«Η Meta έχει αξιοποιήσει ισχυρές και πρωτόγνωρες τεχνολογίες για να προσελκύσει, να απασχολήσει και τελικά να παγιδεύσει τη νεολαία και τους εφήβους», ανέφεραν οι πολιτείες στην αγωγή τους που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο
Θα έρθει η απάντηση από εκεί από όπου ξεκίνησαν όλα; Θα μπει τέλος στον εθισμό των social media και κυρίως στα άτομα νεαρής ηλικίας που τα χρησιμοποιούν; Η απάντηση θα δοθεί από την απόφαση που θα ληφθεί μετά την αγωγή που κατέθεσαν ενάντια στη Meta, τη μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram, WhatsApp και Messenger, συνολικά 41 πολιτείες των ΗΠΑ καθώς και η Περιφέρεια της Κολούμπια, με το σκεπτικό τους να αναφέρει ότι η εταιρεία χρησιμοποίησε εσκεμμένα διάφορες επιλογές στις πλατφόρμες της με σκοπό να κάνει τα παιδιά να τις χρησιμοποιούν ασταμάτητα, και παρά το γεγονός ότι η Meta είχε διαβεβαιώσει πως είναι τελείως ασφαλείς για τις νέες ηλικίες!
«Η Meta έχει αξιοποιήσει ισχυρές και πρωτόγνωρες τεχνολογίες για να προσελκύσει, να απασχολήσει και τελικά να παγιδεύσει τη νεολαία και τους εφήβους», ανέφεραν οι πολιτείες στην αγωγή τους που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο. «Το κίνητρό της είναι το κέρδος».
Τι είναι εκείνο που κάνει τα social media συναρπαστικά;
Σε πρόσφατο άρθρο στο «Κ» της «Καθημερινής» ειδικοί που ασχολούνται με το διαδίκτυο λένε ότι η γοητεία των κοινωνικών δικτύων προκύπτει από τον τρόπο με τον οποίο «σερβίρεται» το περιεχόμενο στο μυαλό μας, έτσι ώστε οι καταναλωτές να μην μπορούν να πάρουν τα μάτια τους από τη ροή πληροφορίας.
Ο Ντέιβιντ Γκρίνφιλντ, ψυχολόγος και ιδρυτής του Κέντρου για τον Εθισμό στο Ίντερνετ και την Τεχνολογία στο Γουέστ Χάρτφορντ του Κονέκτικατ, αναφέρει ότι οι πλατφόρμες δελεάζουν τους χρήστες με μερικές πολύ ισχυρές τακτικές. Μία από αυτές ονομάζεται «διακοπτόμενη ενίσχυση» και δημιουργεί την ψευδαίσθηση στον χρήστη ότι μπορεί ανά πάση στιγμή να λάβει μία επιβράβευση.
Βέβαια, όταν αυτή η επιβράβευση έρχεται είναι απρόβλεπτη. «Ακριβώς όπως λειτουργεί ένας κουλοχέρης» λέει. Οι χρήστες υπνωτίζονται από τα φώτα και τους ήχους, κυρίως όμως από την κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους πληροφορία.
Οι ενήλικες είναι και αυτοί επιρρεπείς, σημειώνει ο Γκρινφιλντ, εκείνες όμως οι ηλικίες που κινδυνεύουν πραγματικά είναι οι νεαρές, καθώς οι περιοχές του εγκεφάλου τους οι οποίες συμμετέχουν στην αντίσταση στον πειρασμό και την επιβράβευση δεν είναι τόσο ανεπτυγμένες.
«Η παρορμητικότητα είναι ένα στοιχείο που κυριαρχεί στα παιδιά, αφού διαθέτουν ελάχιστες αντιστάσεις απέναντί της» αναφέρει ο Γκρίνφιλντ αναφορικά με τους νεαρούς χρήστες του ίντερνετ.
Μάλιστα, όπως λέει ο ίδιος, ο νεαρός εγκέφαλος είναι ειδικά ρυθμισμένος για τις κοινωνικές διασυνδέσεις, και «τα social media αποτελούν την ιδανική ευκαιρία για να συνδεθεί κανείς με άλλους ανθρώπους».
Η Meta απάντησε στην αγωγή λέγοντας ότι έχει κάνει πολλά βήματα για να υποστηρίξει τις οικογένειες και τους εφήβους. «Είμαστε πολύ απογοητευμένοι που αντί να συνεργάζονται παραγωγικά με τις εταιρείες του συγκεκριμένου τομέα, με σκοπό να δημιουργηθούν στις εφαρμογές που χρησιμοποιούν οι έφηβοι ξεκάθαρα πλαίσια σύμφωνα με την ηλικία τους, οι γενικοί εισαγγελείς επέλεξαν αυτόν τον δρόμο» ανέφερε η εταιρεία σε δήλωσή της.