Έχουν ήδη περάσει δεκαπέντε περίπου χρόνια από τη διαμόρφωση του κυκλοφοριακού κόμβου στην περιοχή του “ΓΙΟΦΥΡΟ” όπως ακριβώς τον ξέρομε σήμερα,..με τα γνωστά προβλήματά του, κυρίως σε ώρες αιχμής…

-Ήταν αρχές της δεκαετίας του 2000. Όλα στην Ελλάδα, αλλά και στην πόλη μας τότε, κυλούσαν στο ρυθμό των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ένας τεράστιος οργασμός στην κατασκευή έργων και υποδομών, ήταν σε εξέλιξη, ενόψει της προετοιμασίας.

-Όλοι μας τότε ζούσαμε σε ένα “όνειρο” και κανένας μας στη συνέχεια, δεν μπορούσε να υποπτευθεί τον “εφιάλτη” που έμελλε να ακολουθήσει.

-Όμως το θέμα αυτό δεν είναι του παρόντος άρθρου μας, που σίγουρα είναι σε όλους μας γνωστό και χιλιοειπωμένο.

-Η αναφορά μου σ’ αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι την περίοδο εκείνη (2000- 2004), ο υποφαινόμενος, ως ενεργός μηχανικός τότε, συμμετείχα και εγώ ως μελετητής σε πολλά θέματα που αφορούσαν την πόλη μας, το Ηράκλειο ( όπως π.χ. Φωτεινή σηματοδότηση ολόκληρης του “πεταλοειδούς”, του Γιόφυρο, του Νεκροταφείου, του Μπεντεβή, κ.λπ.), αλλά και άλλων κόμβων, παλιότερα εντός πόλεως  ( έχω μάλιστα και το σχετικό αρχείο.)

-Ένας λοιπόν από αυτούς τους νεότερους κόμβους, με “δράστη”  τον υποφαινόμενο είναι και ο σημερινός μας κόμβος του “ΓΙΟΦΥΡΟ”, όπως λειτουργεί μέχρι και σήμερα με την ισόπεδη εφαρμογή του.

( Η ανισόπεδη διάβαση και η, κατά τη γνώμη μας, λάθος κατεύθυνσή της δεν μας αφορά..)

-Ανέσυρα λοιπόν σήμερα από το προσωπικό μου αρχείο, το σχέδιο και το πρόγραμμα λειτουργίας του συγκεκριμένου Κόμβου (Σχέδιο 2) όπως λειτουργεί σήμερα και σας το παραθέτω.

-Είναι προφανές, ότι ο κόμβος μας, του Γιόφυρου, για τις συνθήκες τις τότε αλλά και σήμερα ακόμη λειτουργεί ικανοποιητικά και με ασφάλεια.

-Όμως από τότε μέχρι σήμερα τα κυκλοφοριακά δεδομένα της περιοχής άλλαξαν ριζικά και μάλιστα στο πολλαπλάσιο. Η ανισόπεδη διέλευση προς Γάζι, μάλλον ήταν ατυχής και ελάχιστα ανακουφιστική.

-Τα δεκάδες παρκαρισμένα αυτοκίνητα (έστω και “προσωρινά”) κατά μήκος της λωρίδας προς Μεσαρά, στραγγαλίζουν αφάνταστα τη ροή, με τα γνωστά αποτελέσματα και το απερίγραπτο κυκλοφοριακό κομφούζιο σε ώρες αιχμής.

-Πιο κάτω η απερίγραπτη στροφή προς παλιά γέφυρα και Άη Γιάννη Χωστό, και ακόμα πιο κάτω η στενή κάτω διάβαση της Εθνικής είναι ακόμα δυό σημαντικοί παράγοντες επιδείνωσης του φαινομένου.

-Βέβαια δεν θα παραλείψομε να πούμε και για τη συσσώρευση των πολλών δραστηριοτήτων της πόλης στην κατεύθυνση αυτή, με τον τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο (ΤΕΙ, ΙΚΑ, ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ κ.λπ.)

-Έτσι, μετά από όλα αυτά τα επιβαρυντικά, δεν μπορούμε να περιμένομε και πολλά πράγματα με την υπάρχουσα σήμερα κατάσταση.

-Μέσα στο πλαίσιο λοιπόν αυτής της διαδικασίας και με γνώμονα την βελτίωση κατά το εφικτό του κόμβου, χωρίς ιδιαίτερες και πολυδάπανες παρεμβάσεις, σκέφτηκα την προτεινόμενη στο σχέδιό μας λύση (Σχέδιο 1), που επίσης σας παραθέτουμε.

-Όπως διαπιστώνετε εύκολα από το σχέδιό μας, προτείνομε την κατάργηση της φωτεινής σηματοδότησης και τη μετατροπή του κόμβου σε κυκλικό.

Η τοποθέτηση του κύκλου γίνεται μεταξύ των δύο κεντρικών βάθρων της υπάρχουσας γέφυρας ( άνω διάβασης).

-Η απόσταση μεταξύ των βάθρων αυτών είναι 30-35 μέτρα, που μας επιτρέπει πολύ άνετα την κατασκευή του προτεινόμενου κόμβου και μάλιστα με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, και διάμετρο κύκλου 12 έως 15 μέτρα  διάστασης λίαν ικανοποιητικής για τις ανάγκες της βαριάς κυκλοφορίας.

Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι η κατασκευή – νέα διαμόρφωση, είναι πολύ απλή και χωρίς ιδιαίτερα υψηλό κόστος. Ο Δήμος, ή καλύτερα η Περιφέρεια δια των υπηρεσιών της, μπορεί, κατά την άποψή μας, πολύ εύκολα και γρήγορα να επιληφθεί του θέματος, για την άρση – βελτίωση αυτού του κυκλοφοριακού προβλήματος, για την αποσυμφόρηση της περιοχής.

-Κρίνομε σκόπιμο να τονίσουμε εδώ ότι η παρέμβαση αυτή πρέπει παράλληλα να συνδυασθεί και με τον κόμβο του “Τζάμπο” (που μαθαίνω επίκειται), όπως επίσης και με τον κόμβο κατάντι προς Μεσαρά ( πριν την Εθνική), προς παλιά γέφυρα – και οδό Χατζημιχάλη Ξυλούρη – Άη Γιάννη Χωστό κ.λπ.

-Είναι απόλυτα σαφές ότι όλες αυτές οι παρεμβάσεις μας θα ανακουφίσουν σημαντικά την όλη περιοχή.

-Ας ελπίσουμε ότι θα εισακουσθούμε και η άποψη – λύση που προτείνομε, θα μπορέσει να υλοποιηθεί σύντομα..

* Ο Δημήτριος Τριχάς είναι τοπογρ. Μηχανικός Ε.Μ.Π.