Η παιδική ηλικία θεωρείται ιστορικό δημιούργημα των κοινωνιών
Μια διαφορετική προσέγγιση για την παιδική ηλικία παρουσιάζει σε σύγγραμμά του ο καθηγητής του ΕΚΠΑ Γ. Πασιάς. Ο γνωστός καθηγητής αναφέρει ότι η παιδική ηλικία θεωρείται ιστορικό δηµιούργηµα των κοινωνιών, αναπόσπαστο κοµµάτι της κοινωνικής δοµής που επηρεάζεται από τις κοινωνικές σχέσεις και µεταβολές αλλά και διαφοροποιείται ως προς τον χρόνο, τον τόπο, το φύλο, την εθνότητα, την κοινωνική τάξη κ.ά.
Δεν προϋπάρχει ως φυσική, αχρονική κατηγορία, αλλά προσδιορίζεται µε τους ίδιους όρους που γίνονται αντιληπτά τα υπόλοιπα κοινωνικά και πολιτισµικά μορφώματα στις διάφορες ιστορικές περιόδους. Ενδιαφέρον έχει και η προσέγγισή του σχετικά με την ιδέα και την ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας.
Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι έχουν αναπτυχθεί δύο διαφορετικές θεωρήσεις. Η πρώτη υποστηρίζει ότι η ιδέα της παιδικής ηλικίας ως ανεξάρτητη χαρακτηριστική φάση της ανθρώπινης ζωής είναι μια επινόηση των νεότερων χρόνων (Ph. Aries).
Σύμφωνα με τον Γάλλο ιστορικό Philippe Aries, η συγκρότηση της παιδικής ηλικίας ως διακριτής κοινωνικής κατηγορίας αποτελεί κοινωνικό δημιούργημα/κατασκεύασμα του 19ου αιώνα, στο βαθμό που έως τότε η κοινωνία δεν είχε κυρώσει έναν επίσημο θεσμικό διαχωρισμό μιας ομάδας του πληθυσμού με βάση την ηλικία για να διαχωρίσει τα παιδιά από τους ενηλίκους.
Ειδικότερα, η τομή που παρατηρείται στις αντιλήψεις για την παιδική ηλικία στο πλαίσιο των σχέσεων «παιδί-οικογένεια» και «παιδί-κοινωνία» τοποθετείται ιστορικά στα τέλη του 18ου και αρχές του 19ου αιώνα ως αποτέλεσμα ριζικών ιστορικο-κοινωνικών μετασχηματισμών (βιομηχανική επανάσταση, έθνος-κράτος, διαφωτισμός).
Σύμφωνα με τη δεύτερη προσέγγιση, η παιδική ηλικία κατείχε διακριτή θέση μέσα στην οικογένεια και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και οι μεταβολές που παρατηρούνται μετά τον 18ο αιώνα στο πλαίσιο των νεωτερικών κοινωνιών δίνουν έμφαση σε ειδικά ποιοτικά χαρακτηριστικά (καπιταλιστικός καταμερισμός της εργασίας, αλλαγή της οικογενειακής δομής, θέσπιση της υποχρεωτικής φοίτησης, φιλανθρωπισμός και περιορισμοί στην παιδική εργασία) συγκριτικά με αυτά του παρελθόντος.