«Το είπαμε και το κάναμε»,
λέει η κυβέρνηση…
αλλά σε 15 χρόνια
«Τι γίνεται με τον ΒΟΑΚ, βρε παιδιά; Τι νέα; Έχουμε κάτι καινούργιο;» ρώτησα κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος. Σας έχω καλά και κακά νέα, είπε. Τα καλά είναι ότι στην αρχή του δρόμου από τον Άγιο Νικόλαο προς τη Νεάπολη μπήκαν νέες σημάνσεις για να ξεκινήσουν τα έργα, τα οποία είχαν πέρυσι… εγκαινιαστεί- στην πραγματικότητα ήταν εκεί μια μπουλντόζα και ένας εκσκαφέας, αλλά πήγε όλο το κυβερνητικό κλιμάκιο με επικεφαλής τον πρωθυπουργό.
Είδα κι εγώ με τα μάτια μου τα τσουβαλάκια με τις σημάνσεις και κάτι ανθρώπους να κουνάνε τα σημαιάκια τους στους εποχούμενους οδηγούς. Κι ελπίζω να μην γίνει κανένα σοβαρό ατύχημα γιατί έχουν μπερδευτεί και οι εργοταξιάρχες εκεί.
Άρα παρά τα πάνω κάτω, τις υπαναχωρήσεις, τις καθυστερήσεις σε αυτό το κομμάτι, όπως και στο Νεάπολη-Χερσόνησος, η βελτίωση του δρόμου θα γίνει. Κι ελπίζουμε σχετικά γρήγορα, αν και δεν είναι το πιο επείγον, το πιο δύσκολο, δεν έχουμε στον νου μας αυτό το τμήμα όταν λέμε… ΒΟΑΚ.
Το μεγάλο και προβληματικό κομμάτι είναι το Χανιά- Ηράκλειο και το άπιαστο όνειρο είναι το Άγιος Νικόλαος-Σητεία. Γι’ αυτά μάλλον θα καθυστερήσουμε να δούμε εργοτάξια, για να μην πω δρόμο κι αρχίσουμε τις γκρίνιες από τώρα. Νωρίς δεν είναι άλλωστε; Ούτε καν πέντε χρόνια δεν είναι αυτή η κυβέρνηση στα πράγματα, ούτε καν πενήντα χρόνια δεν συζητάμε το έργο!
Υπομονή, λέμε. Αφού τώρα μας υπόσχονται ότι το 2024 θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία που ξεκίνησε το… 2018. Ναι, τότε που έλεγαν οι νυν ότι οι πρώην έκαναν… γονατογράφημα! Μα εάν από το 2018 χρειάζεται να πάμε το 2024, τότε και οι άλλοι από το 2015 ως το 2018, καλούτσικα τα πήγαν!
Προσέξτε τώρα. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να ολοκληρωθεί η ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου, να σταλεί η σύμβαση παραχώρησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση, να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων και τελικά να υπογραφεί. Αλλά μεσολαβούν, λέει προβλήματα, γραφειοκρατίες και εμπόδια. Ένα από αυτά είναι και οι προσφυγές των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για την παράκαμψη της πόλης. Μας λένε δηλαδή ότι η δικαστική εμπλοκή μπορεί να καθυστερήσει το έργο, ενώ αλλιώς θα…πετούσε (γέλια!).
Στη συνέχεια, λέει, θα χρειαστεί ένα χρονικό διάστημα ώστε να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες μελέτες προκειμένου να ενεργοποιηθεί η κατασκευαστική περίοδος του έργου η οποία εκτιμάται ότι θα διαρκέσει περίπου 4 έτη. Αν όλα πάνε, μας διαβεβαιώνουν κατά καιρούς οι υπουργοί, ο ΒΟΑΚ θα είναι πλήρως έτοιμος μέχρι το 2030.
Dictum, factum θα έλεγε η κυβέρνηση. Μα να σας πω κάτι; Δεν θα είναι έτοιμος το 2030! Εάν όλα πάνε καλά, ο δρόμος αυτός θα είναι πλήρης- και χωρίς τη Σητεία- σε 10-15 χρόνια. Έτσι κυλούν τα πράγματα σε αυτή τη χώρα, έτσι πάνε και στην Κρήτη…
Και να εξηγήσω γιατί: Εκτός το γραφειοκρατικό, την κρατική και πολιτική αβελτηρία, υπάρχουν κι άλλες αδυναμίες. Θα τις έλεγα αντικειμενικές. Από το πώς για ένα τόσο μεγάλο έργο δεν έχουν ξεκαθαρίσει πολλά ζητήματα, οικονομικά, δυναμικού και παραχωρήσεων, έως τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που ξέρουν και ξέρουμε ότι υφίστανται.
Το έργο είναι τόσο μεγάλο, που ακόμα και αν όλες οι εταιρείες του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου το αναλάβουν, είναι αρκετά δύσκολο να “βγει”, λένε τα ίδια τα στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς. Παράλληλα απαιτείται μεγάλος αριθμός εργατικού δυναμικού, το οποίο στην παρούσα φάση, και με δεδομένο ότι πολλά έργα έχουν ξεκινήσει, είναι δύσκολο να βρεθεί.
Δεν είναι παίξε-γέλασε. Το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος θα είναι ένας αυτοκινητόδρομος με διόδια, μήκους περίπου 163 χλμ., που θα περιλαμβάνει 26 σήραγγες μονού κλάδου, συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου. Δεν το λες και μικρό, πραγματικά.
Ποιο είναι το καλό νέο; Πως οι 3 «μεγάλοι» έχουν καταθέσει προσφορές: η Άκτωρ Παραχωρήσεις με τη Μυτιληναίος, η Avax με δύο γαλλικές εταιρείες, την Egis Project και το επενδυτικό fund Meridiam και αυτόνομη προσφορά η ΓΕΚ Τέρνα. Και οι 3 εταιρείες έχουν λόγο να μπουν στο έργο και να το υλοποιήσουν. Τώρα πώς και πότε, ας κρατάμε μικρό καλάθι!