Στο προηγούμενο άρθρο μας στην εφημερίδα «Πατρίς εξετάσαμε το σύνολο των νεκρών από τροχαία στους νομούς της Κρήτης και στην Κρήτη σε σύγκριση με εκείνα στο Σύνολο Χώρας σε δύο περιόδους: την πρώτη 2001-2008, δηλαδή την πριν από την κρίση και τα Μνημόνια και τη δεύτερη 2009-2016, την οκταετία της κρίσης και των Μνημονίων. Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τους νεκρούς οδηγούς, μεταφερόμενα πρόσωπα και πεζούς από τροχαία.

Στο Μέρος Ι του άρθρου  εξετάζουμε τα θύματα των τροχαίων στις περιφέρειες και στους νομούς της Κρήτης στην 14ετία 2002-2015 σε σύγκριση με το  Σύνολο Χώρας και στο Μέρος ΙΙ στους νομούς της Κρήτης σε σύγκριση με το Σύνολο Χώρας σε δύο περιόδους: 2002-2008 πριν από την κρίση και τα Μνημόνια και τη δεύτερη 2009-2015 στη διάρκεια τους. Στην εξέταση αυτή δεν περιλαμβάνεται το έτος 2016 διότι δεν υπάρχουν ακόμα δημοσιευμένα στοιχεία για τις περιφέρειες και τους νομούς για το έτος αυτό και παραλείψαμε το έτος 2001 προκειμένου να έχουμε δύο ισόχρονες 7ετείς περιόδους: την πρώτη 2002-2008 πριν από την κρίση και τα Μνημόνια και τη δεύτερη 2009-2015 τη διάρκεια τους.

 

Ι. ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΟΔΗΓΟΙ, ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΠΕΖΟΙ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ  ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2002-2015

Στις τέσσερις πρώτες στήλες του Πίνακα 1 δίνουμε τους νεκρούς οδηγούς, μεταφερόμενα πρόσωπα και πεζούς από τροχαία στις περιφέρειες και στο Σύνολο Χώρας την 14ετή περίοδο 2002-2015 και στις επόμενες τέσσερις τους νεκρούς ανά 100.000 κατοίκους κατά μέσο όρο το χρόνο διότι, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο,  οι νεκροί εξαρτώνται από τον αριθμό των οχημάτων που κυκλοφορούν στους νομούς και τις περιφέρειες της χώρας και αυτά με τη σειρά του από τον αριθμό των κατοίκων τους. Κατά συνέπεια συγκρίσεις μπορούν να γίνουν μόνο με τους νεκρούς ανα 100.000 κατοίκους. Στην τελευταία γραμμή του Πίνακα δίνεται το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν στο σύνολο των νεκρών οι οδηγοί, τα μεταφερόμενα πρόσωπα και οι πεζοί.

Ι. ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΟΔΗΓΟΙ,  ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΠΕΖΟΙ  ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ  ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ  ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2002-2015

Από την τελευταία γραμμή του Πίνακα 1 φαίνεται σχεδόν τα δύο τρίτα των νεκρών από τροχαία είναι οδηγοί των οχημάτων, το ένα πέμπτο τα μεταφερόμενα πρόσωπα και λίγο πάνω από το 15% οι πεζοί. Οι κύριοι υπεύθυνοι των τροχαίων είναι οι οδηγοί (όχι όμως όλοι διότι τα τροχαία μπορεί να συμβαίνουν και για άλλους λόγους, όπως π.χ. δρόμους με προβλήματα, κακοκαιρίες, κακή σήμανση των δρόμων κλπ). Οι περισσότεροι οδηγοί  είναι υπεύθυνοι και για το θάνατο των μεταφερόμενων προσώπων καθώς και των περισσότερων πεζών.

Ανάμεσα στις 13 περιφέρειες της χώρας με κατάταξη αρχίζοντας από την πρώτη με τους λιγότερους νεκρούς από τροχαία ανά 100.000 κατοίκους το χρόνο και καταλήγοντας στην τελευταία με τους περισσότερους (βλέπε τις τέσσερις τελευταίες στήλες του Πίνακα 2):

– Σε οδηγούς την πρώτη θέση κατέχει η Αττική και την τελευταία η Στερεά Ελλάδα.

– Σε μεταφερόμενα πρόσωπα την πρώτη θέση κατέχει η Αττική και την τελευταία η Πελοπόννησος

– Σε πεζούς την πρώτη θέση κατέχει η Δυτική Μακεδονία και την τελευταία η Δυτική Ελλάδα

– Στο σύνολό τους την πρώτη θέση κατέχει η  Αττική και την τελευταία η Στερεά Ελλάδα.

– Η Κρήτη κατέχει την 5η θέση στους οδηγούς, στα μεταφερόμενα πρόσωπα και την 6η θέση στους πεζούς και στο σύνολο.

Στον Πίνακα 2 δίνουμε τα στοιχεία για τους νομούς της Κρήτης και το Σύνολο Χώρας. Ο Πίνακας αυτός είναι αντίστοιχος του Πίνακα 1.

