Συνηθίζεται στις διάφορες μαθητικές εκδρομές, οι μαθητές να επισκέπτονται μεταξύ των άλλων και τη Βουλή των Ελλήνων. Ο Πρόεδρος της Βουλής ενημερώνει το σώμα για τη μαθητική τιμητική επίσκεψη.

Οι μαθητές με τους συνοδούς τους, δασκάλους ή καθηγητές, αφού επισκεφθούν την αίθουσα Ελευθερίου Βενιζέλου και τα άλλα αξιοθέατα, παρακολουθούν τις συνεδριάσεις από το θεωρείο της Βουλής. Με κατέχει ειλικρινά μια απορία, πάνω στο τι αποκομίζουν τα παιδιά από την επίσκεψή τους αυτή, στην οποία ακούν και ενημερώνονται για θέματα που έχουν πολλές φορές πλατιές εθνικές διαστάσεις.

Τα κάθε είδους θέματα που συζητούνται, εμπλουτίζονται συνοδευτικά  με λέξεις και φράσεις, που πολλές φορές ξεπερνούν τα όρια των ηθικών φραγμών. Για χάρη κομματικών κυρίως συμφερόντων, αναπτύσσεται μια ρητορική επιθετική έξη, που εκτρέφει την έντονη πόλωση και τροφοδοτεί τον διχασμό. Και ο διχασμός αυτός επηρεάζει το πολιτικό σύστημα, αλλά και την κοινωνία ευρύτερα.

Βάλλεται έτσι η αξιοπρέπεια και δεινοπαθεί η Δημοκρατία στον ίδιο της τον ναό. Το γλωσσικό οπλοστάσιο δραστηριοποιείται και ο μαθητής ακούει φράσεις που τις συνοδεύουν η απρέπεια και όχι λίγες φορές οι προκλήσεις που ακόμα και σε άλλους χώρους δεν ξέρω αν επιτρέπεται η χρήση τους.

Καλλιεργείται έτσι και ενδυναμώνεται το πάθος, η υπεροψία και η καχυποψία, που δρουν και επηρεάζουν αρνητικά τα σπουδαία εθνικά μας θέματα,  που θυσιάζονται σε άλλες ήσσονος σημασίας συνήθειες.

Οι κάθε είδους κομματικές αντιπαραθέσεις πρέπει να κινούνται στα όρια της ευπρέπειας, της νηφαλιότητας και του ρεαλισμού, στοιχεία που συνοδεύουν και βοηθούν τις εγγυημένες κατά περίπτωση βιώσιμες εθνικές λύσεις.

Η αντιπαλότητα, οι προσβλητικοί χαρακτηρισμοί και οι ουρανομήκεις ενίοτε απειλές που ακούγονται στη Βουλή, δημιουργούν ένα τοξικό κλίμα, που το συνοδεύουν οι αγκυλώσεις και η αναποτελεσματικότητα. Το Υπουργείο Παιδείας ίσως πρέπει να εξετάσει τις ωφέλειες ή τις βλαπτικές συνέπειες που αποκομίζει ο μαθητής από την Ελληνική Βουλή.

*Ο Γεώργιος Παναγιωτάκης είναι συγγραφέας, ιστορικός ερευνητής