“Όπως και να μπούμε μέσα στην Αγία Σοφία, όσα Κοράνια και να διαβάσουμε, δεν μπορεί να υποταχθεί”
Ο “χιτλερίσκος της Άγκυρας, που λέει κι ο φίλος μου ο Κωνσταντίνος, που βλέπει εαυτόν ως σουλτάνο που θα πατάξει το κοσμικό κράτος και θα ηγηθεί των απανταχού μουσουλμάνων βάζοντας παράλληλα τέλος στις επιταγές του άλλου “πατερούλη” των Τούρκων αποφάσισε να κάνει τζαμί την Αγία Σοφία.
Οι αντιδράσεις, κύριως χλιαρές, από τους πολιτικούς ηγέτες ανά τον κόσμο ήταν αναμενόμενες και όποιος πίστευε ότι οι ομόδοξοι λαοί, το “ξανθό γένος” ή ο τσάρος πασών των Ρωσιών θα έκαναν κάτι άλλο, μάλλον πλανήθηκαν πλάνην οικτρά.
Σε μένα πάλι ως Μικρασιάτισσα κάτα το ήμισυ λειτουργεί το θυμικό και τις πρώτες ημέρες δεν μπορούσα να δω ειδήσεις, ή να διαβάσω στην εφημερίδα τις όποιες εξελίξεις. Άρνηση και θυμός, κάτι σαν πένθος και σαν απώλεια.Όπως λένε οι ψυχολόγοι πέντε είναι τα στάδια σ΄αυτές τις περιπτώσεις. Ακολουθεί η… διαπραγμάτευση, η κατάθλιψη και η αποδοχή.
Δεκάδες οι αναλύσεις για το πώς και το γιατί, τι θέλει να πετύχει, σε ποιο ακροατηριο απευθύνεται.
Εχω όμως την εντυπωση ότι πέρα από όλα αυτά είναι μια βαθύτατα συμπλεγματική κίνηση, αν σκεφτεί κανείς ότι ακόμα και το όνομα που χρησιμοποιούν οι Τουρκοι είναιι ‘’Χάγια Σοφία”. Κι οι λέξεις λένε αλήθειες.
Επισης σημαντικό είναι ότι υπάρχουν ψυχραιμες φωνές ακόμα και μέσα και σε κάποιους ιερωμένους του ισλάμ ενώ δεν είναι αμελητέα ποσότητα το 44% των Τούρκων που τάσσονται κατά της μετατροπής.
Λανθασμένη και προκλητική χαρακτηρίζει την απόφαση Ερντογάν για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί,
ο μουφτής Κομοτηνής, Δρ. Χαλήλ Τζιχάντ, σημειώνοντας ότι μπορεί να φέρει εντάσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων στη Θράκη.
Ο ίδιος τόνισε κατηγορηματικά ότι η μετατροπή των χριστιανικών ναών σε τζαμιά, είναι αντίθετη με τις αρχές του Ισλάμ. «Δεν βρίσκεται στις αρχές του Ισλάμ, ούτε στο Κοράνιο και ούτε οι οπαδοί του προφήτη μετέτρεψαν τις εκκλησίες σε τζαμιά. Αυτό δεν έγινε», ανέφερε.
Μάλιστα έφερε χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Χαλίφη Ομάρ, όταν εισέβαλε στην Παλαιστίνη. «Όταν ο Σωφρόνιος, ο σεβασμιότατος χριστιανός ορθόδοξος τού έδειξε ότι μπορεί να κάνει την προσευχή του μέσα στο ναό, αυτός αντέδρασε και βγήκε έξω και έκανε την προσευχή του για να μην παρεξηγηθεί η εικόνα αυτή, να κάνει ο χαλίφης Ομάρ την προσευχή του μέσα στο ναό. Για να μην παρεξηγηθεί, να μην υπάρχει αναταραχή και να μην υπάρχει πρόκληση προς τους χριστιανούς».
Εναντίον της απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τέμενος, τάσσεται ο βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2006, Τούρκος συγγραφέας Ορχάν Παμούκ.
Η απόφαση «στερεί την υπερηφάνεια από ορισμένους Τούρκους που θεωρούσαν ότι βρίσκονται σε κοσμικό μουσουλμανικό κράτος». «Το να μετατρέψουμε την Αγία Σοφία σε τζαμί είναι σαν να λέμε στον υπόλοιπο κόσμο, δυστυχώς, δεν είμαστε πλέον κοσμικό κράτος» τόνισε στο βρετανικό δίκτυο. «Υπάρχουν εκατομμύρια κοσμικοί Τούρκοι σαν εμένα που φωνάζουν εναντίον της απόφασης, αλλά οι φωνές τους δεν ακούγονται» είπε ακόμη.
Ο ιμάμης του Μιλάνου και πρόεδρος της Ιταλικής Ισλαμικής Θρησκευτικής Κοινότητας, Ιάια Παλαβιτσίνι, έλαβε ανοικτά θέση κατά της απόφασης του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τζαμί. «Στην ιστορία του Ισλάμ, όταν οι σοφοί μας επισκέπτονταν μια συναγωγή, ένα μοναστήρι, ένα νεκροταφείο, σέβονταν πάντα την ταυτότητα των χώρων αυτών», τόνισε ο Παλαβιτσίνι.
Κατά την άποψή του, η Αγία Σοφία έπρεπε να συνεχίσει να είναι μόνο μια βασιλική εκκλησία, διότι «οι χώροι λατρείας πρέπει να χρησιμοποιούνται ακριβώς για τον λόγο για τον οποίο δημιουργήθηκαν».
«Στην Κωνσταντινούπολη υπάρχουν τόσα όμορφα τζαμιά, στα οποία οι μουσουλμάνοι μπορούν να προσευχηθούν, δεν χρειαζόταν ένα ακόμη. Θεωρώ ότι η απόφαση αυτή είναι αποτέλεσμα πολιτικών υπολογισμών» δήλωσε ο ιμάμης του Μιλάνου, ο οποίος εξέφρασε πλήρη κατανόηση για τον πόνο ψυχής που εξέφρασε την περασμένη Κυριακή ο πάπας Φραγκίσκος.
Άλλωστε όπως λέει ο ο φιλόσοφος και συγγραφέας Στέλιος Ράμφος: “Όπως και να μπούμε μέσα στην Αγία Σοφία, όσα Κοράνια και να διαβάσουμε, δεν μπορεί να υποταχθεί. Όπως δεν υποτάχθηκε και το πνεύμα του Παρθενώνα όταν έγινε τζαμί”.