Το εννοιολογικό περιεχόμενο των όρων στην πολιτική, πολλές φορές αλλοιώνεται. Άλλες τόσες και ίσως πολύ περισσότερες, χρησιμοποιείται για να καλύπτει, πίσω από το μεγαλειώδες και πομπώδες του λεκτικού σχήματος, την κενότητα στη χειρότερη και τη μετριότητα στην καλύτερη των περιπτώσεων.

Της παρατήρησης δεν εξαιρούνται οι όροι «Επιτροπές» και «Πρωτόκολλα», στους οποίους αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός σε συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου αποκαλύπτοντας τις προθέσεις του για την  αξιοποίηση  τους προκειμένου όπως ανέφερε: «να φέρουν στον ίδιο χώρο όλους τους εμπλεκόμενους στη διαχείριση των κρίσεων, ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα ασυνεννοησίας, καθυστέρησης στη λήψη αποφάσεων, αλλά και ενίοτε αποποίησης ευθυνών…», αποδεχόμενος στην πράξη την κενότητα του κυβερνητικού σχεδιασμού διαχείρισης κρίσεων και τη μετριότητα των κυβερνητικών στελεχών να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες τους.

Οι άμεσα αλλαγές, που αποκάλυψε ο πρωθυπουργός στο Υπουργικό συμβούλιο, αφορούν στις Επιτροπές και στα Πρωτόκολλα Διαχείρισης Κρίσεων, που για λόγους ανεξήγητους θεωρεί ότι αποτελούν μοντέλα δομών των μηχανισμών σχεδιασμού και  διαχείρισης των κρίσεων.

Θεώρηση, που αποκλείει ακόμη και το εννοιολογικό τους περιεχόμενο καθόσον σύμφωνα με το Βικιλεξικό:

-Η Επιτροπή αποτελεί πολυμελές συνήθως διοικητικό όργανο, επιλεκτικής σύνθεσης και κατά συνέπεια μεροληπτικών θέσεων, συμβουλευτικού ρόλου και γνωμοδοτικού λόγου, η οποία συγκροτείται για τη μελέτη κάποιου θέματος και υποβολή προτάσεων.

–Το Πρωτόκολλο, είναι έννοια με πολλές σημασίες, μεταξύ των οποίων: επίσημο έγγραφο, που πιστοποιεί ορισμένες διοικητικές πράξεις ή αναφέρεται σε τυποποιημένο σύνολο όρων, κανόνων, οδηγιών, διαδικασιών και ενεργειών οι οποίες τηρούνται χωρίς παρεκκλίσεις για υπηρέτηση κυρίως διπλωματικών κοινωνικών πολιτικών οικονομικών εθιμοτυπικών και άλλων δραστηριοτήτων.

Οι Επιτροπές και τα Πρωτόκολλα, στα οποία αναφέρθηκε ο κ. πρωθυπουργός δεν αποτελούν μοντέλα διαχείρισης κρίσεων, αλλά διοικητικά όργανα και επίσημα έγγραφα όρων και κανόνων που μπορούν να αξιοποιηθούν και ως μέσα αποποίησης ή μετακύλησης των κυβερνητικών ευθυνών, στο γνώριμο πρότυπο των επιτροπών και των πρωτοκόλλων της όχι και τόσο επιτυχημένης διαχείρισης της πανδημίας COVID-19 με τις επιστημονικές επιτροπές του ανεύθυνου ακαταδίωκτου και ανεξέταστου των πράξεων και ενεργειών και τα ιατρικά πρωτόκολλα, που οδήγησαν τη χώρα στην πρώτη θέση σε ποσοστά θανάτων κορονοϊού ανά 100.000 κατοίκους.

Επιτροπές και Πρωτόκολλα διαχείρισης κρίσεων δεν αναφέρονται στις συντρέχουσες επιχειρησιακές και διοικητικές δομές και λειτουργίες της Πολιτικής Προστασίας ούτε στις αρχές λειτουργίας του θεσμικά πιστοποιημένου Εθνικού Μηχανισμού  Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, που συστήθηκε με το Ν.4662/2020 και καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο διαχείρισης των κρίσεων. Κύκλος διαχείρισης, ο οποίος καθορίζει αρμόδιους φορείς και υπεύθυνα όργανα, μελέτης και εφαρμογής προληπτικών μέτρων, σχεδίασης μέτρων ετοιμότητας, ενεργοποίησης και κινητοποίησης των μέσων του δυναμικού της Πολιτικής Προστασίας σε κεντρικό περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Κύκλος διαχείρισης, στον οποίο αναφέρεται μόνο

η Διυπουργική Επιτροπή Εθνικού Σχεδιασμού Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 8 του Ν.4622/2019 ) και η οποία συγκροτήθηκε βάσει της υπ’αριθ 46/29.10.21 πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου αλλά διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις αν ποτέ συνεδρίασε ή αν άσκησε τις αρμοδιότητες της.

