Στο θέμα του άρθρου αυτού έχω αναφερθεί σε πολλά άρθρα μου στην Εφημερίδα «Πατρίς».  Ένα από αυτά –που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της 2.9.2009 της εφημερίδας– είχε τον τίτλο «Πότε επιτέλους θα αποκτήσει το Ηράκλειο το νέο υπερσύγχρονο κτιριακό συγκρότημα που τόση ανάγκη έχει το αρχαιολογικό μουσείο και δικαιούται η πόλη μας». Στο άρθρο εκείνο, ανάμεσα στα άλλα, ανέφερα και τα εξής:

«Λίγο μετά τα εγκαίνια του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου της Ακρόπολης, έγιναν τα εγκαίνια του νέου –υπερσύγχρονου και αυτού– Αρχαιολογικού Μουσείου της Πάτρας – και οι κάτοικοι της τρίτης σε μέγεθος πληθυσμού πόλης της χώρας (μετά την Αθήνα-Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη) υπερηφανεύονται και καμαρώνουν  το νέο απόκτημά της το οποίο έχει χαρακτηρισθεί «αρχιτεκτονικό κόσμημα». Οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου αυτού είναι 1.800 τ.μ. και σ’ αυτούς υπάρχουν 1.300 εκθέματα».

Πριν από ένα χρόνο, έγιναν τα εγκαίνια του νέου σύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων. Στα σχετικά ρεπορτάζ αναφέρονταν τα εξής

«Η συνολική επιφάνεια των χώρων του Μουσείου είναι περίπου 6.000 τ.μ. σε ακίνητο έκτασης περίπου 12 στρεμμάτων. Το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων υλοποιήθηκε μέσω της χρηματοδότησης κυρίως Ευρωπαϊκών προγραμμάτων αλλά και εθνικών πόρων.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ
Το Water Conserv II στη Φλόριδα των ΗΠΑ, θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα έργα επαναχρησιμοποίησης σε ολόκληρο τον κόσμο
Η συνολική δαπάνη κατασκευής και ολοκλήρωσης του Μουσείου υπολογίζεται σε περίπου 15.000.000 ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 14.000.000 ευρώ προέρχονται από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα. Οι χώροι των μόνιμων συλλογών και των περιοδικών εκθέσεων καταλαμβάνουν έκταση 2.000 τ.μ.

Το Μουσείο, εκτός από τους εκθεσιακούς χώρους διαθέτει χώρο συνεδρίων, υπερσύγχρονα εργαστήρια συντήρησης των εκθεμάτων, αναψυκτήριο και βοηθητικούς χώρους». Τέλος

Στο φύλλο της 28.7.2023 της εφημερίδας «Ρεθεμνιώτικα Νέα» δημοσιεύεται ρεπορτάζ με τίτλο:

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ
Μινωικό πηγάδι από το Παλαιοκάστρο της Ανατολικής Κρήτης
«Ξεκινά η εκπόνηση μελέτης για το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου» στο οποίο αναφέρονται τα εξής:

Η μελέτη Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου αποτέλεσε το αντικείμενο συνεργασίας του Δημάρχου και των αρμόδιων για το θέμα θεσμικών φορέων με τον εκπρόσωπο της σύμπραξης των μελετητικών εταιρειών, στις οποίες κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την εκπόνησή της.

Στη διάρκεια των διαδοχικών ενημερωτικών συσκέψεων ανταλλάχθηκαν απόψεις κι επισημάνθηκαν κρίσιμα σημεία της προς εκπόνηση μελέτης που αφορά ένα από τα σημαντικότερα έργα του Ρεθύμνου: την κατασκευή και λειτουργία ενός σύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου που να καλύπτει τις ανάγκες έκθεσης των αρχαιολογικών ευρημάτων από την εντατική αρχαιολογική έρευνα στο Νομό Ρεθύμνου. Επισημαίνεται ότι η Μελέτη Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου, προεκτιμώμενης αμοιβής 3.091.410,82 ευρώ, χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης».

