Με την πρόσφατη ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση των μαθητών του Λυκείου, ολοκληρώνεται το κουτσούρεμα της αξιολόγησης και το καταστροφικό για την παιδεία έργο που ξεκίνησε από τα «ρατσιστικά» αριστεία και Πειραματικά Σχολεία, συνεχίστηκε με τον περιορισμό εξεταζόμενων μαθημάτων σε Γυμνάσιο, Γ’ Λυκείου και τώρα σε Α’  και κυρίως Β’ Λυκείου.

Κατ’ αρχάς για όσους είναι στην τάξη και όχι σε πολιτικά και κομματικά γραφεία, είναι γνωστό ότι η κατάργηση της αξιολόγησης – εξέτασης ουσιαστικά ακυρώνει το ενδιαφέρον, τη συνοχή, τους στόχους και το επιστημονικό και κοινωνικό κύρος ενός μαθήματος.

Όταν, για παράδειγμα, ο μαθηματικός θέλει να διδάξει συμμετρίες, πρέπει να ανοίξει 5 βιβλία, Γεωμετρία και Άλγεβρα Α’ Λυκείου, Άλγεβρα και Μαθηματικά κατεύθυνσης Β’ Λυκείου, Μαθηματικά Γ’ Λυκείου. Με έκπληξη βλέπει οδηγίες, όπου ένα μέρος παραλείπεται, άλλο δεν εξετάζεται, όμως είναι βασικό θέμα αξιολόγησης στις Πανελλήνιες.

Παραλείπεται και δεν εξετάζεται σημαίνει δεν ασχολούμαι, δεν χρειάζεται. Ασυνέπεια και ασυνέχεια της ύλης και το αποτέλεσμα ολέθριο για τη μαθηματική εκπαίδευση και οι επιδόσεις των μαθητών σε Γ’ Λυκείου τουλάχιστον αποκαρδιωτικές. Για μαθηματικό αναλφαβητισμό, πολύ εύστοχα, μιλάει η ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας (Ε.Μ.Ε.).

Πάνω στα υπολείμματα της μεταρρύθμισης Αρσένη, δεν είναι ικανοί ούτε τολμούν να κάνουν κάτι άλλο, και στο όνομα της μείωσης του εξεταστικού φόρτου, χωρίς εκπαιδευτικό σχέδιο, με κακές ξενόφερτες αντιγραφές και επικίνδυνους πολιτικούς στόχους, κράτησαν μόνο τους τίτλους σε Άλγεβρα, Γεωμετρία γενικής παιδείας και Μαθηματικά προσανατολισμού (άλλαξαν το όνομα από “κατεύθυνσης”).

Πήραν ψαλίδι και μπαλτά και κομμάτιασαν τη μαθηματική συνοχή και συνέχεια του μαθήματος, ενισχύοντας τη μαθηματική αποτυχία και δυστυχώς γενικότερα την αποτυχία σ’ ένα τόσο δυναμικό κομμάτι της κοινωνίας και επιστήμης αργότερα, όπως είναι οι εκπαιδευόμενοι έφηβοι Λυκείου.

Η Μαρία Ευθυμίου (πανεπιστημιακός Ιστορίας με παγκόσμια δράση) στο βιβλίο «Μόνο λίγα χιλιόμετρα Ιστορίες για την Ιστορία» αναφέρει: «Όλοι βαθμολογούνται με Α’ στο Δημοτικό, με 20 σε Γυμνάσιο και Λύκειο προκειμένου, υποθέτω, να είναι η παιδεία «λαϊκή», «μη ταξική», «μη ανταγωνιστική» και «να μην ταράζει τον ευαίσθητο ψυχισμό των παιδιών». Τούτο θεωρώ ότι είναι βλαπτικό για τους νέους και για όλη την κοινωνία».

Πιστεύω ότι το απόσπασμα αυτό σκιαγραφεί την υπάρχουσα κατάσταση στην ηπιότερη μάλιστα μορφή της.

Προτείνω δύο πράγματα «για να κυλήσει το κάρο από τη λάσπη»:

  • Να γίνει συνείδηση στους μαθητές ότι τα Μαθηματικά στη Γ’ Λυκείου είναι Μαθηματικά όλου του Λυκείου και προϋποθέτουν σε όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης, συστηματική μελέτη, στοχευμένες επαναλήψεις οργανωμένες αξιολογήσεις.
  • Να ενεργοποιηθούμε περισσότερο οι μαθηματικοί και να μάθουμε στους μαθητές μας εργαλεία που μπορεί να είναι εκτός ύλης ή να μην εξετάζονται, όμως είναι απαραίτητα στη Γ’ Λυκείου και στις θετικές σπουδές γενικότερα.

Αντίθετα με τις «πολιτικές» οδηγίες ύλης και τρόπους εξέτασης θα αρθεί η “μαθηματικοφοβία” και στο δύσκολο έργο μας θα έχουμε μαζί μας επιτυχημένους μαθητές και ικανούς πολίτες με επιστημονική κατάρτιση και προσωπικότητα.

 

*Ο Κώστας Γ.  Τζανιδάκης είναι  μαθηματικός στο  φροντιστήριο «Θετικό».