Η Ελλάδα έχει αναλογικά τους περισσότερους θανάτους από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αποτελεί έναν από τους βασικούς παράγοντες αυτής της «γενοκτονίας» στους δρόμους.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την 1η αιτία θανάτου για τους νέους 15-29 ετών. Στατιστικά στοιχεία που σοκάρουν και ταυτόχρονα θυμίζουν την αναγκαιότητα της κυκλοφοριακής παιδείας από τις πολύ μικρές ηλικίες.

Μαζί με την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και τα όρια ταχύτητας, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι αποδεδειγμένα μία από τις σημαντικότερες αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων. Όταν, όμως, κάποιος βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ πρέπει να γνωρίζει (και συνήθως το γνωρίζει…) ότι αποτελεί δημόσιο κίνδυνο!

Και αφού οι χρόνιες προσπάθειες, μέσω καμπάνιας και ενημερωτικών εκδηλώσεων, δεν αποδίδουν, σε ολόκληρη την Ευρώπη και στη χώρα μας, ο κλοιός θα σφίξει ακόμα περισσότερο για τους παραβάτες, με την έλευση του -υπό διαβούλευση- νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, μέχρι το τέλος του έτους.

Παρά το γεγονός ότι ο Κ.Ο.Κ ορίζει ένα επιτρεπτό όριο αλκοόλ, αυτό δεν σημαίνει ότι η οδήγηση εντός αυτού παραμένει ασφαλής. Ακόμα και έτσι, τα αντανακλαστικά του οδηγού είναι χαμηλότερα σε σχέση με αυτά ενός που δεν έχει καταναλώσει καθόλου αλκοόλ και αυτομάτως ο κίνδυνος ατυχήματος είναι μεγαλύτερος.

Γι’ αυτό, εάν σκοπεύεις να βγεις, να διασκεδάσεις και να “πιεις τα ποτάκια σου”, το αυτοκίνητο θα μείνει στο σπίτι και εσύ θα μετακινηθείς με κάποιο από τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή με ταξί. Σε περίπτωση που μεταβείς με το αυτοκίνητο, “κάνεις το κέφι σου” και τελικά καταναλώσεις αλκοόλ, άσε το αυτοκίνητο και επίστρεψε την επόμενη ημέρα να το πάρεις.

Σε περίπτωση που βγαίνεις με την παρέα σου, φροντίστε από πριν να έχετε ορίσει αυτόν που θα πιει μόνο αναψυκτικά και χυμούς όλο το βράδυ, για να σας γυρίσει με ασφάλεια. Η ασφάλεια η δική σου και των γύρω σου αποτελεί προτεραιότητα σε κάθε περίπτωση.

Τα όρια και οι ισορροπίες στο αλκοτέστ είναι πολύ λεπτές και πρέπει να τα υπενθυμίσουμε:

Το νόμιμο όριο αλκοτέστ στην Ελλάδα ορίζεται ακόμα από το άρθρο 42 του ισχύοντα Κ.Ο.Κ στα 0,50 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, ή αλλιώς 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα.

Πιο πρακτικά, αυτό μεταφράζεται:

• Σε ένα μεγάλο ποτήρι μπύρας.
•Σε 55 ml βότκας.
•Σε 60 ml ούζου.
•Σε ένα σχεδόν γεμάτο ποτήρι κρασί.
Για ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως οι επαγγελματίες, το όριο αλκοτέστ προσδιορίζεται στα 0,10 gr/l εκπνεόμενου αέρα, ή στα 0,20 gr/l με αιμοληψία.

Το όριο αλκοτέστ για νέους οδηγούς που έχουν αποκτήσει άδεια οδήγησης σε λιγότερο από 2 έτη είναι στα 0,20 gr/l αίματος. Αυτό μεταφράζεται σε ένα ποτό σε μία ώρα για έναν άντρα και μισό ποτό για μία γυναίκα.

-Εάν κατά τη διάρκεια του ελέγχου, εντοπιστεί συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα από 0,50gr/l έως 0,80 gr/l ή από 0,25 έως 0,40 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, το προβλεπόμενο πρόστιμο είναι:

200 ευρώ, Ακινητοποίηση του οχήματος, Βαθμοί Ποινής: 5

-Με συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα άνω του 0,80 gr/l και μέχρι 1,10 gr/l μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή άνω των 0,40 έως 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, οι προβλεπόμενες κυρώσεις είναι:

700 ευρώ, Ακινητοποίηση του οχήματος, Αφαίρεση άδειας οδήγησης για 90 μέρες, Βαθμοί Ποινής: 9

-Με συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα άνω του 1,10 gr/l ή άνω των 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, επιβάλλεται ποινή:

1.200 ευρώ, Φυλάκιση 2 μηνών, Αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων κυκλοφορίας οχήματος για 6 μήνες

-Σε περίπτωση που εντός 2 ετών από την παραπάνω παράβαση, ο ίδιος συλληφθεί υπό την επήρεια αλκοόλ με συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα άνω του 1,10 gr/l μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή άνω των 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, επιβάλλεται ποινή:

2.000 ευρώ, Φυλάκιση 6 μηνών, Αφαίρεση άδειας οδήγησης για 5 χρόνια, Αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας οχήματος έως 6 μήνες.