Πριν αρκετά χρόνια είχαμε πάει δημοσιογραφική αποστολή τέλη Νοεμβρίου στην Τυνησία και σε μια από τις πιο τουριστικές πόλεις της, μείναμε σε ένα εκπληκτικό ξενοδοχείο. Φανταστικά δωμάτια, υπέροχοι κοινόχρηστοι χώροι, τρομερό πρωινό και φαγητό, υποδειγματική εξυπηρέτηση.

Ο καιρός ήταν ψυχρός και βροχερός, αλλά κάποια στιγμή βγήκαμε από το 5άστερο κατάλυμά μας για να επισκεφθούμε την πόλη, λίγα χιλιόμετρα από την μονάδα. Σκοτεινιά παντού, ελάχιστος κόσμος στους δρόμους, λίγα εμπορικά μαγαζιά ανοικτά, ψάχναμε και δεν βρίσκαμε ούτε ένα μέρος να πιούμε καφέ ή ένα ποτό. Η βόλτα μας δεν κράτησε πολύ, δεν είχαμε να κάνουμε ή να δούμε τίποτα εκεί και το μόνο που θέλαμε, ήταν να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο.

Στο παρελθόν μια καλή μου φίλη πήγε ενθουσιασμένη χειμερινό ταξίδι στα Κανάρια νησιά. «Μα πόσο πόσο εξωτικά ακούγονται», μου έλεγε ενθουσιασμένη, αλλά γύρισε εντελώς απογοητευμένη…

«Στο ξενοδοχείο όλα τέλεια, αλλά έξω από το συγκρότημα… Δεν είχαμε να πάμε πουθενά, δεν είχε να κάνουμε τίποτα, θα μπορούσαμε να διαλέξουμε ένα ωραίο ξενοδοχείο εντός Ελλάδας, να ξεκουραστούμε, να γλιτώσουμε και τα έξοδα από τα αεροπορικά εισιτήρια».

Το ίδιο συμβαίνει κι εδώ στην Κρήτη. Όσοι τουρίστες έχουν έρθει διακοπές εκτός σεζόν και μένουν σε ξενοδοχείο εκτός πόλης, βγαίνουν έξω από το συγκρότημα και ο τόπος… φαντάσει… όπως λέμε εδώ στο νησί.

Κι όμως, η Κρήτη με το μεσογειακό της κλίμα, την πλούσια ιστορία, την εξαιρετική γαστρονομία και την ποικιλία τοπίων, είναι πραγματικά ένας ιδανικός προορισμός για όλες τις εποχές του χρόνου, αρκεί να τον στηρίξουμε, να τον αναδείξουμε, να τον διαφημίσουμε.

Πολλοί είναι οι παράγοντες που περιορίζουν τον χειμερινό τουρισμό στην Κρήτη.
Εικόνα καλοκαιρινού προορισμού: Για πολλά χρόνια, η Κρήτη ήταν συνδεδεμένη αποκλειστικά με τις καλοκαιρινές διακοπές, τις παραλίες και τη νυχτερινή ζωή. Αυτή η εικόνα έχει καθιερωθεί στο μυαλό των τουριστών και είναι δύσκολο να αλλάξει άμεσα.

Έλλειψη υποδομών: Παρόλο που υπάρχουν πολυτελή ξενοδοχεία και εξαιρετικές τουριστικές υποδομές, δεν είναι όλα προσαρμοσμένα στις ανάγκες των χειμερινών επισκεπτών. Λείπουν προτάσεις και ειδικές προσφορές για χειμερινές δραστηριότητες, όπως ορειβασία, ή επισκέψεις σε μουσεία.

Προβλήματα προσβασιμότητας: Οι αεροπορικές συνδέσεις μειώνονται σημαντικά τους χειμερινούς μήνες, καθιστώντας δυσκολότερη την πρόσβαση στο νησί.

Έλλειψη οργανωμένων δραστηριοτήτων: Αν και η Κρήτη προσφέρει πολλές δυνατότητες για πεζοπορία, ορειβασία, γαστρονομικές εμπειρίες και πολιτιστικές εκδηλώσεις, αυτές δεν είναι πάντα οργανωμένες και δεν προωθούνται επαρκώς.

Τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό; Πολλά, με συνεργασία και οργάνωση, που τώρα δεν υπάρχουν.

• Στόχευση σε νέες αγορές: Η Κρήτη θα πρέπει να προσελκύσει τουρίστες από χώρες όπου ο χειμερινός τουρισμός είναι δημοφιλής, όπως οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης.

• Δημιουργία πακέτων διακοπών: Η προσφορά ολοκληρωμένων πακέτων διακοπών, που θα συνδυάζουν διαμονή, μεταφορά, ενοικίαση αυτοκινήτου, δραστηριότητες και γεύματα, θα καταστήσει την Κρήτη πιο ελκυστική για τους τουρίστες.

• Προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού: Εκτός από τις παραδοσιακές δραστηριότητες, η Κρήτη μπορεί να προωθήσει τον αγροτουρισμό, τον θρησκευτικό τουρισμό, τον πολιτιστικό τουρισμό, σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα.

• Βελτίωση των υποδομών: Είναι απαραίτητη η αναβάθμιση των υπαρχουσών υποδομών και η δημιουργία νέων, που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των χειμερινών επισκεπτών.

• Συνεργασία με τους τοπικούς φορείς: Η συνεργασία των ξενοδόχων, των εστιατορίων, των ταξιδιωτικών πρακτόρων και των τοπικών αρχών είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.

Η Κρήτη πραγματικά διαθέτει ένα τεράστιο δυναμικό για να γίνει ένας δημοφιλής χειμερινός προορισμός, για Έλληνες και ξένους. Με τη σωστή στρατηγική και τις κατάλληλες επενδύσεις, το νησί μπορεί να προσφέρει στους επισκέπτες μια μοναδική εμπειρία όλες τις εποχές του χρόνου.