Από την κ. Ρένα Μπαντουβά-Μελά πήραμε απάντηση σε επιστολή του Αντώνη Σανουδάκη. Η “Π” δημοσιεύει αυτούσια την επιστολή χωρίς να υιοθετεί ασφαλείς εκφράσεις και επιχειρήματα, επιθυμώντας να τελειώσει κάπου εδώ αυτή η (αγωγή)-αντιπαράθεση.

Η επιστολή της κ. Μελά έχει ως εξής:

«Παρά τα αρχαία ρητά που προτάσσει ο κ. Σανουδάκης στο δημοσίευμά του (Εφ. “ΠΑΤΡΙΣ”, 23/10/18) που με αφορά και για να με εμποδίσει να εκφράζομαι, είμαι υποχρεωμένη να μην τα λάβω υπόψιν μου και να απαντήσω στα όσα υποτιμητικά και ανυπόστατα γράφει για μένα.

Τα θέματα που αναφέρει και που αποτελούν τη μόνιμη διαφωνία μας, ότι δηλαδή ο Καπ. Μαν. Μπαντουβάς ήταν Αρχηγός του Ε.Α.Μ. και ότι η Εθνική Αντίσταση αποκαλείται “ενωμένη”, που είναι άποψη του κ. Σανουδάκη, έχουν απαντηθεί πολλές φορές είτε με δημοσιεύματα είτε με προσωπικές ή τηλεφωνικές συζητήσεις, ώστε να είναι περιττό να τα αναλύσω και πάλι.

Παρά ταύτα, βλέπω ότι εξακολουθούν να εμμένουν κάποιοι σ’ αυτές τις θέσεις και δεν μπορώ να καταλάβω προς τι αυτή η εμμονή να διεκδικούν τον Καπ. Μαν. Μπαντουβά σαν Αρχηγό του Ε.Α.Μ. και να ονομάζουν το αντάρτικό του “Εαμικό” μονάχα για ένα χρόνο χρήσης μιάς απλής ονομασίας, χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, δεδομένου ότι ο Καπ.Μαν. Μπαντουβάς διοικούσε το αντάρτικό του με τον δικό του ανεξάρτητο, πατριωτικό τρόπο, όπως είχε ξεκινήσει, μη παίρνοντας διαταγές από κανένα τρίτο! Και δεν μπορώ να κατανοήσω, επίσης, γιατί ποτέ και πουθενά δεν αναφέρει κανείς ότι ο Καπ. Μαν. Μπαντουβάς κράτησε την ονομασία Ε.Α.Μ. μόνο για ένα χρόνο, παρά αφήνουν να αιωρείται ότι ίσχυε διαρκώς.

Το αντάρτικο ήταν ανέκαθεν το αντάρτικο του Μπαντουβά, όπου κανείς αντάρτης δεν ασχολούνταν με τις πολιτικές απόψεις του άλλου, παρά μόνο με τον αγώνα κατά του κατακτητή, σύμφωνα με τις αυστηρές εντολές του Αρχηγού χάριν ομοψυχίας, εκτός από τους λίγους αριστερούς που παράλληλα είχαν το μυαλό τους στο λεγόμενο “διαφωτισμό” και την προπαγάνδα για την προσέλκυση οπαδών, πράγμα το οποίο έκαναν κρυφά και που ήταν η αιτία της αποπομπής του Γιάννη Ποδιά και των εννέα οπαδών του από το λημέρι, όταν αποκαλύφθηκαν και όχι ο Λι Φέρμορ με τον οποίο άλλωστε ο Μπαντουβάς δεν συζητούσε ποτέ θέματα της ομάδας του.

Όσο για την Ε.Ο.Κ, έτσι ονομάζονταν, το πολιτικό τμήμα της Εθνικής Αντίστασης που ιδρυτές του ήταν ο γιατρός Μεν. Λιγνός, ο καθηγητής Εμ. Πετράκης, ο γιατρός Βρεττάκης και άλλοι. Ο Καπ. Μαν. Μπαντουβάς έδωσε την ονομασία Ε.Ο.Κ στην ομάδα του λίγο πριν την Μάχη της Κ. Σύμης που διατηρήθηκε εφ’εξής, υπέγραψε μόνο την επιστολή του προς τον τοποτηρητή της I. Μητρόπολης Αρχιμανδρίτη Ευγένειο Ψαλλιδάκη ως αρχηγός των Ελεύθερων Σκοπευτών, που ήταν η αρχική ονομασία της ομάδας από το 1941, που με αυτήν υπέγραφαν τα αντιστασιακά δελτία, είτε το θέλουν είτε όχι κάποιοι που νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα.