Ι. ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΟΔΗΓΟΙ,  ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΠΕΖΟΙ  ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΙΑ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ  ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2002-2015

Ανάμεσα στους 51 νομούς της χώρας με κατάταξη αρχίζοντας από τον πρώτο με τους λιγότερους νεκρούς από τροχαία ανα 100.000 το χρόνο και καταλήγοντας στον τελευταίο με τους περισσότερους (βλέπε τις τέσσερις τελευταίες στήλες του Πίνακα 2):

–    Στους οδηγούς ο νομός Ηρακλείου κατέχει τη 10η θέση, ο νομός Λασιθίου  την 15η, ο νομός Χανίων την 24η και ο νομός Ρεθύμνης την 37η.

–    Στα μεταφερόμενα πρόσωπα ο νομός Χανίων κατέχει την 9η θέση, ο νομός Ηρακλείου τη 14η, ο νομός Λασιθίου την 26η και ο νομός Ρεθύμνης την 41η.

–    Στους πεζούς ο νομός Ηρακλείου κατέχει την 21η θέση, ο νομός Λασιθίου την 22η, ο νομός Χανίων την 24η και ο νομός Ρεθύμνης την 39η.

–     Στο σύνολό τους νομός Ηρακλείου κατέχει την 9η θέση, ο νομός Λασιθίου τη 18η, ο νομός Χανίων την 20η και νομός Ρεθύμνης τη 40η..

(Οι Πίνακες με τους 51 νομούς  δεν δίνονται διότι δεν χωρούν στο άρθρο αυτό).

 

ΙΙ. ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΟΔΗΓΟΙ, ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΠΕΖΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ 2002-2008 ΚΑΙ 2009-2015

Όπως δείξαμε στο προηγούμενο άρθρο την περίοδο της κρίσης και των Μνημονίων σημειώθηκε μεγάλη μείωση των νεκρών από τροχαία σε σύγκριση με την προηγούμενη. Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τις σχετικές μεταβολές στην Κρήτη και στους νομούς σε σύγκριση με το Σύνολο Χώρας. Τα σχετικά στοιχεία δίνονται στο Πίνακα 3 τόσο σε νεκρούς όσο και σε νεκρούς ανά 100.000 κατοίκους το χρόνο.

ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΟΔΗΓΟΙ, ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΠΕΖΟΙ  ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ  ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ 2002-2008  ΚΑΙ 2009-2015

Τόσο από το πρώτο όσο και από το δεύτερο μέρος του Πίνακα 3 φαίνεται ότι, με την εξαίρεση του νομού Χανίων στους νεκρούς οδηγούς και στο νομό Λασιθίου στους νεκρούς πεζούς από τροχαία (στους οποίους υπάρχει αύξηση), σε όλους τους άλλους και σε όλες τις κατηγορίες υπάρχει μείωση, στην οποία, όμως, υπάρχουν πολύ μεγάλες διαφορές. Οι σχετικές στήλες δεν είναι δυνατόν να περιληφθούν στον Πίνακα 3 λόγω χώρο,παραθέτουμε όμως, τους νομούς στους οποίους στην κάθε κατηγορία σημειώθηκε η μεγαλύτερη και η μικρότερη μείωση:

– Η μεγαλύτερη μείωση στους οδηγούς σημειώθηκε στο νομό Ρεθύμνης  (-42,2%), στα μεταφερόμενα πρόσωπα στο νομό Ρεθύμνης (-50,0%), στους πεζούς στο νομό Ηρακλείου (-40,5%) και στο σύνολό τους στο νομό Ρεθύμνης    (-43,2).

– Η μικρότερη  μείωση στους οδηγούς σημειώθηκε στο νομό Λασιθίου   (-13,4%) και στο νομό Χανίων στα μεταφερόμενα πρόσωπα (-27,7%), στους πεζούς (-14,9) και στο σύνολο τους      (-6,3%).

Κλείνοντας το άρθρο αυτό επαναλαμβάνουμε  αυτά τα οποία  τονίσαμε στο τέλος του προηγούμενου άρθρου, δηλαδή το γεγονός ότι, παρά τη  μεγάλη μείωση των νεκρών από τροχαία τη δεύτερη σε σύγκριση με την πρώτη επταετία  δεν δικαιολογείται κανείς εφησυχασμός τόσο διότι υστερούμε έναντι των κρατών-μελών  της Ε.Ε.  όσο και λόγω δημογραφικής κρίσης που υπάρχει στη χώρα μας. Είναι, κατά συνέπεια,  επιτακτική ανάγκη από τη μια μεριά να αυστηροποιηθούν οι ποινές σε όσους παραβαίνουν τον Κ.Ο.Κ. και από την άλλη να συνεχιστεί η καμπάνια για τη μείωση της μάστιγας αυτής. Ιδιαίτερη σημασία έχει η καμπάνια αυτή να  συνεχιστεί σε όλα τα σχολεία της χώρας.

 

*Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην: αντιπρόεδρος   της Βουλής, υπουργός  και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ.