Η αύξηση αυτή καταγράφεται σε όλες
τις ηλικίες αλλά και στα περισσότερα κράτη – μέλη

«Κτυπούν οι καμπάνες» και καλά θα κάνουμε να τις ακούσουμε. Και ο ήχος τους δείχνει την αλλαγή στον τρόπο ενημέρωσης των πολιτών. Έδαφος κερδίζουν, λοιπόν, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία ολοένα και περισσότερο κατακτούν την εμπιστοσύνη των πολιτών. Ασχέτως, κι αυτό αποτελεί προσωπική εκτίμηση, εάν η είδηση δεν είναι σωστή, έγκυρη και τεκμηριωμένη. Σε πρόσφατο ρεπορτάζ στο «Έθνος» αποτυπωνόταν η «νέα» πραγματικότητα.

Αυξάνεται  συστηματικά σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο ο ρόλος που διαδραματίζουν στην ενημέρωση των πολιτών της ΕΕ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδίως σε συγκεκριμένες χώρες.

Κύρια πηγή ειδήσεων παραμένει βέβαια, σε ποσοστό 71% η τηλεόραση, ενώ ακολουθεί το διαδίκτυο και οι πλατφόρμες ειδήσεων σε ποσοστό 42%. Όσον αφορά τους πολίτες της Ελλάδας, σε ερώτηση για τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο για πρόσβαση σε ειδήσεις το τελευταίο επταήμερο, το 65% απάντησε την τηλεόραση, το 57% τις ηλεκτρονικές και ειδησεογραφικές πλατφόρμες, το 24% το ραδιόφωνο, το 55% τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και το 14% τα έντυπα μέσα.

Αξιοσημείωτο είναι, σύμφωνα με τα ευρήματα του Ευρωβαρόμετρου, το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι πολίτες αξιολογούν ολοένα και περισσότερο ως αξιόπιστες νέες πηγές ενημέρωσης τις διαδικτυακές πλατφόρμες ειδήσεων και τα κανάλια μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τους influencers.

Ενδιαφέρον προκαλεί ότι, σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του Ευρωκοινοβουλίου για το 2022, συνολικά μεταξύ των ερωτώμενων, παρατηρείται αύξηση 11 ποσοστιαίων μονάδων σε αυτούς που χρησιμοποιούν τα social media για να έχουν πρόσβαση στις ειδήσεις. Αυξήσεις σε μικρότερο βαθμό παρατηρούνται και στη χρήση των εφαρμογών μηνυμάτων (5 ποσοστιαίες μονάδες), βίντεο πλατφορμών (4 ποσοστιαίες μονάδες) και podcast (2 ποσοστιαίες μονάδες). Η αύξηση αυτή καταγράφεται σε όλες τις ηλικίες αλλά και στα περισσότερα κράτη – μέλη.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν μάλιστα αυτοί οι δείκτες στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο και στη Μάλτα, όπου οι ερωτώμενοι απάντησαν ότι παρακολουθούν τις ειδήσεις από τα social media σε ποσοστό 70%, ενώ η αύξηση είναι ιδιαίτερα αισθητή στις ηλικίες 15 – 44.

Σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν οι μισοί Ευρωπαίοι (48%) εμπιστεύονται τα δημόσια μέσα μαζικής ενημέρωσης (συμπεριλαμβανομένων και των ιστοσελίδων τους).

Ακολουθούν οι εφημερίδες (και οι ιστοσελίδες τους), σε ποσοστό 38% ενώ, ιδιωτικά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μέσα εμπιστεύονται οι πολίτες σε ποσοστό 29%.

Όσον αφορά τη χώρα μας, το 39% των πολιτών δήλωσε ότι εμπιστεύεται περισσότερο τη δημόσια τηλεόραση και ραδιόφωνο, το 34% τα έντυπα μέσα και το 31% τα ιδιωτικά μέσα (τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, ιστοσελίδες).

Όσον αφορά τα social media παρατηρείται σημαντική αύξηση στην εμπιστοσύνη που δείχνουν οι Έλληνες πολίτες σε αυτά. Πιο συγκεκριμένα, σχετικά με τις πλατφόρμες και εφαρμογές, πρώτο μέσο για την ενημέρωση των Ελλήνων παραμένει το Facebook, με ποσοστό 73%, ακολουθεί το YouTube, με ποσοστό 54%, με ποσοστό 46%, τρίτο έρχεται το Instagram, και, τέλος, το WhatsApp για το 17% των ερωτώμενων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην έρευνα, για καμία χώρα της ΕΕ, δεν συμπεριλήφθηκε το TikTok, παρότι είναι ιδιαίτερα δημοφιλές σε ολοένα και πιο νεαρές ηλικίες.