«Πρόκειται
για μια ξεκάθαρη
μάχη συμφερόντων»

Η ώρα της αναμέτρησης έχει έρθει. Πεζόδρομοι ή ΙΧ και λεωφορεία στη ζώνη ανάπλασης του κέντρου; Για να απαντήσει κανείς τίμια στο ερώτημα αυτό, πρέπει πρώτα να προσδιορίσει τι εκπροσωπεί η κάθε μια εκδοχή, όχι μόνο σε σχέση με το κοινωνικό της υπόβαθρο αλλά και το οικονομικό. Διότι στην ουσία της, πρόκειται για μια ξεκάθαρη μάχη συμφερόντων. Αλλά πριν από όλα αυτά, το πρώτο που πρέπει να απαντήσουμε είναι τι ακριβώς πόλη θέλουμε;

Πριν τέσσερα χρόνια όταν ξεκίνησε η παρέμβαση ανάπλασης των οδών  Δικαιοσύνης, Ίδης, Χατζημιχάλη Γιάνναρη, της  μικρής Έβανς και της 1821 η αλήθεια είναι ότι όλοι κρατούσαμε μικρό καλάθι, σε σχέση με το αποτέλεσμα κυρίως το κυκλοφοριακό, καθώς έχουμε ανατραφεί σε μια πόλη που είναι αδιανόητη η κάθε μετακίνηση χωρίς αυτοκίνητο ή μηχανάκι, γεγονός που συνδέεται άρρηκτα και με το επίπεδο παροχών των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Ο μεγάλος κυκλοφοριακός αποκλεισμός του κέντρου για να γίνουν τα έργα ανάπλασης, μετά το πρώτο σοκ, έδειξε και στους πιο επιφυλακτικούς, ότι δεν ήρθε το τέλος του κόσμου, αλλά μια νέα αρχή και κυρίως μια νέα προοπτική για το Ηράκλειο. Το νέο κεφάλαιο της πεζοδρόμησης αγκαλιάστηκε από όλους, γιατί ήρθε σαν ζωτικό αντίβαρο σε μια πόλη που χρόνια τώρα είχε βάλει στο περιθώριο τις ανάγκες των πεζών, δηλαδή της μάνας που θέλει να κυκλοφορήσει ανεμπόδιστα με το παιδί της στο καρότσι, του πιτσιρικά που θέλει να κάνει τη βόλτα του με το ποδήλατο, της κοπελιάς που βγάζει βόλτα το σκυλάκι της,  του γρήγορου καφέ των κολλητών που συναντήθηκαν τυχαία και κάθισαν στο παγκάκι να πουν δυο κουβέντες.

Τώρα πια, που τα έργα τελείωσαν, και η εικόνα του παζλ της ανάπλασης είναι ξεκάθαρη, ήρθε η ώρα των κρίσιμων αποφάσεων από το Δημοτικό Συμβούλιο, για τη χρήση που θα δοθεί στους αναπλασμένους δρόμους. Έτσι από τη μια πλευρά έχουμε την πρόταση του Δήμου, που (δεν έχει ακροβολιστεί στη λογική της καθολικής πεζοδρόμησης),  δίνει διέξοδο στην κίνηση της κυκλοφορίας, σε ταξί δίκυκλα και μικρά λεωφορεία όπως και στη λειτουργία του ιδιωτικού πάρκινγκ στο κέντρο. Από την άλλη πλευρά καταγράφεται η σύμπλευση  ιδιωτικών πάρκινγκ και ΚΤΕΛ που ζητούν να επιστρέψουμε στην αρχική κατάσταση την πόλη και οι αναπλασμένοι δρόμοι να διατεθούν σε ΙΧ και λεωφορεία.

Και το ερώτημα είναι:  Γιατί όλα αυτά που σήμερα απολαμβάνει η πόλη ως οφέλη, πρέπει να ανατραπούν; Για να περνούν αυτοκίνητα και λεωφορεία από τη Δικαιοσύνης;  Τόσα χρήματα που δαπανήθηκαν σε μια πανάκριβη ανάπλαση,  γιατί πρέπει να κεφαλαιοποιηθούν από τις ρόδες των οχημάτων και όχι από τους πεζούς από τους πολίτες, αλλά και τον εμπορικό κόσμο που ανάσανε από την ανατροφοδότηση της αγοράς.

Αν τα βάλει κανείς κάτω θα δει ότι με βάση την ήπια κυκλοφορία που προτείνει ο Δήμος (για να δώσει διέξοδο στην κυκλοφορία σε ταξί, μικρά λεωφορεία, δίτροχα και στην είσοδο και έξοδο στο ιδιωτικό πάρκιγκ), οι καθαροί πεζόδρομοι απομένουν είναι το νότιο τμήμα της μικρής Έβανς, ο άξονας της δικαιοσύνης Δικαιοσύνης,  το μεσαίο κομμάτι της 1821 και η Ίδης.  Δηλαδή όλος ο καβγάς για λίγα μέτρα πεζόδρομο…

Ούτε αυτό δε δικαιούται η πόλη; Αυτή την κρίσιμη ώρα των αποφάσεων, όλοι οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους ζυγίζοντας τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και ο καθένας θα κριθεί για τη στάση του. Και η δημοτική Αρχή για το αν θα περιφρουρήσει ή αν θα κανιβαλίσει το ίδιο της το έργο, και οι παρατάξεις αν θα αποδειχτούν ευάλωτες στις τοποθετήσεις τους εν όψει των επερχόμενων δημοτικών εκλογών. Έκαστος εφ’  ω ετάχθη…