Ουδέτερη περίοδος κατανάλωσης, απο-χριστιανοποιημένη, αποθρησκειοποιημένη, έτοιμη προς βρώσιν και πόσιν 

Τώρα στις αργίες των Χριστουγέννων είδα πολλή τηλεόραση. Κυρίως ταινίες,  αφού τα κανάλια κάνουν ρελαντί σε σειρές και εκπομπές, ώστε να έχουν για το δεύτερο μισό της σεζόν. Αυτό που συνειδητοποίησα, βλέποντας τις χριστουγεννιάτικες – και καλά – ταινίες, ήταν ότι δεν ήταν καθόλου χριστουγεννιάτικες. Αν και όλες μιλάνε για Χριστούγεννα – Christmas αγγλιστί – καμιά δεν επικαλείται τον νεογέννητο Χριστό, αλλά τον Άγιο Βασίλη, και μάλιστα όπως τον γέννησε η φαντασία διαφημιστών γνωστού αναψυκτικού, που πάει με όλα…

Ως  γνωστόν, για να κάνουνμε μια παρένθεση, η σημερινή μορφή του Άι Βασίλη πρωτοπαρουσιάστηκε το 1823 από τον εικονογράφο Τόμας Ναστ και δημοσιεύτηκε με το ποίημα “Α visit from St. Nicholas”, ενώ παγιώθηκε μετά το 1931, όταν η Coca Cola παρουσίασε σε διαφημίσεις της τον Άι Βασίλη με τα χρώματά της από τον σχεδιαστή Huddon Sundblom.

Θελει ο  χολιγουντιανός ήρωας ή ηρωίδα στην ταινία αγάπη, νέο σύντροφο, επιστροφή χαμένου προσώπου κ.λπ.; Θα επικαλεσθεί τον “άγιο” με την κόκκινη στολή και το άσπρο μούσι… Πουθενά ο νεογέννητος Χριστός. Τυχαίο; Ίσως, αν και δεν το νομίζω. Είναι μια μόδα που εδραιώθηκε στην Αμερική, όπου υπάρχει μια πανσπερμία φυλών και   θρησκειών, οπότε ένας άγιος, που ουσιαστικά δεν υπήρξε, είναι εντελώς βολικός. Ένας βολικός άγιος του καταναλωτισμού, πασπαλισμένος με πολύ συναίσθημα, αλλά χωρίς καμία πνευματικότητα.

Η απο-χριστιανοποίηση και η αντικατάσταση διεθνώς του όρου “Christmas/Χριστούγεννα” σε “X-mas” και πλέον απλά σε “Greetings/Ευχές” δηλώνει , όπως τονίζει ο κ. Δ. Σταθακόπουλος, δικηγόρος, δρ. Παντείου Πανεπιστημίου, πως τα Χριστούγεννα δεν είναι πλέον Χριστού Γέννα, αλλά απλά η αφορμή για μια διεθνή χειμερινή περίοδο κατανάλωσης και όχι χριστιανική γιορτή. Αυτές τις 12 ημέρες της μακράς χειμερινής περιόδου, οι Χριστιανοί γιορτάζουν παράλληλα, κατά τα έθιμά τους (ορθόδοξοι, ρωμαιοαθολικοί, προτεστάντες και ακόμα 400 περίπου ομολογίες). Αυτό, πάντως, δεν είναι Χριστούγεννα ούτε ο Άγιος Βασίλειος ή ο Άγιος Νικόλαος είναι ο Santa Claus, ο Père Noël ή ο Joulupukki. Είναι σκέτο “Greetings” και “Santa”. Ουδέτερη περίοδος κατανάλωσης, απο-χριστιανοποιημένη, απο-θρησκειοποιημένη, έτοιμη προς βρώσιν και πόσιν από άθρησκους, θρησκευόμενους όλων των θρησκειών και κυρίως σύγχρονους παγκόσμιους καταναλωτές.’’Xo… xo… xo…”.