Ο Κωστής Σχιζάκης και ως επιστήμονας και ως ενεργός πολίτης και ως πεζογράφος έχει συμβάλει με την ευαισθησία του σημαντικά στην πολιτισμική ανάπτυξη του Ηρακλείου.

Θα επισημάνω μόνο την ξεχωριστή του προσφορά στον χώρο των εικαστικών τεχνών με το μουσείο (ΜΕΤΗ), όπου έχουν πραγματωθεί αρκετά σημαντικά γεγονότα. Αξίζει δε να τονιστεί ότι η λειτουργία του στηρίζεται με πόρους που ο ίδιος διαθέτει.

Πρόσφατα είχα τη χαρά να επισκεφτώ μια έκθεση και να μου χαρίσει ένα σχετικό άλμπουμ, όπου συγκεντρώνονται πολύτιμες φωτογραφίες και κείμενα από τον Μουσικό Αύγουστο 1980-1. Εκείνος τότε, χάρη στη θέση του στον Δήμο στήριξε την προσπάθεια αυτή, που ήταν έργο δύο εμπνευσμένων ανθρώπων, του Δημάρχου Μανόλη Καρέλλη και του Μάνου Χατζηδάκι.

Πράγματι, ήταν ένα πανηγύρι των αισθήσεων, όπου συνέπραξαν πολλοί και μετείχαν κορυφαίοι καλλιτέχνες και δημιουργοί. Αξιοθαύμαστη είναι η επιμέλεια και η προσπάθεια να συγκεντρωθεί όλο αυτό το υλικό, που ερεθίζει τη μνήμη μας και δείχνει ότι, όταν υπάρχει η βούληση και η διάθεση, είναι δυνατό να γίνει ένα θαύμα και σε μια πόλη της περιφέρειας.

Είμαι βέβαιος ότι όσοι επισκεφτούν το μουσείο θα χαρούν και θα κάνουν αναγκαστικά συγκρίσεις ανάμεσα στο τότε και στο σήμερα. Ο Κωστής Σχιζάκης αποφεύγει να αναφερθεί στην αιτία που τέλειωσε κάπως άκομψα ο Μουσικός Αύγουστος.

Μπορώ όμως να πω από προσωπική γνώση ότι την ευθύνη δεν την έχει ο Καρέλλης, αλλά η ιδιομορφία του μεγάλου μας μουσικού δημιουργού που συχνά υπερέβαινε τα όρια. Αναπολώντας την εποχή πρέπει να υπενθυμίσω ότι τότε οι αρμοδιότητες των δήμων ήταν ελάχιστες.

Με τις πρωτοβουλίες του Μανόλη Καρέλλη, του Γιώργου Κλάδου, Δημάρχου Ανωγείων, και του Νίκου Βετράκη, Δημάρχου Σητείας, διαμορφώθηκε το πλαίσιο της τοπικής αυτοδιοίκησης που θεσμοθέτησε η τότε κυβέρνηση. Ήταν επίσης η εποχή της μεγάλης πληθυσμιακής έκρηξης της πόλης με την αυθαίρετη δόμηση που ακόμα πληγώνει, παρά την επέκταση των σχεδίων πόλης.

Η κεντρική εξουσία ακόμα δεν έχει δεχτεί να μεταφέρει αρμοδιότητες και πόρους, ώστε η τοπική αυτοδιοίκηση να αποκτήσει λειτουργική και οικονομική αυτοτέλεια. Πρέπει ακόμη να αναφέρω ότι παρά τη ματαίωση του Μουσικού Αυγούστου η δράση του Μανόλη Καρέλλη για την ανάπτυξη του πολιτισμού συνεχίστηκε με πολλές δράσεις.

Αναβάθμισε τη Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη και χρηματοδότησε τις εκδόσεις της. Αγωνίστηκε να δημιουργηθούν χώροι κατάλληλοι για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Ανέδειξε και προστάτευσε τα ιστορικά μνημεία. Συγκρούστηκε με τις μικρότητες πολλών τοπικών παραγόντων και βελτίωσε την εικόνα της πόλης με τους πεζόδρομους.

Παράλληλα έδωσε λύση στο πρόβλημα της λειψυδρίας και φύτεψε πάνω από πέντε χιλιάδες δέντρα. Επίσης, έκανε άλλα σημαντικά έργα, ώστε το Ηράκλειο να γίνει μια πόλη ευχάριστη και για τους κατοίκους και για τους επισκέπτες. Δεν ήταν ο μόνος δήμαρχος που είχε θετική δράση.

Ήταν όμως ένας οραματιστής που με το έργο του σημάδεψε τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης. Αν σήμερα μας πληγώνουν πολλά, αν σήμερα παρατηρούμε άρχοντες που ενδιαφέρονται μόνο για την προσωπική τους προβολή και τη γοητεία της εξουσίας, καλό είναι να θυμόμαστε ότι τελικά όλοι έχουμε μέρος της ευθύνης.

Παράδειγμα υπεύθυνου πολίτη ο Κωστής Σχιζάκης. Οι άνθρωποι είναι η πόλη και εκείνοι γράφουν την ιστορία της. Ίσως και σήμερα γίνονται κάποια πράγματα αποσπασματικά. Πιστεύω ότι αυτό που θέλησε να μας υπενθυμίσει ο Κωστής Σχιζάκης είναι ότι, αν σε αντίξοες συνθήκες υπήρξε μια πολιτισμική άνοιξη, οφείλουν όλοι να προσπαθήσουν και ιδιαίτερα σήμερα εκείνοι που φιλοδοξούν να γράφουν ιστορία, να κάνουν πράξη όσα με ευκολία υπόσχονται προεκλογικά.

Αν πράγματι αγαπούν την πόλη, πρέπει να το δείξουν με το έργο τους, γιατί η πόλη μάς ακολουθεί και η ιστορία είναι συχνά σκληρή και αδέκαστη.