Η “Δύναμη Πολιτών”, από την εμφάνισή της, αποτέλεσε κάτι το επαναστατικά πρωτόγνωρο στη σύγχρονη μεταπολεμική ιστορία τού Ηρακλείου. Για πρώτη φορά μια δημοτική παράταξη κατάφερε να συγκεντρώσει τις σημαντικότερες προσωπικότητες τής πόλης από ολόκληρο σχεδόν το κομματικό φάσμα, και να επιτύχει τη στήριξή τους, μέσα ή έξω από το ψηφοδέλτιό της, χωρίς ανταλλάγματα και μετεκλογικές υποχρεώσεις.

Η εκλογική επιτυχία μας απέδειξε ότι αυτό ακριβώς ζητούσαν οι δημότες μας. Εμείς φέραμε ένα άλλο ήθος και άλλο ύφος στη δημοτική εξουσία. Δεν είμαστε ίδιοι με το πρόσφατο ή το απώτερο παρελθόν. Με πίστη στο σκοπό μας, να καταστήσουμε το Ηράκλειο κέντρο πολιτισμού και συνεχούς δραστηριότητας, αποφύγαμε αντεκδικήσεις, διώξεις και διασυρμούς, δίνοντας την ευκαιρία σε κάθε δημιουργική πρωτοβουλία, ανεξάρτητα από την προέλευσή της.

Όμως, η δράση γεννά αντίδραση. Όσο πιο αποτελεσματικό το έργο, τόσο πιο λυσσαλέα η αντίδραση. Είναι χαρακτηριστικό ότι συσπειρώθηκαν εναντίον μας όλες εκείνες οι ετερόκλητες δυνάμεις, πολιτικάντηδες του χθες που ατυχείς συγκυρίες τούς έφεραν στο προσκήνιο, και κατ’ επάγγελμα ψευδολόγοι τής δημιοσιογραφίας. Κενόδοξοι που φοβήθηκαν τον παραμερισμό, και τοπικοί κομματικοί παραγοντίσκοι που η δημοτική αρχή δεν τους προέβαλε.

Όλοι εκείνοι που μέχρι χθες σφάζονταν και αλληλοκατηγορούνταν, συνενώθηκαν με έναν σκοπό. Να αποδομήσουν τη “Δύναμη Πολιτών” και το έργο της. Δεν κατάλαβαν οι ανόητοι, ότι αυτό ακριβώς φέρνει τ’ αντίθετα αποτελέσματα. Ότι δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια ακόμα μεγαλύτερη νίκη τού Ηρακλειώτικου λαού, που συνειδητά αρνείται τις κομματικές δεσμεύσεις, τις προσωπικές μωροδοξίες και την επιστροφή στο παρελθόν.

Μια από τις διαστρεβλώσεις τών ημερών, που με αφορά άμεσα ως εισηγητή, είναι το ζήτημα της συγχωνεύσεως των δημοτικών εταιρειών ΔΕΠΤΑΗ και ΔΕΠΑΝΑΛ, δι’ απορροφήσεως της πρώτης από τη δεύτερη. Με την παρούσα επιστολή μου δεν θ’ ασχοληθώ μόνο με την κατάρριψη των μύθων και των συνειδητών διαστρεβλώσεων γύρω απ’ αυτό το ζήτημα, αλλά και με την παρουσίαση τών πλεονεκτημάτων που παρουσιάζει ένα τέτοιο εγχείρημα.

Ο πρώτος μύθος έχει να κάνει με το χρόνο που αποφασίσθηκε κάτι τέτοιο, τέσσερεις μήνες προ των εκλογών, έτσι ώστε να δεσμευθεί η επόμενη δημοτική αρχή. Η αντίρρηση αυτή, δεν έχει να κάνει με την ουσία τής συγχωνεύσεως, αν πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει, αλλά το γιατί γίνεται από εμάς. Θέση δηλαδή, στείρα αντιπολιτευτική.

