Βγαίνουν στην κοινωνία νέοι άνθρωποι που ουσιαστικά δεν μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματα τους, δεν γνωρίζουν την γλώσσα τους, την ιστορία τους, έρμαια σε καιρούς πονηρούς
H έκθεση προκάλεσε σοκ, αλλά λίγοι είναι αυτοί που έπεσαν από τα σύννεφα κι ακόμα λιγότεροι εκείνοι που ίδρωσε το αυτί τους.
Στοιχεία για τον κίνδυνο σχεδόν οι μισοί μαθητές των Λυκείων να έχουν αυξημένη πιθανότητα να είναι λειτουργικά αναλφάβητοι περιλαμβάνει η έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.
Στα Γενικά Λύκεια στη Φυσική, 1 στους 2 μαθητές βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση. Στην Άλγεβρα το ποσοστό των βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν 38,9% και στη Γεωμετρία 44,2%. Στη Γλώσσα το 7,1% των μαθητών βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση.
Χειρότερη είναι η εικόνα στα ΕΠΑΛ: Ένας στους πέντε πήρε κάτω από τη βάση στη Γλώσσα. Το 52,7% πήρε κάτω από τη βάση στην Άλγεβρα και το 51,3% στη Γεωμετρία. Στο 41% οι βαθμολογίες κάτω από τη βάση στη Φυσική και στο 40,8% στη Χημεία.
Κι επειδή η κατάσταση δεν ξεκινάει να υπάρχει έτσι ξαφνικά στο λυκειο αλλά λειτουργεί σωρευτικά από το δημοτικό, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Διεύθυνσης Δημοτικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, ποσοστό της τάξης του 7,5% των μαθητών της Γ’ τάξης του δημοτικού κατά τη σχολική χρονιά 2017 – 2018 αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα αναλφαβητισμού, γλωσσικού και μαθηματικού. Το ποσοστό που αφορά μαθητές της Στ’ τάξης για γλωσσικό αλλά και για μαθηματικό αναλφαβητισμό ανήλθε στο 5,1%.
Στα Ελληνικά παρατηρήθηκαν δυσκολίες φωνολογικής επίγνωσης, αναγνωστικής ευχέρειας, ορθογραφικά λάθη (φωνολογικά, τονισμός, μορφολογικά, ετυμολογικά), κατανόησης κειμένου, λεξιλογίου, παραγωγής γραπτού λόγου, ενώ στα Μαθηματικά παρατηρούνται δυσκολίες που σχετίζονται, κυρίως, με τη γνώση και την έννοια αριθμού, τους νοερούς υπολογισμούς, την απαρίθμηση, τους αλγόριθμους, την επίλυση προβλημάτων.
Ο αναλφαβητισμός διακρίνεται σε οργανικό και σε λειτουργικό. Στην πρώτη περίπτωση, συναντάμε ολοκληρωτική άγνοια γραφής, ανάγνωσης και αρίθμησης.
Ας δούμε όμως τι σημαίνει λειτουργικά αναλφαβητος για να καταλάβουμε και το μέγεθος του προβλήματος. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο «λειτουργικά αναλφάβητο είναι το άτομο που δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ικανοποιητικά ανάγνωση, γραφή και αριθμητική για να ενταχθεί ως άτομο στην κοινωνία, απολαμβάνοντας πλήρως τα δικαιώματά του».
Βγαίνουν δηλαδή στην κοινωνία νέοι άνθρωποι που ουσιαστικά δεν μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, δεν γνωρίζουν τη γλώσσα τους, την ιστορία τους, έρμαια σε καιρούς πονηρούς. Αυτοί δεν θα υπογράφουν με σταυρό όπως οι παππούδες τους που ήταν οργανικά αναλφάβητοι.
Οι πρόγονοί μας είχαν τις χίλιες δικαιολογίες και επιγνωση της αδυναμίας τους. Πόλεμοι και καταραμένη φτώχεια που ακόμα και η περίοδος της δικής μας κρίσης, δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα μαζί της.
Κι αυτοί οι άνθρωποι έκαναν τα πάντα για να έχουν ένα καλύτερο μέλλον τα παιδιά τους μέσα από τη μόρφωση και τη γνώση. Οι λειτουργικά αναλφάβητοι από την άλλη δεν έχουν επίγνωση της αδυναμίας τους, με αποτέλεσμα εύκολα να μπορεί η κάθε εξουσία να τη χειραγωγήσει.
Οι τελευταίοι που φταίνε οι δεκαεξάρηδες. Όλοι οι υπόλοιποι γονείς, εκπαιδευτικοί και αρμόδιοι, έχουν τεράστιες ευθύνες και πρέπει να τις αναλαβουν… χθες.