ειδικά τα τελευταία χρόνια της κρίσης, Έλληνες” ανέφερε.

Οι συνολικές αφίξεις αλλοδαπών τουριστών εκτιμάται ότι κυμάνθηκαν στο νέο επίπεδο «ρεκόρ» των 26 εκατ. το 2016, παρουσιάζοντας περαιτέρω αύξηση σε σχέση με το 2016. Την ίδια στιγμή, αύξηση στον κύκλο εργασιών τους παρουσίασαν και οι τρεις κατηγορίες ξενοδοχείων την περίοδο 2014-2017 (Πολυτελείας, Α’ και Β’ κατηγορίας).

Σύμφωνα με στοιχεία του 2016, σε όλα τα ξενοδοχειακά καταλύματα της χώρας πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 80 εκατ. διανυκτερεύσεις, ενώ η μέση ετήσια πληρότητα όλων των ξενοδοχείων της χώρας ανήλθε σε 50,1% έναντι 49,1% το 2015.

Τα παραπάνω προκύπτουν από την κλαδική μελέτη «Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις» που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group ΑΕ, η οποία εστιάζει στις επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται ξενοδοχεία Πολυτελείας, Α’ και Β’ κατηγορίας.

Από το 2004 και μετά, η ξενοδοχειακή υποδομή της χώρας μας αναβαθμίστηκε σημαντικά, καθώς μεγάλος αριθμός ξενοδοχειακών μονάδων ανά την επικράτεια ανακαινίσθηκε, ενώ νέες μονάδες υψηλού επιπέδου υπηρεσιών ξεκίνησαν τη λειτουργία τους.

Αναφορικά με τον αριθμό των ξενοδοχειακών καταλυμάτων που λειτουργούν στη χώρα μας, το έτος 2016 λειτούργησαν 9.730 ξενοδοχειακές μονάδες με περίπου 790 χιλ. κλίνες. Τα ξενοδοχεία των δύο αστέρων αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού (ποσοστό 42% περίπου).

Στην περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός κλινών (μερίδιο περίπου 25%).

Πρόβλημα η εξάρτηση από τους tour operators

H υψηλή θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια κατάταξη τουριστικών προορισμών και το υψηλό επίπεδο της ξενοδοχειακής υποδομής της χώρας μας, αποτελούν δυνατά σημεία του κλάδου. Στα αδύνατα σημεία συγκαταλέγονται η μονομερής «εξάρτηση» των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων από τους μεγάλους διεθνείς τουριστικούς οργανισμούς (tour operators) και τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού (εποχικότητα, γεωγραφική συγκέντρωση κλπ).

Η ανάπτυξη νέων εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η προσέλκυση τουριστών από νέες «αναδυόμενες» τουριστικές αγορές, η στοχευμένη διαφημιστική προβολή της χώρας, καθώς και η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών συνιστούν ευκαιρίες για τον κλάδο.

Από την άλλη πλευρά, η κρίση που μαστίζει τον εσωτερικό τουρισμό σε συνδυασμό με την οικονομική κατάσταση της χώρας, ο έντονος ανταγωνισμός από γειτονικές μας χώρες και οι πτωχεύσεις τουριστικών οργανισμών του εξωτερικού, αποτελούν απειλές για τον κλάδο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.