Η πραγματικότητα είναι ότι ο προβληματισμός γι’ αυτή τη συγχώνευση είχε ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν, από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Ήδη, το 2012 η ιδέα είχε ωριμάσει, και οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες με αιτιολογημένη εισήγησή τους την είχαν προτείνει. Το γιατί δεν έγινε στα δυο χρόνια που απέμεναν στην προηγούμενη δημοτική αρχή, μόνο εκείνη μπορεί να το απαντήσει. Εμείς είχαμε ξεκινήσει να το συζητάμε, και το είχαμε ανακοινώσει ήδη από τις αρχές τού 2018. Δηλαδή, σχεδόν δυο χρόνια πριν τις δημοτικές εκλογές που είχαν αρχικά εξαγγελθεί για τον Σεπτέμβριο του 2019.

Στο μεταξύ, εκπονήθηκαν οι διάφορες οικονομοτεχνικές μελέτες σκοπιμότητας και βιοσιμότητας τής εταιρείας όπως θα προέκυπτε, και όταν αυτές ολοκληρώθηκαν φέραμε την πρότασή μας στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο δεύτερος μύθος έχει να κάνει με το ότι η συγχώνευση επιχειρείται για ν’ αποφύγουμε διαχειριστικό έλεγχο τών υπό συγχώνευση εταιρειών. Θα πρέπει καταρχήν να υπενθυμίσουμε ότι πρώτοι εμείς καθιερώσαμε τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων τών εταιρειών στη “ΔΙΑΥΓΕΙΑ”, τον διαχειριστικό έλεγχο από ορκωτούς ελεγκτές, καθώς επίσης και τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών της ΔΕΠΑΝΑΛ από τον Επίτροπο (η ΔΕΠΤΑΗ ως πολυμετοχική δεν υπάγονταν στον τελευταίο έλεγχο). Τέλος, ο οποιοσδήποτε πρόσθετος έλεγχος στον μέλλον, από οποιανδήποτε αρχή, δεν αποκλείεται από τη συγχώνευση των εταιρειών.

Ο τρίτος μύθος έχει να κάνει με τον εργοληπτική ικανότητα τής νέας εταιρείας, η οποία θα περιορίσει το εργασιακό αντικείμενο των ιδιωτών εργολάβων. Μια αντίστοιχη κίνηση τών δικηγόρων, θα απαιτούσε την κατάργηση των νομικών υπηρεσιών τών Δήμων.

Αν και είναι προφανές ότι σκοπός τού κάθε Δήμου δεν είναι η εξυπηρέτηση συντεχνιακών συμφερόντων, αλλά το συμφέρον τών δημοτών, εντούτοις, τόσο στην ιδρυτική πράξη τής ΔΕΠΤΑΗ όσο και σ’ εκείνη τής ΔΕΠΑΝΑΛ ρητά προβλέπεται αυτή η δυνατότητα μεταξύ τών σκοπών τους.

Σε κάθε περίπτωση, μια δημοτική εργοληπτική εταιρεία, που δεν έχει σκοπό το υπερκέρδος, έχει πάντα τη δυνατότητα μεγάλων εκπτώσεων ώστε αφενός να πραγματοποιεί περιορισμένα και εύλογα κέρδη, και αφετέρου να ωφελείται ο Δήμος.

Ο τέταρτος και τελευταίος μύθος έχει να κάνει με τη χρηματοδότηση του Πολιτιστικού Κέντρου, που στο άμεσο μέλλον η κατασκευή του ολοκληρώνεται και αρχίζει η λειτουργία του. Είναι αλήθεια ότι η διοίκηση και διαχείριση ενός τέτοιου έργου απαιτεί κεφάλαια. ‘

Ομως το πραγματικό ερώτημα είναι, το κατά πόσο μετά από τόσες δαπάνες για την ανέγερσή του, μετά από τόσα χρόνια δουλειάς πολλών δημοτικών αρχών, θα πρέπει τώρα να το εγκαταλείψουμε στην τύχη του και στη φθορά τού χρόνου (όπως είχε γίνει με το Παγκρήτιο Στάδιο) ή να το διαχειριστούμε και να το χρησιμοποιήσουμε με τον καλύτερο και αποδοτικότερο τρόπο.

