Οι νέες τεχνολογίες αποτελούν στις μέρες μας – εκτός των άλλων – το ουσιώδες στοιχείο των μικρών και των μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων.

Τόσο σε ένα τοπικό πρωτάθλημα πινγκ – πονγκ, όσο και σε ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα στίβου ή στους Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά και αυτή την περίοδο στο Μουντιάλ της Μόσχας, οι φίλαθλοι στο τελευταίο άκρο του πλανήτη Γη απαιτούν να απολαύσουν τους αγώνες σαν μια αθλητική τηλεοπτική πανδαισία.

Απαιτούν επίσης να πληροφορηθούν άμεσα και με ακρίβεια τα αναλυτικά αποτελέσματα, μέσω των τηλεοπτικών μεταδόσεων και του ΙΝΤΕRΝΕΤ.

Οι διοργανωτές των αθλητικών γεγονότων, για να δώσουν λύσεις στον τομέα της πληροφορικής, καταφεύγουν σε ομάδες ειδικών επιστημόνων, οι οποίες συγκροτούνται κατά τη διάρκεια των αγώνων.

Είναι χαρακτηριστικό το ότι π.χ.  η οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων της Ατλάντα (1996) διέθεσε για την πληροφορική ενός γεγονότος που διήρκεσε 17 μόνο ημέρες, το αστρονομικό ποσό των 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, απασχολώντας γι’ αυτό 2.000 άτομα που εργάσθηκαν σκληρά.

Η  γαλλική οργανωτική επιτροπή του 16ου Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου (1998) διέθεσε το ποσόν των 400 εκατομμυρίων δολαρίων και χρησιμοποίησε 650 εργαζόμενους για την κάλυψη των αναγκών της πληροφορικής, ενός αθλητικού γεγονότος διάρκειας 32 περίπου ημερών.

Τα συστήματα πληροφορικής που αποτελούν την ψυχή των διεθνών αθλητικών γεγονότων είναι υψηλών προδιαγραφών.

Τα συστήματα αυτά πρέπει να συλλαμβάνουν τα γεγονότα τη στιγμή ακριβώς που διαδραματίζονται και να τα μεταδίδουν με υψηλή ακρίβεια σε μία δέσμη χρηστών, όπως στις ζωντανές τηλεοπτικές μεταδόσεις, στους πίνακες αποτελεσμάτων, στους σχολιαστές των μεταδόσεων, στους δημοσιογράφους, στα πρακτορεία ειδήσεων, στις εθνικές αθλητικές ομοσπονδίες και βέβαια στο διεθνές κοινό του INTERNET.

Στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις οι εθελοντές, της ομάδας πληροφορικής, κρατούν σημειώσεις σε φορητούς υπολογιστές. Για κάθε στοιχείο – όπως π.χ. το γκολ, το άουτ, άστοχο σουτ ή φάουλ – αγγίζει μία οθόνη αφής, για να σημειώσει πού συνέβη το γεγονός και μετά ταυτοποιεί  με έναν ειδικό χειρισμό το είδος του γεγονότος.

Στο Παγκόσμιο Κύπελλο  π.χ. της Γαλλίας, μέσω του κέντρου δεδομένων στο Παρίσι, οι δημοσιογράφοι, μέσα σε δύο δευτερόλεπτα, ελάμβαναν τις σχετικές πληροφορίες.

Τα συστήματα αυτά πληροφορικής καταγράφουν τα στατιστικά στοιχεία και τα μεταδίδουν  ταυτόχρονα, ενώ οι αγώνες εξελίσσονται και τα μεταδίδουν στους σχολιαστές, μαζί με λεπτομέρειες για τους αθλητές.

Με το τέλος βέβαια του αγώνα, τα πλήρη αποτελέσματα είναι διαθέσιμα στους επισήμους, στους αθλητές και φιλάθλους και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οι χρήστες συστημάτων κινητής τηλεφωνίας  με την προϋπόθεση ότι είχαν γίνει συνδρομητές σε ειδική υπηρεσία – εδέχοντο τα αποτελέσματα τη στιγμή που σημειώνονταν, μέσα από την υπηρεσία συντόμων μηνυμάτων της συσκευής τους.

Επίσης χρήστες ψηφιακής υπηρεσίας σε κάποια άλλη χώρα, με το πάτημα ενός κουμπιού μπορούν να ακούσουν ένα σύντομο δελτίο ειδήσεων.

Σε κάθε μεγάλη αθλητική διοργάνωση τα πληροφοριακά συστήματα κρατούν ενήμερο τον καθένα για το καθετί που αφορά πρόσωπα και πράγματα.

Τις βιογραφίες και τις φωτογραφίες των αγωνιζομένων, την ιστορία του συγκεκριμένου θεσμού, τις ημερομηνίες των αγώνων, τα μέσα μεταφοράς, τα δελτία καιρού και οδηγίες για τα αξιοθέατα και τα κέντρα ψυχαγωγίας της πόλης. Παρέχουν επίσης ειδήσεις για τα στατιστικά στοιχεία και τα νέα ρεκόρ.

Στο φετινό Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Μόσχας έγινε μία σημαντική καινοτομία.

-Εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το VAR που σημαίνει Video assistant referee=Βίντεο Βοηθός Δ.ιαιτητή

-Τριάντα πέντε κάμερες καταγράφουν τον αγώνα και σε περίπτωση αμφισβητούμενης φάσης, πριν πάρει την τελική απόφαση ο διαιτητής  συμβουλεύεται την ομάδα του VAR (αποτελείται από έναν έμπειρο διαιτητή και τον βοηθό του), η οποία με ριπλέι της φάσης αποφαίνεται για την ορθή εκτίμηση σχετικά με  την παραβίαση ή όχι των  ποδοσφαιρικών κανονισμών, ώστε να εκδώσει την τελική ετυμηγορία του.

Στο Παγκόσμιο της Μόσχας μάλιστα ο διαιτητής άλλαξε την απόφασή του και κατακύρωσε το γκολ, που λίγο πριν είχε ακυρώσει, μετά από συνεννόηση με την ομάδα του VAR…

-Η τεχνολογία του βίντεο ριπλέι: αν υπήρχε το 1986, τότε δεν θα είχε καταγραφεί μια από τις ιστορικότερες στιγμές του παγκόσμιου ποδοσφαίρου. Το «χέρι του Θεού», το χέρι του Ντιέγο Μαραντόνα που έσπρωξε τη μπάλα στα δίχτυα της Αγγλίας στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Μεξικού δεν θα υπήρχε.

-Η γενίκευση δε της εφαρμογής του VAR και στα τοπικά πρωταθλήματα θα βοηθήσει στην καταπολέμηση της διαφθοράς και της βίας στα γήπεδα.

Αποφασιστικός είναι λοιπόν ο ρόλος της πληροφορικής και στις διοργανώσεις των διεθνών αθλητικών γεγονότων.

Για την κοινωνία της πληροφορίας οι αθλητικές διοργανώσεις αποτελούν μεγάλη πρόκληση. Για δε τις αθλητικές διοργανώσεις, η πληροφορική αποτελεί ουσιώδες  και αναντικατάστατο συστατικό στοιχείο.