Όταν σκέφτεται κανείς την Κρήτη μας, αμέσως συνδυαστικά ονειρεύεται ήλιο, καθαρή θάλασσα, φιλοξενία, ανθρώπινη ζεστασιά, υγιεινή διατροφή, καλή ζωή. Όμοια μπορεί να σκεφτεί για την Κύπρο, ενδεχόμενα για περιοχές της Τουρκίας στο Αιγαίο και σε άλλους προορισμούς στη Μεσόγειο.

Λίγοι όμως συνδέουν την Κρήτη με καινοτόμες ιατρικές πράξεις ή με υψηλής ποιότητας υγειονομικές υπηρεσίες (πχ. ΒΕΜΜΟ, Ινστιτούτο Οπτικής & Όρασης του Πανεπιστημίου Κρήτης). Χρειάζεται λοιπόν ένας ήδη ιδιαίτερα ελκυστικός τουριστικός προορισμός ποιοτικές υπηρεσίες υγείας;

Η εφαρμογή προγραμμάτων τουρισμού υγείας επιφέρει πολλά πλεονεκτήματα σε όλη την τοπική κοινωνία μιας περιφέρειας: επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, σημαντική αύξηση εσόδων από υπηρεσίες υγείας, αύξηση της αναγνωρισιμότητας της περιφέρειας και κατ’ επέκταση της χώρας ως ιδιαίτερου προορισμού, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας σε τουρισμό και υγεία, ευκαιρίες επενδύσεων στην περιφέρεια κι ανάπτυξη συνεργασιών με ιατρικά κέντρα στην Ευρώπη.

Πώς μπορεί η Περιφέρεια Κρήτης να συμβάλει και να προωθήσει προγράμματα ιατρικού τουρισμού; Παραθέτουμε μερικές προτάσεις για τη χάραξη πολιτικής σε επίπεδο περιφέρειας:

  1. Ανάπτυξη κυρίου σχεδίου δημιουργίας προορισμού (Destination Creation Master Plan), που να αποτελείται διαδοχικά από: διαμερισμό (segmentation), ολοκλήρωση (integration), διαχείριση (administration), ανάπτυξη (development) και προώθηση (promotion), με συνεπακόλουθο τη σύσταση διεύθυνσης “διαχείρισης προορισμού”.
  2. Συμμετοχή στη σύσταση τοπικού συνεργατικού σχηματισμού (cluster) που θα περιλαμβάνει το σύνολο των επιχειρήσεων και οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό υγείας στο οικοσύστημα της Περιφέρειας Κρήτης.
  3. Δημιουργία, προώθηση και προβολή μητρώου διαπιστευμένων ποιοτικά δομών υγείας (ιδιωτικών και γιατί όχι κρατικών) με αντίστοιχη κατάταξη στους 8 τομείς του ht8 (health tourism 8: ιατρικός τουρισμός, οδοντιατρικός τουρισμός, ιαματικός τουρισμός & θαλασσοθεραπεία, τουρισμός ευεξίας, αθλητικός τουρισμός, τουρισμός μαγειρικής, προσβάσιμος τουρισμός, τουρισμός υποβοηθούμενης διαβίωσης).
  4. Στο πλαίσιο του τουριστικού portal της Περιφέρειας Κρήτης incrediblecrete.gr σχεδιασμός και παρουσίαση εκδρομών ή επισκέψεων ανά Περιφερειακή Ενότητα και Δήμο για μονοήμερα, διήμερα, τριήμερα ή πενθήμερα ταξίδια.
  5. Δημιουργία brand name σε επίπεδο Περιφέρειας Κρήτης για τουρισμό υγείας.
  6. Δημιουργία μιας πολυγλωσσικής εφαρμογής (application) στην οποία θα παρουσιάζονται όλες οι υπηρεσίες υγείας του νησιού (δημόσιες, ιδιωτικές, εθελοντικές) σε όλη την Περιφέρεια.
  7. Κεντρικός σχεδιασμός “πιστοποίησης” από την Περιφέρεια τουριστικών μονάδων ως “φιλικών” προς ειδικές ομάδες πληθυσμού. Πχ. «autism friendly» για τους πάσχοντες από αυτισμό ή αντίστοιχα “dementia friendly” για τους πάσχοντες από άνοια.

Η εμπιστοσύνη τουριστών υγείας σε υγειονομικές υπηρεσίες στην Κρήτη δεν είναι μόνο υπόθεση του brand name: «κρητική φιλοξενία» και «φιλότιμο». Πρέπει υποχρεωτικά να χτιστεί και μέσα από διεθνή πρότυπα διαπίστευσης ποιότητας, που δεν επιτρέπουν «εκπτώσεις» στην ασφάλεια και τη φροντίδα!

Σε έναν κόσμο όπου οι καταναλωτές διαδραματίζουν πολύ πιο ενεργό ρόλο στη λήψη αποφάσεων και στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, η υποδομή των πέντε αστέρων σε ένα ξενοδοχείο, ή το τρίπτυχο “ήλιος, άμμος, θάλασσα” σίγουρα δεν είναι πλέον αρκετά.

*Ο Γιάννης Σ. Καλαντζάκης είναι entrepreneur υπηρεσιών υγείας