Ο Τράμπ έχει 42 εκατομμύρια ακόλουθους, αλλά και η Κιμ Καρντάσιαν πάνω από 102 εκατομμύρια

Ποια είναι τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης σήμερα; Με το Facebook, το Instagram και το Twitter! Δεν το λέω εγώ, το λέει ο πρώην διευθυντής της Le Monde Diplomatique, Ιγνάσιο Ραμονέ, ο οποίος τονίζει αυτό που αντιλαμβανόμαστε λίγο-πολύ όλοι μας, ότι η σχέση του πολίτη με τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. έχει αλλάξει.

Οι πολιτικοί ηγέτες δεν χρειάζεται καν να προβληθούν στην τηλεόραση. Ο Ομπάμα κέρδισε τις δεύτερες εκλογές χωρίς να πατήσει το πόδι του στην τηλεόραση. Ούτε ο Τραμπ την χρειάζεται. Έχει πάνω από 42 εκατομμύρια ακόλουθους στο Twitter.

Αλλά δεν είναι ο άνθρωπος με τους περισσότερους ακόλουθους. Για παράδειγμα, η Κιμ Καρντάσιαν, που εμφανίζεται σε ένα ιδιαίτερα δημοφιλές ριάλιτι και δημοσιεύει φωτογραφίες της στο Twitter, έχει 102 εκατομμύρια ακόλουθους.

“Στο περιοδικό αεροπλάνου – είπε σε συνέντευξή του ο Ι. Ραμονέ – διάβασα ένα ρεπορτάζ για έναν Τούρκο μάγειρα. Έγραφε ότι είναι στη μόδα, λόγω του τρόπου που αλατίζει το κρέας.

Ξεκίνησε στην Κωνσταντινούπολη με ένα μικρό εστιατόριο και δημοσίευε στο Instagram κάθε ημέρα φωτογραφίες. Αυτές οι φωτογραφίες γίνανε viral. Είχαν πολύ μεγάλη απήχηση. Σε τρία χρόνια έχει εκατομμύρια οπαδούς και έχει 8 εστιατόρια, τα οποία βρίσκονται στη Νέα Υόρκη, στο Σαν Φρανσίσκο. Έγινε δημοφιλής απλά και γρήγορα μέσω διαδικτύου”.

Το ίδιο ισχύει και για τους πολιτικούς. Σήμερα η έννοια της μαζικής επικοινωνίας έχει μετακινηθεί στο διαδίκτυο.

Αυτό σημαίνει ότι ο δημοσιογράφος δεν έχει πια ρόλο; “Κάθε άλλο”, απαντά ο πρώην διευθυντής της Le Monde: “Ο δημοσιογράφος εξακολουθεί να είναι πολύ σημαντικός, ίσως περισσότερο από ποτέ, γιατί τώρα η σύγχυση στην πλειοψηφία είναι μεγαλύτερη κι εκείνος πρέπει να φωτίσει τα γεγονότα.

Ο δημοσιογράφος είναι σαν τον Διογένη με το λυχνάρι του που ψάχνει την αλήθεια. Αλλά στην πραγματικότητα αυτό είναι πολύ δύσκολο”.