Την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2018 δημοσιεύθηκε στην Πατρίδα ένα πρωτοσέλιδο με τίτλο «Στους ιδιώτες το “φιλέτο”, στον Δήμο η Χερσαία Ζώνη» και με επίτιτλο «Η μεγάλη αντίφαση του ΣΥΡΙΖΑ για το λιμάνι Ηρακλείου».
Στο άρθρο γίνεται αναφορά σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη ημέρα μεταξύ στελεχών ΟΛΗ και Δήμου, στην οποία κατά τον συντάκτη του άρθρου συμφωνήθηκαν οι όροι της παραχώρησης στον Δήμο της Χερσαίας Ζώνης, οι οποίοι αναμένεται να συζητηθούν στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Η πρόταση στην οποία κατά το δημοσίευμα έχουν καταλήξει οι δύο πλευρές προβλέπει μεταξύ άλλων ότι «θα παραχωρηθεί στον Δήμο Ηρακλείου όλο το τμήμα της χερσαίας ζώνης που αναπτύσσεται έξω από τα κάγκελα του λιμανιού (που σημειωτέον δεν συνδέεται με λιμενικές δραστηριότητες), με εξαίρεση κάποια συγκεκριμένα τμήματα, τα οποία συνδέονται με την ιστορία του λιμανιού, όπως για παράδειγμα οι εγκαταστάσεις του Θεατρικού Σταθμού, του ΚΤΕΛ, του Λιμενικού Περίπτερου κτλ».
Για να γίνει όμως περισσότερο ξεκάθαρη η «αντίφαση» που αναφέρεται στο άρθρο σας και όχι μόνον για τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και για τους Δήμο και ΟΛΗ που εμπλέκονται, θα πρέπει να γνωρίζουν οι αναγνώστες σας τα ακόλουθα:
- Το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου από το 2003 με την Απόφαση 725/2003, την οποία σας κοινοποιώ, αλλά εύκολα μπορείτε να τη δείτε και στην ιστοσελίδα του Δήμου, έχει αποφασίσει ότι «η Χερσαία Ζώνη Λιμένα Ηρακλείου θα πρέπει να περιοριστεί χωρίς καμία εξαίρεση, μέσα από την υφιστάμενη περίφραξη του λιμένα». Όπως καταλαβαίνετε, μία νέα απόφαση του Δ.Σ., η οποία θα παραχωρεί πρόσθετους χώρους στον ΟΛΗ (π.χ. τις εγκαταστάσεις του Θεατρικού Σταθμού, του ΚΤΕΛ, του Λιμενικού Περίπτερου) που βρίσκονται εκτός της περίφραξης, είναι διαφορετική και επειδή προσβάλλει τα συμφέροντα της πόλης, αυτονόητα, δεν μπορεί να είναι αποδεκτή.
- Ο Δήμος Ηρακλείου έχει από το 2011 προσφύγει στο ΣΤΕ, για να εξαναγκάσει τον ΟΛΗ να συμμορφωθεί με την παραπάνω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και η Προσφυγή, μετά από πολλές αναβολές, θα συζητηθεί την 18 Απριλίου 2018. Το να υιοθετήσει λοιπόν ο Δήμος σήμερα τη στάση που αναφέρεται στο δημοσίευμά σας, χωρίς να αναμείνει την Απόφαση του ΣΤΕ, είναι αν μη τι άλλο, αδιανόητο.
