Η covid19 επιτάχυνε την ψηφιακή μετάβαση και ενίσχυσε ακόμα περισσότερο την δύναμη και δυναμική των γιγάντων της τεχνολογίας

Ήρθε για να αλλάξει ό,τι γνωρίζαμε ή με τη λήξη της πανδημίας θα επιστρέψει εκεί όπου βρισκόταν και προ κοροναϊού; Αυτό είναι ένα ερώτημα που απασχολεί τους ειδικούς της τεχνολογίας αλλά και τα προηγμένα κράτη,  στη νέα πραγματικότητα όπως διαμόρφωσε η πανδημία όλο αυτό το διάστημα.

Το ερώτημα δεν έχει προς στιγμή κάποια σίγουρη απάντηση, ωστόσο φαίνεται ότι η covid19 επιτάχυνε την ψηφιακή μετάβαση και ενίσχυσε ακόμα περισσότερο την δύναμη και δυναμική των γιγάντων της τεχνολογίας στα δισεκατομμύρια των καθημερινών χρηστών, αλλά και σηματοδότησε την αφύπνιση των κρατών μπροστά στην επιρροή τους.

Τηλεδιασκέψεις για τις ανάγκες της εργασίας, μαθήματα μέσω υπολογιστών, ψώνια στο διαδίκτυο αλλάζουν το τοπίο και τις συνήθειες δισεκατομμυρίων ανθρώπων.  Πρακτικές που τείνουν να γίνουν συνήθειες  και δείχνουν πως είναι ανίκητες.

Αυτές οι «σούπερσταρ» του καπιταλισμού της πλατφόρμας «έδωσαν την εντύπωση, σ’ αυτόν τον κόσμο στον οποίο τόσα πράγματα, που έμοιαζαν σταθερά, έχουν σήμερα ανατραπεί, πως είναι υπεράνω κρατών, ακόμη και ανίκητες», συνοψίζει η οικονομολόγος Ζοέλ Τολεντανό, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο Paris-Dauphine.

Ο θρίαμβός τους, ακόμη περισσότερο από οικονομικός -η Google είναι στάσιμη στη διαφημιστική αγορά, η Booking.com υποφέρει από το σταμάτημα του τουρισμού, κλπ.-, είναι χρηματιστηριακός.

Ενώ τα κράτη δαπανούν τρισεκατομμύρια για να αποφύγουν τις διαδοχικές χρεοκοπίες και τη μαζική ανεργία, η χρηματιστηριακή αξία των Gafam δεν σταματά να διογκώνεται: σήμερα αξίζουν σχεδόν 8 τρισεκατομμύρια δολάρια στο Χρηματιστήριο -πάνω από τρεις φορές το ΑΕΠ της Γαλλίας-, ενώ πριν από πέντε χρόνια η αξία τους ήταν λίγο μεγαλύτερη των τριών δισεκατομμυρίων.

Από τον Ιανουάριο και μετά, οι μετοχές τους μοιάζουν ντοπαρισμένες από την Covid: +35% για την Facebook, +67% για την Amazon, +68% για την Apple. Και τι να πεις για την Zoom, που δημιουργήθηκε το 2011 από έναν καλιφορνέζο μηχανικό και το 2020 η μετοχή της εκτινάχθηκε κατά 600%; Ή για την Airbnb, η αξία της μετοχής της οποίας διπλασιάσθηκε την ημέρα της εισαγωγής της στο Χρηματιστήριο;

Από την πλευρά τους, αν και ήταν για καιρό περιορισμένες στην τοπική αγορά, οι κινεζικές εφαρμογές αρχίζουν να εξαπλώνονται σε όλο τον κόσμο: η TikTok ασφαλώς, αλλά και η SHEIN (ενδύματα) ή η Like (βίντεο).

Όμως το έτος 2020 σήμανε επίσης την αφύπνιση των κρατών, τα οποία θέλουν να βάλουν φρένο στη φρενήρη επέκταση αυτών των επιχειρηματικών ομίλων της νέας χιλιετίας, που πραγματοποιείται μέσω εκατοντάδων εξαγορών.

«Μέχρι το 2017, θεωρούσαμε πως τα πλεονεκτήματα που έφερναν, κυρίως σε όρους καινοτομίας, υπερτερούσαν των ζημιών του προκαλούσαν», όμως ο άνεμος έχει γυρίσει, εξηγεί η Ζοέλ Τολεντανό, η οποία έχει γράψει ένα βιβλίο με τίτλο «Gafa: ας ανακτήσουμε την εξουσία!».

Εκτός του ότι ελέγχουν εκ των πραγμάτων την πρόσβαση στο ψηφιακό κόσμο -η μηχανή αναζήτησης Google κατέχει το 93% της αγοράς-, αυτά τα μονοπώλια κλείνουν τους χρήστες τους μέσα σε «οικοσυστήματα που είναι κλειδαμπαρωμένα», υπογραμμίζει η οικονομολόγος.

Αντλώντας τα διδάγματα από τις αποτυχίες του παρελθόντος -μακροχρόνιες και καθυστερημένες διαδικασίες, πρόστιμα ελάχιστα αποτρεπτικά-, οι Βρυξέλλες θέσπισαν στον τομέα νέους κανόνες οι οποίοι αφορούν από τον ανταγωνισμό μέχρι τη μάχη κατά του μίσους στο Ίντερνετ, περνώντας από τη διαφάνεια των αλγορίθμων.

Πολλοί επισημαίνουν και την ψυχολογική επιρροή τους. Σταρ του ντοκιμαντέρ του Netflix «The social dilemma», το οποίο κατηγορεί τις Gafa ότι οδηγούν τους εφήβους στην αυτοκτονία και τις δημοκρατίες στον εμφύλιο πόλεμο, η αμερικανίδα οικονομολόγος Σοσάνα Ζούμποφ καταγγέλλει έναν «καπιταλισμό της παρακολούθησης» θεμελιωμένο στην εξαργύρωση προσωπικών δεδομένων.