Δεν είναι δυνατόν να βάζεις παιδιά της Α’ Γυμνασίου να αναμετρηθούν κατευθείαν με κείμενα του Ισοκράτη

Ένας απογευματινός καφές με δύο φίλες μου που έχουν παιδιά στις πρώτες τάξεις του γυμνασίου, ήταν αποκαλυπτικός για το πώς διδάσκονται ορισμένα μαθήματα στα σχολεία, όπως είναι τα Aρχαία Eλληνικά, δημιουργώντας αποστροφή στους μικρούς μαθητές.

“Τα Aρχαία  Eλληνικά  έχουν μπει ως μάθημα από την A’ γυμνασίου κι αντί αυτό να θεωρείται προτέρημα για την ελληνική εκπαίδευση, στην ουσία απωθούν όλο και περισσότερο τους μαθητές” μου είπε η μια φίλη, η οποία μάλιστα έχει σπουδάσει Ιστορία -Αρχαιολογία, και συνέχισε: “Δεν είναι δυνατόν   να βάζεις  παιδιά της Α’ Γυμνασίου να αναμετρηθούν κατευθείαν με κείμενα του Ισοκράτη.

Είναι όπως στα Νέα Eλληνικά να βάζεις σε ένα παιδί της ίδιας ηλικίας να διαβάσει Γκαίτε ή δεν ξέρω τι άλλο. Αντί στα βιβλία να υπάρχουν μικρά κειμενάκια  φτιαγμένα από φιλολόγους, που να βάζουν τα παιδιά στο πνεύμα των Αρχαίων Ελληνικών, κάνουν τα παιδιά να αποστρέφονται  το μάθημα”.

Γιατί όμως είναι σημαντικό να διδάσκονται τα Αρχαία Ελληνικά στα σχολεία; Eιναι μια “νεκρή γλώσσα” όπως κάποιοι ισχυρίζονται;

“Τα Αρχαία Ελληνικά δεν είναι μια νεκρή γλώσσα, όπως σημειώνει ο συγγραφέας Τάκης Θεοδωρόπουλος. “Μια γλώσσα” -λέει- “που συνεχίζει να παράγει αναγνωστική εμπειρία μέσα από το αποθεματικό κεφάλαιο των κειμένων δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί νεκρή”.

Δεν  είναι τυχαίο  άλλωστε ότι σε 30 ευρωπαικές χώρες   από την Πορτογαλία έως τη Ρωσική Ομοσπονδία και από την Αγγλία έως την Ιταλία διδάσκονται Αρχαία Ελληνικά σε δημόσια σχολεία “Είναι ντροπή” -σημειώνει από την πλευρά του  ο φιλόλογος Άρης Ιωαννίδης- “στην ίδια την Ελλάδα, η γλώσσα μας, η γλώσσα των προγόνων μας να παραπαίει…

Δεν θα μιλήσουμε για τη «μαγεία» της, τη μελωδικότητά της, τον πλούτο της, τη μαθηματική της δομή και για πολλά άλλα, για τα οποία κάποιοι ίσως  μας αποκαλέσουν ρομαντικούς και γραφικούς. Ούτε βέβαια θα μιλήσουμε για τον κίνδυνο αφελληνισμού που είναι προ των πυλών, γιατί κάποιοι θα μας χαρακτηρίσουν εθνικιστές, κοντόφθαλμους πατριώτες και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο…

Πρέπει όμως κάποια στιγμή επιτέλους να μιλήσουμε σε αυτά τα παιδιά που καθημερινά δίνουν τον αγώνα τους πάνω στα θρανία, για τη γλώσσα τους, τη γλώσσα μας. Βέβαια, για κάποια από αυτά ίσως είναι ήδη αργά καθώς έχουν παγιώσει μια πολύ αρνητική εικόνα και είναι δύσκολο, αν όχι ακατόρθωτο, να αλλάξει.

Για κάποια άλλα όμως πιστεύω είναι η κατάλληλη στιγμή να τα μυήσουμε στη μαγεία αυτής της γλώσσας. Όχι με υπερβολές. Γιατί ίσως τότε οι πολέμιοί της να αυξηθούν.

Στο ερώτημα, λοιπόν, γιατί να μαθαίνουμε Αρχαία Ελληνικά, η απάντηση πιστεύω είναι απλή: Γιατί είναι η γλώσσα μας’’.