- Στο δημοσίευμά σας γίνεται αναφορά σε «κάποια συγκεκριμένα σημεία, τα οποία συνδέονται άρρηκτα με την ιστορία του λιμανιού, όπως για παράδειγμα οι εγκαταστάσεις του Θεατρικού Σταθμού, του ΚΤΕΛ, του Λιμενικού Περίπτερου». Ας δούμε λοιπόν περί τίνος πρόκειται:
3.1. Κατ’ αρχήν η χερσαία ζώνη λιμένα Ηρακλείου καθορίστηκε για πρώτη φορά το 1949. Για πόσο μεγάλη λοιπόν «ιστορική περίοδο» του ΟΛΗ μιλάμε;
3.2. Κάθε κτίσμα στη χερσαία ζώνη θα πρέπει σύμφωνα με σαφή διάταξη του νόμου να εξυπηρετεί αποκλειστικά λιμενικές εργασίες. Κανένα από τα κτίσματα αυτά δεν εξυπηρετεί λιμενικές εργασίες. Γιατί λοιπόν θα πρέπει να ανήκουν στη χερσαία ζώνη; Τι εφεύρημα είναι αυτοί οι δήθεν «ιστορικοί λόγοι»;
3.3. Ο Θεατρικός Σταθμός κατασκευάστηκε στο τέλος της δεκαετίας του ‘40 και τελικά κατέληξε να είναι μία κλειστή και αχρησιμοποίητη αποθήκη, η οποία από τη δεκαετία του ‘6, δεν μπορούσε πλέον να εξυπηρετεί ανάγκες για λιμενικές εργασίες. Από το 1981, η αποθήκη αυτή έχει παραχωρηθεί χωρίς αντάλλαγμα στον Δήμο Ηρακλείου, ο οποίος και τη μετέτρεψε σε θέατρο και έκτοτε τη λειτουργεί με επιτυχία. Ποιος διαθέτει λοιπόν τα περισσότερα ιστορικά στοιχεία για τον χώρο; Αυτός που τον είχε ως «κλειστή αποθήκη» επί χρόνια ή αυτός που τον «ζωντάνεψε» για πολύ περισσότερα;
3.4. Το Λιμενικό Περίπτερο κατασκευάστηκε από τον ΟΛΗ το 1951, σε χώρο (οικόπεδο) το οποίο ανήκει στον Δήμο Ηρακλείου. Πρόκειται για χώρο, τον οποίο σύμφωνα με το σχέδιο πόλης του 1936 καλύπτει η λεωφόρος ΝΟΕΛ η οποία ρητά ορίζεται στο σχέδιο πόλης ως κοινόχρηστη. Τον χώρο αυτόν ο Δήμος Ηρακλείου τον διεκδικεί από τον ΟΛΗ συνεχώς από το 2003, με δεδομένο ότι δεν μπορεί να υπάρχει χρησικτησία σε βάρος δημοτικής περιουσίας.
Το κτίριο επί είκοσι και πλέον χρόνια ήταν ρημαγμένο και εγκαταλελειμμένο και το 2006 με την με αρ. ΥΠΠΟ/ΔΝΣ/ΑΚ/53374/ 1594 απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού (ΦΕΚ 1058/Β/04-08-2006) κρίθηκε διατηρητέο. Μόλις πρόσφατα ξεκίνησαν από τον ΟΛΗ οι διαδικασίες για να μελετηθεί η αποκατάστασή του. Το κτίσμα ουδέποτε εξυπηρέτησε λιμενικές εργασίες. Ήταν το γνωστό για τους παλαιότερους Glass House. Για ποια ιστορία, λοιπόν, του κτιρίου μιλάμε, η οποία να αφορά αποκλειστικά στον ΟΛΗ και όχι ξεκάθαρα στην πόλη του Ηρακλείου;
3.5. Το κτίριο του ΚΤΕΛ είναι επίσης μία αποθήκη που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ‘40 (με το πρόγραμμα απασχόλησης ανέργων του Μεταξά). Σταμάτησε να χρησιμοποιείται τη δεκαετία του ‘60 (αφού ο χώρος στο λιμάνι μπαζώθηκε και το κτίσμα απομακρύνθηκε από τις προβλήτες) και τελικά ενοικιάστηκε στο ΚΤΕΛ. Το κτίσμα λοιπόν από το 1960 σταμάτησε να εξυπηρετεί λιμενικές εργασίες.