Παρέθεσα τα παραπάνω παραδείγματα πόλεων που διεκδίκησαν και πέτυχαν την ανέγερση σύγχρονων Μουσείων (Πάτρα και Χανιά) και πρόκειται να αποκτήσουν και το δικό τους (Ρέθυμνο) χάρη στην κινητοποίηση τόσο των Δήμων τους όσο και άλλων αρμόδιων φορέων και των δημοτών τους. Δυστυχώς αυτό δεν έχει γίνει εδώ και πάνω από σαράντα χρόνια από το Δήμο Ηρακλείου, τους αρμόδιους φορείς  και των δημότες.

Ένα επιχείρημα το οποίο προβάλλεται είναι ότι το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου επεκτάθηκε και εκσυγχρονίστηκε στις αρχές του νέου αιώνα. Αυτό είναι αλήθεια.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ
Δεν παύει όμως να είναι γεγονός ότι το βασικό κτίριο στο οποίο λειτουργεί κατασκευάστηκε τα έτη 1935-1938 και, ενώ  για την εποχή του ήταν πολύ σύγχρονο, σήμερα, όμως, τόσο αυτό όσο η επέκτασή του  δεν είναι αυτά που χρειάζεται  ένα σύγχρονο Μουσείου για να επιτελέσει έργο ανάλογο με εκείνο των μεγάλων Μουσείων της χώρας, στα οποία συγκαταλέγεται το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου λόγω της μοναδικότητας του και των θησαυρών που στεγάζει.

Επιπλέον βρίσκεται και ασφυκτιά μέσα στην πόλη και ταλαιπωρεί το πλήθος των επισκεπτών του τόσο από το εσωτερικό της χώρας όσο και το εξωτερικό, δεδομένου ότι δεν υπάρχει χώρος στάθμευσης λεωφορείων και ΙΧ,

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ
Πρωτοποριακές υπηρεσίες και άνετα ταξίδια με την SKY express
Η ανάγκη ανέγερσης ενός νέου σύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου είχε διαπιστωθεί ήδη από τη δεκαετία του ’80 και είναι χαρακτηριστικό το γεγονός  ότι το 1985, στη διάρκεια προεκλογικής της ομιλίας,  ή ενθουσιώδης (πρώτη) Υπουργός, Πολιτισμού, η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, εξήγγειλε την ανέγερσή του. Η εξαγγελία, δυστυχώς, δεν υλοποιήθηκε.

Μετά από 4-5 χρόνια θα εκκενωθεί ο χώρος του αεροδρομίου Ηρακλείου, όταν θα αρχίσει να λειτουργεί το νέο που κατασκευάζεται στο Καστέλι.

Ο χώρος είναι κατάλληλος για την ανέγερση του νέου σύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου και είναι επιτακτική ανάγκη να απαιτήσει ο Δήμος Ηρακλείου την παραχώρηση της αναγκαίας έκτασης από την Κυβέρνηση, να ζητήσει το  κονδύλι που χρειάζεται για να εκπονηθεί η σχετική μελέτη και προβλεφθούν οι αναγκαίες πιστώσεις για την ανέγερσή του από τα  ευρωπαϊκά προγράμματα στα οποία μετέχει η χώρα μας μέχρι το 2027.

Δεδομένου ότι εδώ και πάνω από ένα μήνα βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο για τις εκλογές στους Δήμους και τις Περιφέρειες της χώρας είναι ανάγκη όλοι οι υποψήφιοι Δήμαρχοι να δεσμευτούν ότι  θα απαιτήσουν την ανέγερση του νέου σύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου στο χώρο του αεροδρομίου Ηρακλείου και την απαίτησή αυτή να την προωθήσει ο Δήμαρχος που θα εκλεγεί με τη στήριξη όλων  των πατάξεων που εκλέξουν δημοτικούς συμβούλους και τη συμπαράσταση  όλων των αρμόδιων φορέων και όλων των δημοτών.

 

*Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