Μετά από μακροχρόνιο τοκετό η πόλη μας διαθέτει επιτέλους έναν ευπρόσωπο χώρο πολιτισμού. Παρακολουθώ τις απόψεις που αρμόδιοι και αναρμόδιοι διατύπωσαν και τις σχετικές συζητήσεις.
Για πολλά χρόνια μετείχα στο Δ.Σ. της ΔΕΠΤΑΗ που είχε αναλάβει να υλοποιήσει ένα όραμα και φυσικά αισθάνομαι ικανοποίηση σήμερα που ολοκληρώνεται. Έγιναν οι πρώτες δοκιμαστικές παραστάσεις και αποδόθηκε ο έπαινος σε όσους συνέπραξαν. Στις αρνητικές αισθητικές παρατηρήσεις δεν θα αναφερθώ.
Απλώς θα επισημάνω ότι πολλοί συνέπραξαν, αλλά καθοριστικός ήταν ο ρόλος δύο δημάρχων με μακροχρόνια θητεία στον δημαρχιακό θώκο. Του Μανόλη Καρέλλη που αποδέχτηκε την πρόταση του Ανδρέα Καλοκαιρινού και στήριξε την ιδέα με κάθε τρόπο και του Γιάννη Κουράκη που εξασφάλισε τα χρήματα και δημοπράτησε το έργο. Παρακολουθούσε στενά τις δυσκολίες και με εφευρετικότητα και τόλμη έδιδε λύσεις στις δυσκολίες που παρουσιαζόταν κατά την εκτέλεση.
Επίσης, ο Κώστας Κληρονόμος και ο Γιάννης Λεμπιδάκης συνέβαλαν θετικά. Η συμβολή της παρούσας δημοτικής Αρχής είναι γνωστή. Στο σημείο που παρέλαβε το έργο δεν ήταν δυνατό να αδρανήσει. Η ιστορία θα αποδώσει τα εύσημα, αν εκείνη τελικά είναι αντικειμενική και δεν εξυπηρετεί τους εκάστοτε νικητές, που συνήθως τη γράφουν.
Θεωρώ πιο χρήσιμο να μας απασχολήσει η μελλοντική του λειτουργία, ο χαρακτήρας του και η αξιοκρατική στελέχωσή του. Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου δεν είναι ούτε Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ούτε Θεσσαλονίκης. Πρέπει να υπηρετήσει ισότιμα και τη μουσική και το θέατρο. Χρόνια διαπιστώνουμε την έλλειψη ευπρόσωπου θεατρικού χώρου, ιδιαίτερα τον χειμώνα.
Ενός θεάτρου, που φυσικά θα φιλοξενεί σημαντικές θεατρικές παραστάσεις, αλλά θα έχει και μόνιμο θίασο που θα προγραμματίζει το ανέβασμα παραστάσεων με ειδικό ρεπερτόριο συνδεμένο με την τοπική παράδοση. Επίσης παιδικό θέατρο, που η έλλειψή του είναι γενικότερα δεχτή, όσο και η αναγκαιότητα ύπαρξής του.
Το δεύτερο σκέλος αφορά τη μουσική και την όπερα. Μια Παγκρήτια Ορχήστρα είναι δυνατόν να υπάρξει. Παραστάσεις όπερας αναγκαστικά θα μετακαλούνται. Ιδιαίτερη όμως φροντίδα πρέπει να δοθεί στη μελέτη και προβολή της κρητικής μουσικής δημιουργίας που είναι και πλούσια και ευτυχώς ακόμα ζωντανή. Επίσης και στη Βυζαντινή Μουσική.
Το θέμα που πρέπει να προσεχθεί είναι η οργάνωση διεθνών συνεδρίων που και πόρους θα εξασφαλίσουν και θα τονώσουν τη γενικότερη ζωή της πόλης. Πρέπει επομένως με αυστηρά αξιοκρατικά κριτήρια να επιλεγεί ο δευθυντής και το προσωπικό που θα στελεχώσει το νέο οργανισμό. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής κ. Μύρων Μιχαηλίδης που έχει επιλεγεί είναι καθόλα άξιος.
Ο Δήμος Ηρακλείου πρέπει να έχει ενιαία σαφή πολιτική για τον πολιτισμό και τη λειτουργία όλων των διαθέσιμων χώρων. Δεν επιτρέπεται να αυτοπροσδιορίζεται κανείς. Ούτε το γούστο είναι απολύτως υποκειμενικό ούτε η σοφία ορισμένων δεδομένη. Ο στόχος είναι δεδομένος: Να υπηρετηθεί η ανάγκη των πολιτών για καλλιέργεια, παιδεία, μόρφωση – και γιατί όχι – απόλαυση.
Μια ολοκληρωμένη σχετική μελέτη δεν υπάρχει.
Ελπίζω στην προεκλογική περίοδο να ακουστούν σχετικές προτάσεις από τους υποψηφίους. Όχι για να αντιπαρατεθούν, να συγκρουστούν και να ψηφοθηρήσουν, αλλά για να συνθέσουν και να επιτρέψουν επιτέλους στο Ηράκλειο να πρωτοπορήσει και να γίνει για άλλη μια φορά κέντρο πολιτισμού της Ν.Α. Μεσογείου.