Και να που η τελευταία μέρα του Απρίλη έκρυβε εκπλήξεις στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών  και όλη την επαναστατική ορμή που σηματοδοτεί η 1η του Μάη.

Ο λόγος για το «νέο» ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΕΡΙΦΟΡΑΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ ΚΑΙ ΟΔΗΓΩΝ.

Έτσι τιτλοφορείται ένα κείμενο, μια σειρά επαναλήψεων και πρόχειρων σκέψεων, ανθρώπων που δεν έχουν καμία σχέση με την εκπαίδευση  οδήγησης, την παρουσία του ανθρώπου στην κοινωνία της κυκλοφορίας, τον ρόλο της αξιολόγησης και πιστοποίησης της συμπεριφοράς και των  δεξιοτήτων που έχει ανάγκη η οδική ασφάλεια στη  χώρα μας.

Χαρακτηριστικό του «νέου» Σ.Ν. είναι η συνέχιση του παλιού στο σύνολό του. Παρκάρισμα, οπισθοπορεία με στροφή, ξεκίνημα στον ανήφορο και όλα τούτα τα φαιδρά, καθώς και οι ίδιοι εξεταστές «αναβαθμίζονται-αναβαπτίζονται» και αποτελούν την λύση! Που τόσο έχει ανάγκη η οδική ασφάλεια.

Οι συντάκτες του σχεδίου αυτού όντας υπάλληλοι του υπουργείου, άρα εξουσία, παίζουν για άλλη μια φορά με ένα θέμα αυτό της οδικής ασφάλειας, με μοναδικό κριτήριο το τι εξυπηρετεί το ατομικό τους- οικονομικό τους συμφέρον, που η τυχαία παρουσία τους στο εν λόγω υπουργείο τους κατέστησε ειδήμονες! Και τους  επιτρέπει να παίζουν με τις ζωές των χρηστών του δόμου και ιδιαιτέρως των οδηγών.

Σταχυολογώ παρακάτω κάποιες από τις «νέες» προτάσεις που  οι συντάκτες του Σ.Ν. θεώρησαν απαραίτητες και πρωτοποριακές.

α)  όρισαν  ή μάλλον επανόρισαν ως φορέα εξετάσεων τις «Διευθύνσεις ή και τα Τμήματα Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας που είναι οι αρμόδιες υπηρεσίες για τη διενέργεια των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς καθώς και των θεωρητικών εξετάσεων όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών και οδηγών». Αυτά είχαμε αυτά συνεχίζουμε να έχουμε.

Ερώτημα: βάσει ποιων γνώσεων, ικανοτήτων, δεξιοτήτων  και άλλων… τήτων,  πέραν της τυχαίας παρουσίας τους  στις Διευθύνσεις ή και τα Τμήματα Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας, χρήζουν εαυτούς ως αποκλειστικό φορέα εξετάσεων;

β) ΑΡΘΡΟ 4 παράγραφος 2. Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς διενεργείται σε δύο στάδια τα οποία διεξάγονται σε διαφορετικές ημέρες.

Στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (ΠΟΡΕΙΑ) του υποψηφίου οδηγού ή οδηγού και εφόσον ολοκληρώσει με επιτυχία το στάδιο αυτό εξετάζεται στο δεύτερο στάδιο, εφόσον απαιτείται, προκειμένου να διενεργηθούν οι απαιτούμενες ειδικές δοκιμασίες. Παράγραφος 3. Σε περίπτωση αποτυχίας του υποψηφίου οδηγού ή οδηγού στο δεύτερο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, στην επανεξέταση, ο υποψήφιος οδηγός ή οδηγός επανεξετάζεται και στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς.

Ερώτημα: Πως μπορεί η επιτυχία να μετατρέπεται σε αποτυχία από μία άλλη δοκιμασία και να χρειάζεται επανεξέταση, η επιτυχία; Την στιγμή δε που η εξέταση στο δεύτερο στάδιο προϋποθέτει την επιτυχία του πρώτου σταδίου;

Παράγραφος 8. Για τη διενέργεια δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών και οδηγών, οι εκπαιδευτές παραχωρούν προσωρινά (ευτυχώς όχι εσαεί!!) τη χρήση των οχημάτων και των μοτοσικλετών στην Περιφερειακή Ενότητα.

Σε περίπτωση που δεν τα παραχωρήσουν, οι υποψήφιοι των σχολών δεν μπορούν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις.

Ερώτημα: Δεν στοιχειοθετείται ερώτημα! Οι συντάχτες θεωρούν ότι μπορούν να παρεμβαίνουν με ένα κείμενο στα περιουσιακά, αργότερα και στα οικογενειακά πιθανών, των εκπαιδευτών.

Το τραγικό όμως σε αυτό είναι ότι θεωρούν τόσο απλό να αντικαταστήσουν έστω και για λίγο τον εκπαιδευτή. Ποιοι; Αυτοί που δεν έχουν ούτε θα αποκτήσουν ποτέ μία ώρα εκπαίδευσης.

Στο άρθρο 3 παράγραφος 2 μας λέει πέραν των άλλων: Οι τακτικοί εξεταστές ασκούν αποκλειστικό έργο στο αντικείμενο, ενώ οι αναπληρωματικοί με παράλληλα καθήκοντα και μόνο όταν αυτό απαιτηθεί για λόγους ανωτέρας βίας.

Αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς ότι σε μια χώρα που οι δημόσιες  υπηρεσίες έχουν τρομακτική έλλειψη υπάλληλων κάποιοι αποδυναμώνουν  χωρίς μελέτη και σοβαρή σκέψη τις  Διευθύνσεις ή και τα Τμήματα Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας.

Θα μπορούσα να περιγράψω   πάμπολλες τέτοιες αστοχίες (επιεικώς ο όρος) που συναντάμε στο Σ.Ν., δεν θα το πράξω, γιατί απλά είναι όλο  μια αστοχία.

Επισημαίνω μονάχα  ότι για άλλη μια φορά η οδική ασφάλεια, η εκπαίδευση και η εξέταση οδήγησης ταλαιπωρεί και ταλαιπωρείται, στο όνομα της πάταξης της διαφθοράς από αυτούς που ανάδειξαν και συντηρούν την διαφθορά και που βαπτίζουν το κρέας ψάρι προσπαθώντας να ξεγελάσουν τον κόσμο.

Είμαι  απόλυτα πεπεισμένος για την πλήρη αποτυχία αυτού του Σ.Ν. κυρίως στην πράξη όταν πλέον γίνει νόμος του κράτους.

Μικροσυμφέροντα και μεγαλοσυμφέροντα, δυστυχώς επιβάλλουν και πάλι άχρηστα πράγματα ,γιατί ο κλάδος των εκπαιδευτών οδήγησης και η κοινωνία γενικότερα έχει ύπνο ελαφρύ!

…Κι εντός μου εμένα να βρυχιέται –

όλο να τρέμει –

βαρύ ένα βαπόρι και κατόπι

πάλι εσύ κι ο Μάης κι οι ανέμοι

κι έπειτα πάλιν οι ανθρώποι,

οι ανθρώποι…

Γιάννης Σκαρίμπας

 

* Ο Λευτέρης Μιχελάκης είναι εκπαιδευτικός οδήγησης, γ. γραμματέας  Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης