Μεγάλα συγκοινωνιακά έργα, απαραίτητα για την ανάπτυξη της Κρήτης, όπως ο νέος ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, κινούνται πλέον σε τροχιά υλοποίησης. Η Περιφέρεια Κρήτης, στις περιπτώσεις αμφότερων των έργων, πραγματοποίησε σημαντικές προσπάθειες με στόχο την επίτευξη βελτιώσεων επί του σχεδιασμού και την όσο το δυνατόν καλύτερη εναρμόνισή τους με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
Η μοναδική δυνατότητα που δόθηκε στην τοπική κοινωνία για να εκφράσει τις απόψεις της για τα έργα, ήταν στο πλαίσιο της εξέτασης των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Η Αντιπεριφέρεια Περιβάλλοντος ανάρτησε προς ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου πολίτη τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και τις έθεσε σε δημόσια διαβούλευση. Ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης, σε συνεργασία με την Υπηρεσία, πραγματοποίησε εκτενείς επί τόπου αυτοψίες και συζήτησε με την τοπική κοινωνία.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας διαβούλευσης για τη χάραξη ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο η Περιφέρεια Κρήτης έλαβε πάνω από 100 διατυπωμένες απόψεις δήμων, φορέων και πολιτών, τις οποίες εξέτασε μία προς μία, και σε πλήθος περιπτώσεων συμπεριέλαβε ως προτάσεις στην Απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Τελικά, μετά και την αναπομπή της μελέτης των παρακάμψεων πόλεων, η Περιφέρεια Κρήτης, με χαρά και ικανοποίηση παρατήρησε ότι έγιναν δεκτές από το Υπουργείο και προτάσεις που βασίζονταν σε κοινωνικά κριτήρια της τοπικής κοινωνίας, πέραν των περιβαλλοντικών.
Συνοπτικά, οι τροποποιήσεις επί του αρχικού σχεδιασμού περιλαμβάνουν την κατασκευή δίδυμης σήραγγας μήκους περίπου 600m στην περιοχή του Κακού Όρους, τη διατήρηση του κόμβου στη Φοινικιά (ο οποίος προβλεπόταν να καταργηθεί σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό), τη βελτίωση στις συνδέσεις του Ανισόπεδου Κόμβου Αεροδρομίου με την Βιομηχανική Περιοχή και την Παλαιά Εθνική Οδό, τη βελτίωση στον κόμβο Καρτερού και πρόβλεψη για τη σύνδεση με την οδό προς Επισκοπή, καθώς και βελτιώσεις στον σχεδιασμό των κόμβων Μεσσαράς και Παπαναστασίου.
Και φυσικά, την κατασκευή νέου κόμβου που θα εξυπηρετεί το ΠΑΓΝΗ και το Πανεπιστήμιο. Εκτός νομού Ηρακλείου, τροποποιήσεις και βελτιώσεις προβλέπονται στην περιοχή Γεωργιούπολης, όπου τελικά θα κατασκευαστεί πλήρης κόμβος, και υπόγεια τεχνικά έργα στις θέσεις που η χάραξη διέρχεται από περιοχή του δικτύου Natura 2000. Επίσης, σε θέσεις του τμήματος Αμάρι – Σκαλέτα, όπου σχεδιάζονται cut&cover και γέφυρες, έναντι των υψηλών επιχωμάτων της αρχικής λύσης. Το Υπουργείο δεσμεύτηκε και για τη χρηματοδότηση των μελετών της περιφερειακής οδού της πόλης του Ρεθύμνου.
Επιμονή και προσμονή δηλώνει η Αντιπεριφέρεια Περιβάλλοντος και στην περίπτωση της μελέτης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι. Η ΜΠΕ εξετάστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο τον Ιούνιο και αναπέμφθηκε κυρίως για δύο πολύ κρίσιμα θέματα: την βέλτιστη αντιπλημμυρική προστασία και την κατασκευή σήραγγας στο τμήμα Άγνος – Ξηροκαμάρες, του δρόμου που θα συνδέει το αεροδρόμιο με τον κόμβο του ΒΟΑΚ.«Οι προτάσεις της Περιφέρειας Κρήτης είναι ουσιαστικές και κρίσιμες και πρέπει να διερευνηθούν σε βάθος από το Υπουργείο. Το θέμα περί ικανής αντιπλημμυρικής προστασίας έχει ιδιαίτερα επίκαιρη χροιά, ενώ στο θέμα της σήραγγας η Περιφέρεια Κρήτης, ήδη από τον Ιούνιο του 2022, επεσήμανε το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα που δημιουργείται με επιστολή του Περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη προς τον Υπουργό.
Η κατασκευή σήραγγας στο τμήμα αυτό είναι ανάγκη επιτακτική, τόσο για την διάσωση του ρέματος και την περιβαλλοντική προστασία της περιοχής, όσο και για την ασφάλεια του τόσο σημαντικού νέου δρόμου και την βιωσιμότητα και ανθεκτικότητά του» σημειώνει ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης.