Ένα τυχαίο επεισόδιο,
μια καταγγελία και το
τσουβάλισμα των Κρητικών
Τώρα που έχουμε κάπως απομακρυνθεί από τη «βράση» των γεγονότων στο Πέραμα, ας δούμε λίγο πιο ψύχραιμα τα πράγματα. Να αποτιμήσουμε τις πράξεις και τα λόγια των εμπλεκόμενων. Να αξιολογήσουμε και τη… δική μας ψυχολογική κατάσταση, αφού τα νεύρα των Κρητικών είναι σμπαράλια από τα όσα είδαν τις τελευταίες μέρες στον Μυλοπόταμο, αλλά και από όσα άκουσαν και διάβασαν (στη συντριπτική πλειονότητα μάς περνούν γενεές δεκατέσσερις).
Όλα ξεκίνησαν από ένα συνηθισμένο επεισόδιο που εάν είχε συμβεί μεταξύ Ελλήνων δεν θα ασχολιόταν κανέναςª, όπως είπε και ο συνήγορος των «παιδιών». Ενώ ο δήμαρχος της περιοχής κατέληξε ότι «ήταν ένα περιστατικό που σύμβηκε τυχαία». Αληθινές και πραγματικές διαπιστώσεις και οι δύο. Και οι δύο για δικούς τους λόγους ήθελαν να ελαφρύνουν τη θέση «των παιδιών» τα οποία χτυπήθηκαν από τους Γερμανούς (είναι επίσης αλήθεια) και πως αφού πάνω στα νεύρα τους «εγίνηκε ό,τι εγίνηκε»!
Εάν εξαιρέσεις αυτό το «παιδιά» που το ακούω και το ξανακούω συνήθως για κάτι μαντραχαλαίους, υπάρχει σε αυτά δόση…αλήθειας! Κι αυτό είναι η τραγωδία της Κρήτης! Η αλήθεια της είναι και το πρόβλημά της, γιατί αυτή η αλήθεια διαβάζεται κατά το δοκούν! «Κρήτες αεί ψεύσται, κακά θηρία, γαστέρες αργαί» είχε πει ο Επιμενίδης και δείτε πόσες… αναλύσεις έχουν γίνει γι’ αυτό. Ένας Κρήτας χαρακτήρισε… ψεύτες τους Κρητικούς, αλλά αφού είναι κι αυτός Κρητικός… ψέματα λέει!
Ξέρω ότι θα στενοχωρήσω μερικούς, αλλά κι ο συνήγορος λέει…αλήθεια- ίσως επειδή δεν είναι… Κρητικός για να παραφράσω τον Επιμενίδη! Λέει αλήθεια ότι και… τις αρπάξανε από τους Γερμανούς οι δράστες και βρεθήκανε… μπλεγμένοι. Λέει αλήθεια ότι «εάν γινόταν μεταξύ Ελλήνων το περιστατικό ουδείς θα ασχολιόταν»! Όσο για σένα, δήμαρχε, φυσικά τυχαία «σύμβηκε», διότι ουδείς έχει πιστέψει ότι ξεκίνησαν οι Γερμανοί από τη Βαυαρία και οι δικοί μας από το Αλφά για να δώσουν ραντεβού για ξυλιές στο Πέραμα.
Αλήθειες λοιπόν από όλους, αλλά… μισές αλήθειες. Γιατί μερικά «παιδιά» είναι μονίμως ζωσμένα για καβγά, κουβαλούν κατσούνες, όπλα, μαχαίρια, πίνουν σαν νεροφίδες τις κούπες, δεν έχουν δουλέψει ποτέ τους 2-3 γενιές τώρα λόγω και των «γενναίων» επιδοτήσεων ή άλλων «εισοδημάτων». Τυχαία-ξετυχαία όποιος τους… ξανοίξει, αυτοί για καβγά είναι έτοιμοι. Η άλλη μισή αλήθεια που ισοδυναμεί με το μεγαλύτερο ψέμα έχει να κάνει με το… εάν γινόταν επεισόδιο μεταξύ ντόπιων κανείς δεν θα ασχολιόταν. Για την ακρίβεια, κύριε συνήγορε, κανείς δεν θα το μάθαινε!
