Μια βόλτα στο σούπερ μάρκετ
είναι αρκετή απόδειξη
Βάλατε το… Μαρτάκι; Αν όχι, σπεύστε μην… καείτε από τις… μειώσεις των τιμών που ανακοινώθηκαν ως μέσο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι από τη μείωση του μέτρου των εκπτώσεων προμηθευτών προς τα σουπερμάρκετ οι καταναλωτές θα δουν μειώσεις σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα.
Η παροιμία «κράτα και μικρό καλάθι» εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο την κατάσταση που επικρατεί στα νοικοκυριά, αλλά γενικά αυτό που συμβαίνει στην χώρα είναι ότι «ό,τι ανεβαίνει δεν κατεβαίνει» κι ας λέει το γνωστό τραγούδι «ό,τι ανεβαίνει κατεβαίνει».
Για τις τιμές των τροφίμων αλλα και της βενζίνης κι όχι μόνον, αυτό δεν ισχύει. Εκεί, ό,τι ανεβαίνει παραμένει στα ύψη για μεγάλο χρονικό διάστημα γιατί, όπως λένε και ξαναλένε οι άνθρωποι του κλάδου, σε περίπτωση που δεν το έχουμε εμπεδώσει, οι συνθήκες δεν βοηθούν. Οι γεωπολιτικές αναταράξεις έχουν παγιωθεί, οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζουν να αφήνουν το αποτύπωμά τους. Οι αρνητικές επιπτώσεις δεν είναι εύκολο να αντιστραφούν άμεσα, τονίζουν σε κάθε ευκαιρία, θέλοντας να καταλήξουν στο ότι δεν θα δούμε σύντομα αποκλιμάκωση στις τιμές. Όχι ότι δεν το έχουμε καταλάβει.
Μια βόλτα στο σούπερ μάρκετ είναι αρκετή απόδειξη. Φεύγεις με μια σακουλίτσα πράγματα έχοντας πληρώσει χρήματα με τα οποία στο παρελθόν αγόραζες τα διπλάσια προϊόντα. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πάντως διαφήμισε… νέες μειώσεις στις τιμές, όπως άλλωστε έχει κάνει αρκετές φορές στο παρελθόν χωρίς τα μέτρα να έχουν αποδώσει.
Για μείωση του ΦΠΑ ούτε λόγος… Σημειώνεται ότι σε πρόσφατη δημοσκόπηση της MRB η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών (69,9%) έκρινε πως η κυβέρνηση έχει λάβει λιγότερα μέτρα από αυτά που της επιτρέπει η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς ακόμη και εκείνοι που απέσυραν τις ανατιμήσεις που είχαν προαναγγείλει, για να μη χάσουν το επόμενο εμπορικό τρίμηνο το οποίο περιλαμβάνει τη Σαρακοστή και το Πάσχα, δεν σκοπεύουν να προχωρήσουν σε γενναίες προωθητικές ενέργειες.
Οι διαχρονικές παθογένειες της ελληνικής οικονομίας και αγοράς, η απληστία για κέρδη από τις επιχειρήσεις, η εξάρτηση της εγχώριας παραγωγής και κατανάλωσης από τις εισαγωγές, η πανδημία, η ενεργειακή και κλιματική κρίση αλλά και οι χαμηλοί μισθοί συνθέτουν το κοκτέιλ που ποτίζει την ακρίβεια.
Το ερώτημα όμως είναι τι θα γίνει στο ταμείο και στην τσέπη του καταναλωτή. Κι αυτό γιατί μπορεί οι ονομαστικές τιμές να μειώνονται, αλλά θα μειωθούν σταδιακά και οι προσφορές, άρα οι μέσες πραγματικές τιμές θα είναι «μία ή άλλη».
Αλλά εδώ θα είμαστε να το ξαναδούμε. Επαναλαμβάνουμε όμως. Ας κρατάμε μικρό καλάθι…