- Ακόμη, λοιπόν, και ο πλέον άσχετος περί τα πράγματα αντιλαμβάνεται ότι εάν τα παραπάνω κτίσματα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του ΟΛΗ, θα εκποιηθούν μαζί με την υπόλοιπη χερσαία ζώνη, από το ΤΑΙΠΕΔ, με μοναδικό στόχο να ανεβάσουν το τίμημα που θα προσφερθεί. Δεν πρόκειται προφανώς να χρησιμοποιηθούν για λιμενικές εργασίες, αλλά για να στεγάσουν άλλες κερδοφόρες επιχειρηματικές δράσεις του αγοραστή. Εξ ου και ο χαρακτηρισμός «φιλέτα» στο δημοσίευμά σας.
Υπάρχει όμως και ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα στη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης της χερσαίας ζώνης Ηρακλείου. Αυτό της πολεοδόμησης του χώρου για να είναι ελκυστική η ιδιωτικοποίηση.
Από το 2003 γίνεται προσπάθεια από το Υπουργείο Ναυτιλίας, με «μπροστάρη» τον ΟΛΗ, να γίνει πολεοδόμηση της χερσαίας ζώνης δηλαδή να γίνει ο καθορισμός οικοδομικών τετραγώνων, συντελεστών δόμησης και χρήσεων γης στις προβλήτες, στους κοινόχρηστους χώρους και στα μνημεία του λιμανιού, ερήμην του Δήμου Ηρακλείου. Έτσι ο χώρος της χερσαίας ζώνης επαναλαμβάνω, θα είναι ελκυστικός σε επενδυτές που θα βρουν έτοιμα οικόπεδα για ανέγερση επιχειρήσεων που θα απευθύνονται στους πολίτες του Ηρακλείου.
Ο Δήμος Ηρακλείου έχει ήδη σταματήσει και ακυρώσει τις διαδικασίες αυτές, με προσφυγή στο ΣΤΕ (παράλληλα με τον Δήμο Πατρέων) και το ΣΤΕ εξέδωσε την 716/2005 Απόφαση για τον Δήμο Ηρακλείου και την 715/2005 για τον Δήμο Πατρέων, δικαιώνοντας απόλυτα τους Δήμους και ακυρώνοντας τις προσπάθειες πολεοδόμησης των χερσαίων ζωνών των λιμένων τους, ερήμην των δημοτικών υπηρεσιών και της βούλησης των Δημοτικών Συμβουλίων.
Παρά ταύτα, οι «εγκέφαλοι» του Υπουργείου, με πρόθυμους εκτελεστές τις διοικήσεις του ΟΛΗ, προσπαθούν από τότε και μετά να προωθήσουν και να ωριμάσουν τις διαδικασίες πολεοδόμησης της χερσαίας ζώνης και στη συνέχεια την εκποίησή της, χωρίς μέχρι σήμερα να υπάρχουν αποτελέσματα.
Και να ξεκαθαρίσουμε ότι η πολεοδόμηση, οι χρήσεις γης και οι συντελεστές δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα Ηρακλείου, θα πρέπει ξεκάθαρα να έχουν τη συναίνεση της κοινωνίας και την έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου, αφού στον χώρο αυτό θα προβλέπεται η ανέγερση μεγάλης ποικιλίας εγκαταστάσεων που δεν θα εξυπηρετούν λιμενικές εργασίες και θα αφορούν στη λειτουργία της πόλης.
Αν, λοιπόν, σήμερα η διοίκηση στον ΟΛΗ η οποία, όπως μας λένε, διαθέτει και το «ηθικό πλεονέκτημα» έναντι όλων των άλλων το καταφέρουν, τότε η αντίφαση που αναφέρει το όρθρο σας είναι προφανής, αλλά η ενοχή, η υπαιτιότητα και η ευθύνη δεν θα αποδοθεί μόνον σε αυτήν…