Αυτό αποτελεί πρόκληση για τη διοίκηση της, μετά τη συγχώνευση, εταιρείας και κατ’ επέκταση της δημοτικής αρχής. Ήδη έχουμε σχεδιάσει τη λειτουργία του με καθημερινές εκδηλώσεις και με αξιοποίηση όλων τών χώρων του.  Το Πολιτιστικό Κέντρο δεν θ’ αφεθεί στην τύχη του.

Θα λειτουργήσει για το σκοπό που σχεδιάστηκε, και θα δικαιώσει όχι μόνο τις τόσες θυσίες που έγιναν διαχρονικά για την οικοδόμησή του, αλλά και τα τόσα όνειρα αυτών που εμπνεύστηκαν τη δημιουργία του.  Όμως πέρα από την κατάρριψη των μύθων, η συγχώνευση των δυο δημοτικών εταιρειών αποτελεί μια αναμφισβήτητη αναγκαιότητα.

Και οι δυο όπως λειτουργούν σήμερα με διαφορετικές δομές, διαφορετικά Δ.Σ., διαφορετικό προσωπικό, έχουν κατ’ ουσία τον ίδιο φορέα-μέτοχο, και τον ίδιο αναπτυξιακό χαρακτήρα, με υφιστάμενο, και προβλεπόμενο από το νόμο, ένα ευρύτατο πλαίσιο σκοπών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, αλληλοεπικαλυπτόμενων και αλληλοσυμπληρούμενων.

Η συνταχθείσα οικονομοτεχνική μελέτη σκοπιμότητας-βιοσιμότητας, αποδεικνύει τεκμηριωμένα ότι με τη συγχώνευση δημιουργείται μια εύρωστη, βιώσιμη και δυναμική εταιρεία, με μικρότερο κόστος λειτουργίας, βελτίωση τής αποτελεσματικότητας, αρτιότερη και ορθολογικότερη οργάνωση με την καλύτερη αξιοποίηση τών δομών και υποδομών της, βελτίωση τών προσφερομένων υπηρεσιών, και αναμφισβήτητα μεγαλύτερη ανάπτυξη αφού δημιουργείται ένας ισχυρότερος και δυναμικότερος οικονομικός οργανισμός που μπορεί ν’ ανταποκριθεί καλύτερα στις αυξημένες απαιτήσεις και στη διαχείριση ακόμα περισσότερων αναπτυξιακών θεμάτων.

Ενδεικτικά και μόνο, οι τομείς δραστηριότητας τού νέου φορέα, θα είναι: α) η κατασκευή, ολοκλήρωση και διαχείριση τού Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου, β) η ανάπτυξη και διαχείριση συστήματος μισθώσεως ποδηλάτων σε κοινόχρηστους χώρους τού Δήμου, γ) ηδημιουργία και διαχείριση δημοτικών χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων (parking), δ) η δημιουργία και διαχείριση δημοτικών καταστημάτων εστιάσεως και παροχής παρεμφερών υπηρεσιών, ε) η ανάπτυξη και λειτουργία δημοτικής μελετητικής – κατασκευαστικής τεχνικής εταιρείας, στ) η διαχείριση του “Κέντρου Δομημένου Δημοκρατικού Διαλόγου, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας” (Δημοσκόπιο), ζ) η διοργάνωση καλλιτεχνικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, η) η διαχείριση και εκμετάλλευση τής ακίνητης περιουσίας καθώς και η διαχείριση κοινοχρήστων χώρων τού Δήμου Ηρακλείου.

Τέλος, ο τρόπος συγχωνεύσεως που επιλέξαμε, με την απορρόφηση της ΔΕΠΤΑΗ από τη ΔΕΠΑΝΑΛ, όχι μόνο εμπλουτίζεται και ενισχύεται το πεδίο τών δραστηριοτήτων τής τελευταίας, όχι μόνο η επωνυμία της διατηρείται, αλλά και η έδρα της στη Νέα Αλικαρνασσό θ’ αποτελεί πάντα το επιτελικό στρατηγείο και το επιχειρησιακό κέντρο στη λήψη αποφάσεων, για την ανάπτυξη του ευρύτερου Δήμου Ηρακλείου.