Εξάλλου και ο Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων που συστήθηκε το 2020,ενεργοποιήθηκε, για τον περιορισμό των πυρκαγιών και το συντονισμό των επιχειρήσεων δασοπυρόσβεσης, στις 02/09/21 με ανακοίνωση του Υπουργού επικρατείας κ. Σκέρτσου στην ενημέρωση των μελών του συμβουλίου για τις  βασικές πτυχές του κυβερνητικού έργου, τέσσερις μέρες προ της συστάσεως του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Χρόνος ανεπαρκέστατος για να διασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα των εμπλεκομένων φορέων και υπηρεσιών του συστήματος και ο συντονισμός και η λειτουργικότητα των τοπικών και περιφερειακών δομών και μέσων του Μηχανισμού διαχείρισης. Βασικοί παράγοντες της αποτροπής των ιλαροτραγικών εικόνων της έντονης μεσημεριανής χιονόπτωσης στην πρωτεύουσα της χώρας.

Δεν έχει νόημα ο κοινός χώρος εργασίας των εμπλεκομένων στη διαχείρισης μιας κρίσης όταν η ψηφιακή τεχνολογία του σήμερα και η πλασμονική του αύριο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το διαδίκτυο και οι τεχνολογίες επικοινωνιών, καθιστούν τα όργανα των εμπλεκομένων φορέων και υπηρεσιών «ωσεί παρόντα» όπου επιβάλλεται  ή κρίνεται αναγκαίο, γεγονός που επιβεβαιώνουν οι τηλεδιασκέψεις τηλεσυσκέψεις τηλεψηφοφορίες και λήψεις αποφάσεων από διαφορετικά και πλέον απομακρυσμένα σημεία του πλανήτη ακόμη και με την παροχή εικόνας των τηλε-συνδιασκεπτόμενων.

Η επίκληση των Επιτροπών και Πρωτοκόλλων,  φέρει τον πρωθυπουργό να έχει ξεχάσει τον νεοπαγή νεολογισμό της κυβερνησιμότητας (governability), που η αλληθωρίζουσα δεξιόστροφα Αυτοδιοικητική νομενκλατούρα, εξίσωσε με τις λειτουργικές στρεβλώσεις του χώρου της Αυτοδιοίκησης για την κατάργηση της απλής αναλογικής.

Κυβερνησιμότητα, που σχετίζεται αφενός με τη διαλειτουργικότητα (interoperability) τουτέστιν της ικανότητας των κυβερνητικών δομών υπηρεσιών και οργάνων, να ανταλλάσσουν σκέψεις ιδέες δεδομένα εντολές με εφαρμογές ελεύθερου λογισμικού για την υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής ή τη διαχείριση μιας έκτακτης ανάγκης και αφετέρου με τη λειτουργικότητα (functionality), δηλαδή τη λειτουργική δυναμική των διεργασιών και των διαδικασιών, που επιτελούνται από το σύνολο των οργάνων και των μέσων του δυναμικού  της Πολιτικής Προστασίας προκειμένου το παραγόμενο έργο να καταστεί αποτελεσματικό.

Ο κ. πρωθυπουργός με την αναφορά του σε επιτροπές διαχείρισης κρίσεων και πρωτόκολλα παραβλέπει το γεγονός ότι οι έννοιες διαχείριση κρίσης και ηγεσία είναι συνδεδεμένες με σχέση αμφίδρομη, η οποία ορίζει ότι η σωστή ηγεσία διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις καταστάσεις κρίσεων με αποφάσεις, οι οποίες δεν παραβιάζουν τις αρχές και τους κανόνες του μηχανισμού σχεδιασμού της διαχείρισης τους.

Η Διαχείριση Κρίσεων δεν είναι συνταγή ούτε πρωτόκολλο. Είναι εργαλείο διοίκησης, πρόβλεψη, μέθοδος, επικοινωνία, συντονισμός και συνταύτιση προσπαθειών.