Κάμερες υψηλής ταχύτητας και αισθητήρες κίνησης σε φανέλες και όχι μόνο, εικονική (VR) και επαυξημένη πραγματικότητα (AR), e-sports (θα μπουν και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2028), τεχνητή νοημοσύνη (AI), δίκτυα 5G, ρομπότ και άλλα συναφή έχουν εισέλθει εδώ και καιρό στο λεξιλόγιο της αθλητικής ζωής μας.

Αμ το VAR (βοηθός διαιτητή βίντεο) που επίσημα ισχύει από το 2017 το ξεχάσαμε; Ή πλέον ξέρουμε το SAOT (ημιαυτόματη τεχνολογία οφσάιντ) που περιλαμβάνει 12 κάμερες γηπέδου οι οποίες παρακολουθούν την μπάλα και 29 διαφορετικά σημεία δεδομένων από το σώμα του κάθε παίκτη.

Ο αθλητισμός αποτελούσε ανέκαθεν αναπόσπαστο μέρος του ανθρώπινου πολιτισμού, που χρονολογείται από τους αρχαίους πολιτισμούς, κατά τους οποίους γιορταζόταν η σωματική ανδρεία και ο ανταγωνισμός.

Από τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Ελλάδα μέχρι τα σύγχρονα στάδια γεμάτα με παθιασμένους οπαδούς, ο αθλητισμός συνέχισε να εξελίσσεται. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχει συντελεστεί ένας σημαντικός μετασχηματισμός, ο οποίος οφείλεται στις ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας.

Ο μετασχηματισμός αυτός αλλάζει όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο παίζουμε αθλήματα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο τα παρακολουθούμε και ασχολούμαστε με αυτά.

Εσχάτως είδαμε και… καρδιογράφημα στην οθόνη που ακύρωσε γκολ του Βελγίου κόντρα στη Σλοβακία και όλοι μάθαμε την τεχνολογία «snicko», που μετά το κρίκετ κατακτά και το ποδόσφαιρο! Με υπόδειξη του VAR το γκολ του Ρομέλου Λουκάκου στο 86ο λεπτό με το οποίο οι «κόκκινοι διάβολοι» θα ισοφάριζαν ακυρώθηκε, καθώς οι μικροσκοπικοί αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί πάνω στις μπάλες της διοργάνωσης εντόπισαν ότι είχε προηγηθεί χέρι του Λοΐς Οπεντά.

Όπως φάνηκε και στον έλεγχο που έγινε στο βίντεο του VAR, ο αισθητήρας ενεργοποιήθηκε (και αποτυπώθηκε στην οθόνη με ένα γράφημα σαν καρδιογράφημα) ακριβώς τη στιγμή που ο επιθετικός των Βέλγων βρήκε την μπάλα με το χέρι, αποκτώντας πλεονέκτημα έναντι του αντιπάλου του, υποχρεώνοντας τον Τούρκο διαιτητή Ουμούτ Μελέρ να ακυρώσει το γκολ.

Η τεχνολογία «snicko» προέρχεται από το κρίκετ και εισβάλλει και στο ποδόσφαιρο με στόχο να βοηθήσει τους διαιτητές να είναι ακριβοδίκαιοι σε οριακές φάσεις.

Η νέα τεχνολογία είναι μία από τις καινοτομίες της διοργάνωσης. Η μπάλα Adidas «Fussballiebe»,που στα γερμανικά σημαίνει «αγάπη για το ποδόσφαιρο», είναι εξοπλισμένη με την τεχνολογία Connected Ball.

Η καινοτομία παρέχει μια εξαιρετική εικόνα της κίνησης της μπάλας και στέλνει ακριβή δεδομένα της στους διαιτητές βίντεο σε πραγματικό χρόνο: όλα αυτά έγιναν δυνατά συνδυάζοντας τα δεδομένα της τοποθεσίας του παίκτη με τεχνητή νοημοσύνη.

Αυτή η καινοτομία συμβάλλει στην ημιαυτόματη τεχνολογία οφσάιντ (SAOT) της UEFA με τεχνολογία Connected Ball, η οποία μπορεί επίσης να βοηθήσει τους διαιτητές VAR να αναγνωρίσουν κάθε μεμονωμένο άγγιγμα της μπάλας, μειώνοντας τον χρόνο που απαιτείται για να αποφασίσουν για ένα χέρι ή ένα πέναλτι.

Και αυτό ακριβώς συνέβη όταν ακυρώθηκε το γκολ του Λουκάκου που καταδίκασε το Βέλγιο σε ήττα, δίνοντας τους πρώτους τρεις βαθμούς στη Σλοβακία, ενώ παράλληλα η φάση έμεινε στην Ιστορία ως η πρώτη απόφαση που επικυρώθηκε με αυτή την τεχνολογία.

Όπως συμβαίνει πάντα, οι συζητήσεις θα είναι πολλές. Η μαγεία του ποδοσφαίρου μειώνεται; Η αδικία δεν είναι μέσα στη ζωή μας; Πόσο μπορεί η τεχνολογία να επηρεάσει πιθανότητες παράβασης κανονισμών; Και άλλα. Σε διαρκή αναζήτηση να είμαστε…