Γιατί οι μεν δεν θα κατέδιδαν τους δε, θα έμπαιναν στη μέση οι σαστάδες, εάν δε οι δαρμένοι ήταν τίποτα καλαναθρεμμένοι αστοί θα προτιμούσαν την ασφάλεια της σιωπής. Ε, «γύρευγε τη δουλειά σου» θα τους λέγανε και από την Αστυνομία. Τέτοια περιστατικά έγιναν δεκάδες πριν από το επίμαχο επεισόδιο και θα γίνουν άλλα τόσα τις επόμενες ημέρες. Ποιος τα μαθαίνει; Δεν είναι όλοι Γερμανοί… ξεπατοκαλάθες! Η Κρήτη πάντα είχε ένα θεματάκι με νταήδες – είναι και γεμάτη ιστορικά παράδοξα. Αυτά που την κατέστησαν διάσημη την έκαναν όχι απλώς ένα νησί, αλλά θεριό που κείτουνταν στη θάλασα…
Το «ήντα μρε ξανοίγεις» είχε αναφορά ακόμη και στην οθωμανική ή στην ενετική κατοχή, γι’ αυτό γινόταν -συνεχώς- και επαναστάσεις για…ψύλλου πήδημα. Αλλά αυτή η παραδοξότητα, γενετική, ιστορική, ηθοπλαστική και παραδοσιακή, ουδεμία σχέση έχει με την παράνοια, την παρακμή που ζουν ορισμένες περιοχές της Κρήτης. Που συνδυάζουν το αντιφατικό της δύσκολης επιβίωσης στα ημι-ορεινά με την ευκολία του χρήματος από παραβατικές συμπεριφορές, παράνομες ασχολίες και «γενναίες» επιδοτήσεις που έχουν καταστρέψει ήδη 2-3 γενιές. Ποια γράμματα, όταν είναι τόσα εύκολα τα πράγματα με τα… άρματα;
Τα ξέρουμε όλα αυτά γι’ αυτό και μας πειράζουν οι κακίες. Δεν ανακαλύψαμε ξαφνικά την Κρήτη. Και για τον λόγο αυτό μας ενοχλεί το ψέμα που τις τελευταίες μέρες έχει κατακλύσει την επικαιρότητα. Ολοι οι Κρητικοί κατηγορούμαστε για ψευτο παλικαράδες νταήδες, κακοποιά στοιχεία, δέρνουμε, απειλούμε, οπλοφορούμε ! Ένα τσουβάλιασμα, μια συλλήβδην επιθετική κριτική που σε βγάζει από τα ρούχα σου! Εμείς είμαστε έτσι όπως μας περιγράφετε; Η Κρήτη του πολιτισμού, της μεγάλης ιστορίας, της φιλοξενίας, του φιλότιμου γίναμε ξαφνικά…οι χειρότεροι; Ε, όχι! Πώς όχι; Πώς όχι;
Κι εκεί που αναρωτιέσαι, λες μήπως μας ενοχλεί αυτή η γενίκευση επειδή είναι…μισό ψέμα; Μήπως είναι και ολίγη αλήθεια; Δεν έχουμε εξασφαλίσει brand name για την Κρήτη οι Κρητικοί, η παρουσία μας; Ο τρόπος συμπεριφοράς μας; Πρώτοι δεν καταλαβαίνουμε ότι όλες αυτές οι αθλιότητες από τα «παιδιά» έχουν κυρίως τους Κρητικούς θύματα (πόσοι Γερμανοί να μπλέξουν ακόμη;). Μήπως επειδή ξέρουμε ότι έχουμε και εμείς ευθύνες με τη δική μας ανοχή; Που ανεχόμαστε «τα παιδιά» και…ψηφίζουμε χρόνια τώρα αυτούς που τους… υποθάλπουν; «Ψόμμα ακούς, ολόψομμα δεν είναι»! Έχουμε ακούσει χρόνια τώρα πολλούς επαίνους για την Κρήτη, ακούμε τώρα και τα χειρότερα- και τα δύο τα έχουμε δουλεμένα!