Το 2011στο Utopia Island στη Νορβηγία, ένας ρατσιστής δολοφόνος σκότωσε εν ψυχρώ  εξήντα ανθρώπους.  Καταδικάστηκε σε είκοσι ένα έτη φυλάκισης  την ανώτερη ποινή στο σωφρονιστικό σύστημα της χώρας. Κανείς δεν θέλησε να του πάρει συνέντευξη.

Λειτουργώντας  με γνώμονα  τη μεταμέλεια και την αυτοβελτίωση, το νορβηγικό σύστημα  κάθε πέντε χρόνια εξετάζει το δολοφόνο. Μέχρι σήμερα δεν έχει δείξει ίχνη μετάνοιας  Σήμερα στη χώρα αυτή το 17% του πληθυσμού είναι  πρόσφυγες. Η Νορβηγία δεν είναι η χώρα που καταχειροκροτεί την αθρόα προσέλευση προσφύγων  ενώ δεν έχει τις δομές ένταξης αυτών.

Δεν είναι επίσης η χώρα που υποθάλπτει το ρατσισμό και λειτουργεί με κλειστά σύνορα.  Αντίθετα καλλιεργεί την επίγνωση  τόσο των Νορβηγών που με επιφυλακτικότητα αποδέχονται  το διαφορετικό , όσο και των προσφύγων μέσα από πολλαπλώς στοχευμένα προγράμματα ένταξης. Προγράμματα  εθνικής εμβέλειας. Τα προγράμματα αυτά έχουν εντατικοποιηθεί από το 2013.

Από το 1ο Δημοτικό Σχολείο  Αγίας Μαρίνας στο Όσλο
Στην πόλη Sandnes οι αιτούντες άσυλο, μαζί με το γλωσσικό εγχειρίδιο εκμάθησης νορβηγικών  διαβάζουν το εξής απλό αλλά απόλυτα κατανοητό.

«Στη  Νορβηγία δεν μπορείς  να αναγκάσεις κάποιον να κάνει σεξ μαζί σου  ακόμα κι αν είσαι παντρεμένος με αυτό το άτομο.».

Οι πρόσφυγες υποχρεούνται να παρακολουθήσουν προγράμματα σχετικά με τα  δικαιώ- ματα των γυναικών της δύσης καθώς και με τα δικαιώματα των παιδιών ώστε να αποφευχθούν οι βιαιοπραγίες  κυρίως απέναντι στα δικά τους παιδιά.

Τα παραπάνω μας  παραθέτει η Βιολέτα, Νιγηριανή πρόσφυγας, που έφτασε άνεργη στη χώρα καθώς ο σύζυγός της , ερευνητής φυσικών επιστημών, έκανε αίτηση και βρήκε αντίστοιχη των σπουδών του εργασία εκεί.

Η ίδια  παρακολουθεί μαζί μας το γλωσσικό μέρος του  Eruditus.

Πρόκειται, για τον οργανισμό διοργανωτή του εκπαιδευτικού προγράμματος Erasmus  ΚΑ1, το οποίο στοχεύει στην παροχή κινήτρων στους μαθητές   για μια ενδιαφέρουσα μαθησιακή εμπειρία.

Από το 1ο Δημοτικό Σχολείο  Αγίας Μαρίνας στο Όσλο
Μια αντιπροσωπεία εκπαιδευτικών από το 1ο Δημοτικό Σχολείο  Αγίας Μαρίνας, η κα Φουντουλάκη Ευαγγελία ΠΕ70, η κα Δεληδιαμαντή Ανδρονίκη ΠΕ11 και η δ/ντρια του σχολείου και υπογράφουσα το άρθρο ,βρεθήκαμε στο Όσλο για να παρακολουθήσουμε το  σχετικό πρόγραμμα.

Μια ολόκληρη εβδομάδα δημιουργικής εμπειρίας μας αποζημιώνει για τον κόπο να ανταποκριθούμε στο αίτημα αντίστοιχης εργασίας, η οποία αξιολογήθηκε από το ΙΚΥ και κρίθηκε επαρκής ώστε να λάβουμε εισιτήριο για αυτήν την ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.

