“Συνείδηση και αλληλεγγύη”
οι δύο λέξεις – κλειδιά

Την περασμένη εβδομάδα στο πλαίσιο του πολύ επιτυχημένου διεθνούς διαγωνισμού ελαιολάδου “Athena” που έγινε στη Σητεία, ο σεφ Γιάννης Βαξεβάνης μίλησε σε επαγγελματίες της εστίασης για την σημασία και τη μεγάλη αξία που έχει να χρησιμοποιούν στις κουζίνες τους τοπικά προϊόντα από αυτά που αφθονούν σε όλη την Κρήτη.

Η λογική του είναι απλή: “Γιατί αγοράζουμε τη κάπαρη Ιταλίας ή Τουρκίας; Το Λασίθι είναι γεμάτο άγρια φυτά και κανείς δεν την μαζεύει.

Γιατί αρνί Νέα Ζηλανδίας σε όλα τα ξενοδοχεία, άνοστο και που μερικά κομμάτια- ακόμα και καταψυγμένα!- είναι ακριβότερα από το φρέσκο; Γιατί ψωμί κατεψυγμένο και προψημένο ή έτοιμα μείγματα από την Γαλλία ή την Γερμανία. Μήπως δεν ξέρουμε να ζυμώσουμε ψωμί στο Λασίθι; Το εφτάζυμο στο Κρούστα μας κάνει περήφανους όταν το σερβίρουμε. Τα παξιμάδια είναι από τα κορυφαία προϊόντα και τρελαίνουν τους επισκέπτες μας. – Γιατί τυριά Gouda και Emmental στην Κρήτη που παράγει καταπληκτικά γαλακτοκομικά;  Γιατί κατεψυγμένα κρουασανάκια και σχεδόν πάντα κακής ποιότητας; Ας φάνε οι πελάτες μας μυζηθρόπιτες νεράτες! Μήπως θα πει στην πατρίδα του ότι δεν έφαγε κρουασανάκια στην Κρήτη;

Ο  κ. Βαξεβάνης το έχει πει και ξαναπεί και δεν κουράζεται να το λέει:

Η πλειοψηφία των μαγαζιών μαγειρεύουν με ντομάτες Ιταλίας ή Ολλανδίας, «φέτα» ( λευκό τυρί, δηλαδή) Δανίας, φάβα Τουρκίας, αρνί Νέας Ζηλανδίας γιατί είναι πιο φτηνό ή κομμένο παϊδάκια…

Αν είναι δυνατόν να μην προτιμάς τις ελληνικές κονσέρβες ντομάτας! Αλλά και το καλοκαίρι χρειαζόμαστε μόνο φρέσκιες ντομάτες που βρίσκουμε σε πολύ καλή τιμή για να κάνουμε την καλύτερη ντοματόσαλτσα.

Το αρνί το ελληνικό θεωρείται το καλύτερο παγκοσμίως γιατί ζει κοντά στην θάλασσα και τα χόρτα που τρώει νοστιμίζουν με μοναδικό τρόπο το κρέας του.

Είναι λίγο ακριβότερο; Όντως!

Όμως τα λεφτά μένουν στον τόπο μας! Αυτή η χώρα που παράγει τόσο ποιοτικά δεν μπορεί να εισάγει. Όταν αγοράζω τις ντομάτες στον παραγωγό τον Γιώργο, αυτός με την σειρά του πάει να αγοράσει ρούχα, που ο γιος του μαγαζάτορα θα πάει κινηματογράφο, που ο ιδιοκτήτης ίσως θα έρθει να φάει σε μένα. Αν τα λεφτά μου είχαν φύγει στην Ολλανδία ή στην Τουρκία;

Δύσκολα θα είχαν επιστρέψει σε μένα…

Συνείδηση και αλληλεγγύη είναι οι δύο λέξεις- κλειδιά για την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων!».