Μπορούμε να βοηθήσουμε να σπάσει η αλυσίδα των ψεύτικων ειδήσεων

Για πάρα πολλούς ανθρώπους το διαδίκτυο είναι στις ημέρες μας η βασική πηγή για την καθημερινή τους ενημέρωση.

“Πού το διάβασες αυτό;” “Στο ίντερνετ”! Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει αυτή τη φράση και πόσες φορές δεν έχουμε μπερδέψει την αλήθεια με το ψέμα;

Οι «ψεύτικες ειδήσεις» δεν είναι καινούργιες στον κόσμο της ενημέρωσης. Ποτέ άλλοτε όμως δεν ήταν τόσο διαδεδομένες και τόσο απειλητικές για την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στο σύνολο των ΜΜΕ, παραδοσιακών και διαδικτυακών.

Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ θορυβημένος από τη γιγαντιαία διάδοση των ψευδών ειδήσεων μέσω του Facebook, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα υπάρξει εφαρμογή στο FB με την οποία θα επισημαίνονται οι ψεύτικες ειδήσεις, τόσο από τους ίδιους τους χρήστες όσο και από ανεξάρτητες ομάδες «επαλήθευσης ειδήσεων».

Είναι εύκολο για έναν απλό πολίτη να ξεχωρίσει μία πραγματική είδηση από μία ψεύτικη;

Η απάντηση είναι ένα μεγάλο “όχι”.

Όπως σημειώνει το postmodern.gr:

“Το πανεπιστήμιο Stanford διεξήγαγε έρευνα σε 7.800 μαθητές και φοιτητές σε 12 πολιτείες των ΗΠΑ για να διαπιστώσει την ικανότητά τους να αξιολογήσουν πηγές πληροφοριών. Οι ερευνητές δήλωσαν «σοκαρισμένοι» από το τη σχεδόν καθολική αδυναμία των νέων να αξιολογήσουν ακόμα και το αν μία «είδηση» ήταν είδηση ή καμουφλαρισμένη διαφήμιση προϊόντος ή υπηρεσίας.

Αν νομίζετε ότι ένας ενήλικας είναι σε καλύτερη θέση, δεν έχετε παρά να ρίξετε μία ματιά σε λογαριασμούς φίλων και γνωστών σας που σπεύδουν να πάρουν θέση σε «ειδήσεις» που τελικά ήταν ψεύτικες ή δεν είχαν σε καμία περίπτωση τις διαστάσεις που τους έδιναν.

Σκοπός των ψεύτικων ειδήσεων δεν είναι μόνο η χειραγώγηση του κοινού, αλλά εξίσου η αύξηση της «κίνησης» των λογαριασμών και των συνδεδεμένων site, ώστε να προσελκύονται διαφημίσεις, άρα και έσοδα.

Τι μπορεί να κάνει ο καθένας μας για να σπάσει την αλυσίδα των ψεύτικων ειδήσεων; Να μοιράζει ειδήσεις με υπευθυνότητα. Μπορεί να μην το έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμα, αλλά ο καθένας μας, που έχει παρουσία στα social media, είναι σε θέση να επηρεάσει έναν μικρότερο ή μεγαλύτερο κύκλο ανθρώπων. Αναρτήστε λοιπόν ή μοιραστείτε ιστορίες που γνωρίζετε ότι προέρχονται από υπεύθυνες πηγές πληροφόρησης. Και μη διστάσετε να επισημάνετε σε κάποιον ότι έχει πέσει θύμα «ψευδούς είδησης».

Οι «φίλοι» δεν αφήνουν ποτέ τους «φίλους» τους να ζουν μέσα στο ψέμα.”