Μαζί  με τους εταίρους  μας στο πρόγραμμα επίσης εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων, βαθμίδων και ιδρυμάτων,  ανταλλάσσουμε  παρουσιάσεις των εκπαιδευτικών συστημάτων των χωρών μας,  καινοτόμες δράσεις από τις μονάδες μας, ενώ με βάση το παρακάτω μότο του προγράμματος, διερευνούμε μεθόδους  που προσφέρει  η ψηφιακή εποχή, εφαρμογές αλλά και κιναισθητικές δράσεις  στοχεύοντας  ακολούθως:

Πες το μου και θα το ξεχάσω…

Δειξ΄το μου και θα το  θυμάμαι..

Ενέπλεξέ με

και θα το κατανοήσω..

Κάνε ένα βήμα πίσω και εγώ…

θα δράσω!

Ο εκπαιδευτικός καθοδηγητής διαρκώς σχεδιάζει και ανατροφοδοτεί  αποσαφηνίζοντας τους στόχους.  Οι βασικές ανθρωποκεντρικές  παιδαγωγικές αρχές των κορυφαίων  Lev Vigotsky και Dewey, περί ομαδικότητας, βιωματικής εργασίας  και επιλογής ενδιαφέρουσας για το μαθητή θεματολογίας, αποτελούν τον κύριο κορμό των αναλυτικών προγραμμάτων.

Αναφερόμενοι στο εκπαιδευτικό  σύστημα της χώρας στην οποία διεξήχθη το πρόγραμμα  επισημαίνουμε ότι το σχολείο δεν έχει μια προκαθορισμένη  διδακτέα ύλη.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται  στην εξωτερική αξιολόγηση κατά την οποία  διερευνάται ο βαθμός στον οποίο  εφαρμόζονται οι βασικές αρχές  της επίσημης εκπαιδευτικής πολιτικής.  Τέτοιες είναι  η καταπολέμηση των διακρίσεων και   η ισότητα των εκπαιδευτικών ευκαιριών στη σχολική μονάδα, σε τοπικό, περιφερειακό  και κρατικό επίπεδο. Επιτροπές από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς  σχεδιάζουν προτείνουν και αυτοαξιολογούν  το στοχευμένο  έργο τους. Σε αυτό το καθήκον δύνανται να αιτηθούν τη συνδρομή ειδικών επιστημόνων  από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η εξωτερική αξιολόγηση με τον τρόπο αυτό μετατρέπεται άμεσα σε εσωτερική  καθώς οι ίδιοι σχεδιάζουν όπου χρειάζεται βελτιωτικές παρεμβάσεις. Το εθνικό σύστημα της χώρας μεριμνεί ώστε από τις βασικές τους σπουδές  να εφοδιαστούν με επαρκείς γνώσεις και δεξιότητες  για την ανάπτυξη των σχετικών διαδικασιών… Πουθενά τιμωρητικός χαρακτήρας ή επιβαλλόμενοι μέθοδοι  αξιολόγησης.

Μετά από τετρακόσια χρόνια  κατοχής από τους Δανούς και επικυριαρχίας από τους Σουηδούς  το 1905, οι Νορβηγοί απολαμβάνουν για τριανταπέντε χρόνια ελευθερία.  Έπειτα έρχεται η Γκεστάπο να βανδαλίσει τις πόλεις  και τις ζωές τους.

Στα έργα τους  όπως παρατηρεί κανείς μέσα στους πελώριους καμβάδες που κοσμούν το δημαρχείο της πόλης  ή στα πάρκα τους, όπως το κεντρικό πάρκο Vigeland, αφιερωμένο στον ομώνυμο γλύπτη αλλά και στις πινακοθήκες τους, ο Edvard Munch κραυγάζει για την απανθρωπιά του πολέμου. Στην προηγμένη τεχνολογικά  καθημερινή τους ζωή  δεν ξεχνούν  ότι η ανθρώπινη επικοινωνία, το χαμόγελο και η αλληλεγγύη είναι ουσιαστικά.

Στο Μουσείο Ειρήνης δίπλα στις προσωπικότητες ενάντια στη βία οι μαθητές  μαθαίνουν κοινωνικές δεξιότητες .  Σίγουρα η αίσθησή μας είναι πως οι Vikings που έγιναν αγρότες αντιμετωπίζοντας άγριες αρκούδες και λύκους, αγωνίζονται σήμερα να διαμορφώσουν έναν ολόπλευρο πολιτισμό και σε πολλούς τομείς, τα επιτεύγματά τους, εντυπωσιάζουν.

 

* Η Συραγώ Χορταριά  είναι δ/ντρια 1ου Δημ Σχολ Αγίας Μαρίνας – Δημοσιογράφος.