Το μυστικό του καλού ύπνου βρίσκεται στο κίνητρο που δίνουμε στον εαυτό μας για να ξυπνήσουμε την επόμενη μέρα!

Είπα να γράψω για την Παγκόσμια Ημέρα του Νερού, μια και οι χθεσινές εικόνες με τη σκόνη από την Αφρική και η λειψυδρία από την άλλη δημιουργούσαν εικόνες “Αποκάλυψης”, ενώ ακόμα κι οι πιο παλιοί Ηρακλειώτες δεν θυμούνταν κάτι ανάλογο.

Έπεσα όμως πάνω σε μια άλλη… παγκόσμια ημέρα, όχι τόσο γνωστή, η οποία όμως αναφέρεται σε ένα  βασικό και αναντικατάστατο αγαθό και ταυτοχρόνως μια ανεξερεύνητη χώρα για την επιστήμη. Ένα αγαθό που στέρησε σε πολλούς από μας και… η κρίση.

Αν και για τη χώρα μας δεν υπάρχουν μελέτες, οι ασθενείς που προσφεύγουν στα Εργαστήρια Υπνου με αϋπνία έχουν αυξηθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια.  Η αύξηση που έχει παρατηρηθεί είναι περίπου 30% και, όπως προκύπτει, από τις έρευνες των προηγούμενων ετών σε ΗΠΑ και Βρετανία, έτσι και στους Έλληνες ο κύριος λόγος ανησυχίας και αϋπνίας είναι η αγωνία για το μέλλον και τα οικονομικά τους.

Ενδεικτικά του άγχους που επιφέρει η κρίση είναι και τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας, που έγινε σε δείγμα 24.000 στελεχών από περισσότερες από 90 χώρες, της εταιρείας παροχής υπηρεσιών σε επιχειρήσεις Regus: ο ένας στους τρεις εργαζομένους στη χώρα μας θυσιάζει τον ύπνο του προκειμένου να φέρει εις πέρας επαγγελματικές ή ακόμη και προσωπικές υποχρεώσεις.

Εκείνοι που υποφέρουν περισσότερο από την αϋπνία, σύμφωνα με την έρευνα, είναι οι εργαζόμενοι στα μέσα ενημέρωσης, οι προγραμματιστές πληροφορικής και οι επαγγελματίες του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Σύμφωνα πάλι  με  έρευνα της Ελληνικής  Εταιρείας  του Ύπνου, οι έφηβοι στην Ελλάδα ηλικίας 15-16 ετών κοιμούνται γύρω στις 6,5-7 ώρες, αντί για 8,5-9. Ένα ποσοστό 60-65% έχουν προβλήματα στον ύπνο τους, ενώ ένα 30-35% υποφέρουν από αϋπνία.

Μία   κύρια αιτία της αϋπνίας θεωρείται η χρήση των smartphones, των ηλεκτρονικών υπολογιστών και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών, καθώς οι οθόνες εκπέμπουν ένα μπλε φως που διεγείρει το οπτικό νεύρο, οδηγώντας σε σημαντική μείωση της μελατονίνης, μιας ορμόνης που ρυθμίζει τον ύπνο.

Αποτελεί ειρωνεία όμως το γεγονός ότι οι νέοι στρέφονται πολύ συχνά στα διαδικτυακά μέσα, προκειμένου να καταπολεμήσουν την αϋπνία. Μια έκθεση που είδε το φως της δημοσιότητας τον περασμένο Δεκέμβριο έδειξε ότι σχεδόν το 79% των ανθρώπων που «χτυπάνε» τη λέξη «αϋπνία» για να αγοράσουν σχετικά προϊόντα στην πλατφόρμα Alibaba, είναι ηλικίας από 18 έως 35 χρόνων. Τα πιο δημοφιλή προϊόντα είναι ηρεμιστικά, καθώς και μηχανήματα για μασάζ.

  • Τον ύπνο που όχι τυχαία οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν ότι ήταν δίδυμος αδελφός με τον Θάνατο, παιδιά και οι δυο της  Νύχτας και του Ερέβους που κατοικούσαν στον Τάρταρο.
  • Κι αν είναι ένας μικρός θάνατος, μια νέα αμερικάνικη έρευνα μάς δίνει την ελπίδα, αφού το μυστικό του καλού ύπνου βρίσκεται στο κίνητρο που δίνουμε στον εαυτό μας για να ξυπνήσουμε την επόμενη μέρα!