1. Ποίοι πληστειριασμοί αληθεύουν και ποίοι όχι είναι απλούστατο να βρεθεί, αφού γίνεται υποχρεωτική δημοσίευση των στοιχείων της μελλοντικής τους ηλεκτρονικής πλέον διενέργειας στις ιστοσελίδες των φορέων, που τους επισπεύδουν ως δανειστές (π.χ. της ΑΑΔΕ για το Δημόσιο,των Τραπεζών κ.λπ.). Για οικία 45 τ.μ. για χρέη 15.000 ευρώ δεν βρήκα ανάρτηση πλειστηριασμού.
  1. Αυτόματη εξαίρεση πλειστηριασμού 1ης κατοικίας υπέρ οποιουδήποτε δανειστή ουδέποτε νομοθετήθηκε.
  2. Για πρώτη φορά νομοθετήθηκε αναστολή πλειστηριασμών 1ης κατοικίας για χρέη έως 200.000 ευρώ προς Τράπεζες και Εταιρείες παροχής πιστώσεων και προκειμένου για αντικειμενική αξία 180.000 ευρώ+ 40.000 για έγγαμο + 20.000 για κάθε τέκνο και μέχρι τρία τέκνα και με εισοδηματικά κριτήρια (ΠΝΠ ΑΠΟ 16-9-2009 ΦΕΚ Α 181 ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΕΩΣ 31-12-2009).
  3. Ακολούθησαν ο γνωστός ΝΟΜΟΣ ΚΑΤΣΕΛΗ 3869/2010, που παρέτεινε την προθεσμία έως 30-6-2011, ο νόμος 3986/2011 από την 1η Ιουλίου 2011 έως την 31η Δεκεμβρίου 2011, η ΠΝΠ από 18-12-2012 – ΦΕΚ 262/2011- ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΜΕΧΡΙ 31-12-2013, ο ΝΟΜΟΣ 4224/2013 από 1.1.2014 και μέχρι 31.12.2014 με νέα όμως κριτήρια (συνολική αξία κινητής και ακίνητης περιουσίας 270.000 ευρώ και όχι πάνω από 15.000 σε καταθέσεις,νέα εισοδηματικά κριτήρια-έως 35.000 ευρώ ετήσιο οικογενειακό εισόδημα).
  4. Για το 2015 αρχικά δεν υπήρξε νομοθετική ρύθμιση αναστολής εξαιτίας των πιέσεων των δανειστών. Σιωπηρά όμως έγινε αναστολή (σχετική ανακοίνωση της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών στις 21-7-2015 λόγω μάλιστα και του ελέγχου κεφαλαίων και κλεισίματος των Τραπεζών). Ακολούθησε νομοθετική αναστολή μέχρι 31 -10-2015 με την ΚΥΑ 49214/21-7-2015.
  5. Νομοθετική αναστολή δεν υπήρξε από 1-1-2016, σιωπηρά όμως υπήρξε ανοχή.
  6. Το τοπίο όμως αλλάζει ριζικά με την τροποποίηση του νόμου Κατσέλη με το νόμο 4346/2015.
    Με τον νόμο αυτό υπάγονται στη δυνατότητα έως 31-12-2018 να ζητήσουν προστασία της πρώτης κατοικίας για πρώτη φορά οφειλέτες προς το Δημόσιο, τους ΟΤΑ και τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και δυνατότητες αποπληρωμής για μία τριετία με συνεισφορά του Δημοσίου.
    Ο νόμος αυτός υπήρξε άλλοτε επιεικέστερος και άλλοτε αυστηρότερος πάντοτε και στα πλαίσια των προβλημάτων ιδίως των Τραπεζών με τα λεγόμενα κόκκινα δάνεια, που εν τέλει επιβαρύνουν και μη οφειλέτες.
  1. Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η πρώτη κατοικία δεν είναι στο απυρόβλητο εκ προοιμίου ή δίχως άλλο, αλλά ευθύς εξαρχής της εμφάνισης πιεστικών προβλημάτων της Εθνικής Οικονομίας τέθηκε σε προστασία είτε αναστολής, είτε ρύθμισης χρεών και εξαίρεσης από πλειστηριασμό με λογικά οικονομικά κριτήρια αξίας και ύψους χρεών.
    Αν όμως οφειλέτης δεν ζητάει τη μέσω δικαστικής απόφασης (Ειρηνοδικείου) υπαγωγή του στην προστασία  έναντι δανειστών ιδιωτών, τραπεζών, Δημοσίου, ΟΤΑ και ασφαλ. ταμείων, εξυπακούεται ότι τούτο σημαίνει δυνατότητα αποπληρωμής και επομένως αυτόβουλα εκτίθεται στον κίνδυνο αναγκαστικής εκποίησης της περιουσίας του γενικά. Προστασία όμως και προθεσμία έχει μέχρι τέλους του 2018.
  1. Επομένως το λεχθέν από την εκπρόσωπο της Ν.Δ. Μαρία Σπυράκη ότι δεν υπάρχει προστασία της πρώτης κατοικίας το 2018 δεν ευσταθεί.
    Επίσης η αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη για το ΣΥΡΙΖΑ “από το κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη, στο οι πλειστηριασμοί είναι ευλογία“ επίσης ουδεμία βάση έχει.
  1. Το αίτημα της Φώφης Γεννηματά για παράταση της αναστολής θα φαινόταν λογικό κατ’αρχήν, ενόψει όμως των παραπάνω ρυθμίσεων και ανάλυσης του νόμου 4346/2015 με τη διεύρυνση της προστασίας έναντι κάθε δανειστή δεν έχει νόημα.
  2. Η απόλυτη αναστολή ή προστασία της πρώτης κατοικίας χωρίς κριτήρια, που επιζητούσε ο ΣΥΡΙΖΑ από το 2010 έως και το 2014, βρισκόταν στο πλαίσιο ανεδαφικής, ανερμάτιστης και λαϊκιστικής πολιτικής κατάκτησης της εξουσίας.
  3. Συμπερασματικά σταθερά ασκείται λαϊκιστική πολιτική κραυγών αγωνίας στα αυτιά της άγνοιας των πολιτών. Είναι το καλύτερο πεδίο για τα κόμματα άσκησης πολιτικής κατάκτησης της εξουσίας και είσπραξης την άλλη μέρα του τιμήματος για τα ίδια και τη χώρα. Σημασία όμως γι’ αυτά έχει η εξουσία και όχι η χώρα, έστω και αν γκρεμίζονται κι αυτά μαζί.

Τους αρκεί η γεύση της εξουσίας.

*Ο Στέλιος Βασαλάκης είναι συνταξιούχος νομικός σύμβουλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, συνταξιούχος δικηγόρος Ηρακλείου παρ’Α.Π., πτυχιούχος Νομικής και Πολιτικών Επιστημών