Για τις διώξεις του, θυμίζω στον κ. Σανουδάκη ότι το βιβλίο του Καπ. Μαν. Μπαντουβά το έγραψε εκείνος και όχι εμείς και ως εκ τούτου εκείνος ήταν ο υπεύθυνος του περιεχομένου του, ένεκα του οποίου δημιουργήθηκαν εντάσεις και δεν θέλω να επεκταθώ και να αναμοχλεύσω πράγματα που δε συμφέρουν καθόλου κάποιους.

Και για να εξηγούμεθα μια για πάντα δεν θα ανεχθώ τους ασύστατους προσβλητικούς υπαινιγμούς του κ. Σανουδάκη για τα δικά μου αισθηματικά και της οικογένειάς μου για τον Καπ. Μαν. Μπαντουβά.

Η ηγετική μορφή του Καπ. Μαν. Μπαντουβά ουδέποτε αμφισβητήθηκε από κανένα από μας. Όσο κι αν προσπαθεί να μας φέρει απέναντί του εμείς πάντα βαδίζαμε υποστηρικτικά δίπλα του αναγνωρίζοντας τις στρατηγικές του ικανότητες, τον πατριωτισμό του, την επιβολή και τη σαγήνη που ασκούσε στο αντάρτικο.

Ο λόγος μου δεν υπήρξε ποτέ διχαστικός, αλλά ήταν μια πορεία επίπονη προς τη διασφάλιση της αλήθειας και τη διαφύλαξη του αγώνα και του κύρους του Καπ. Μαν. Μπαντουβά, από κάποιους που προσπαθούν να τα καρπωθούν, που προφανώς δεν άρεσε στον κ. Σανουδάκη.

Ο δικός του λόγος είναι διχαστικός και οι κατηγορίες εναντίον μου απαράδεκτες. Πουθενά σε όσα γράφω από πολλά χρόνια δεν προκύπτουν τα όσα συκοφαντικά υπονοεί ο κ. Σανουδάκης, ο οποίος με “ερμηνεύει” σύμφωνα με το δικό του πνευματικό περιεχόμενο και στα πλαίσια του “διαιρεί και βασίλευε”.

Λυπούμαι ακόμα, που ο κ. Σανουδάκης μεταχειρίζεται σαν “επιχειρήματα” για να καλύψει την ένδεια των δημοσιευμάτων του από σοβαρά επιχειρήματα, οικογενειακά και οικονομικά προβλήματα του στενού περιβάλλοντος του Καπ. Μαν. Μπαντουβά, τα οποία ουδόλως με αφορούν, στα οποία ουδόλως εμπλέκομαι και τα οποία δεν ενδιαφέρουν ούτε εμένα ούτε την Κοινή Γνώμη, για να τα δημοσιοποιεί.

Αυτά είναι άθλια κουτσομπολιά και δεν συνάδουν με ανθρώπους που επιθυμούν να θεωρούνται επιστήμονες. Πρέπει να κατανοήσει ότι εκθέτει τον Καπ. Μαν. Μπαντουβά με αυτού του είδους τις αναφορές, όπως συνέβη και με το δημοσίευμά του στην εφημερίδα “Τόλμη” στις 26/11/2006 όπου επίσης εκθέτει τη Μνήμη του.

Ας μην παρουσιάζεται λοιπόν θαυμαστής και υπέρμαχός του, γιατί αυτές του οι πράξεις αποδεικνύουν το εντελώς αντίθετο! Όσον αφορά τα αρχαία ρητά γενικώς, όπως και αυτά που αναφέρει, φανερώνουν βέβαια εύρος γνώσεων, σοφία και υποδηλώνουν εντρύφηση στα αρχαία κείμενα εμένα όμως δεν με αφορούν και του τα επιστρέφω ευχαρίστως.

Επίσης δεν θα ακολουθήσω τη “συμβουλή” του, «να λέω όσα έζησα, αλλά να αφήσω τα υπόλοιπα στους ιστορικούς»! Αλοίμονο τότε!

Θα γράφω πάντα όταν αντιληφθώ ότι διαστρεβλώνονται τα ιστορικά γεγονότα που γνωρίζω. Δεν μπορεί να απαγορεύσει κανείς σε κανένα να γράφει, ούτε ο κ. Σανουδάκης σε εμένα! Και καλό θα είναι να μην ξεπερνά τα όρια με ανεπίτρεπτες εντολές. Και με την ευκαιρία κλείνω, επαναλαμβάνοντας κάτι που έχω ξανά γράψει. Η ιστορία είναι μεγάλο εθνικό κεφάλαιο γραμμένο με αίμα και για να την προσεγγίσει κάποιος και να την καταγράψει, χρειάζεται ειλικρίνεια, σοβαρότητα, εντιμότητα, ανιδιοτέλεια, αμεροληψία, οξυδέρκεια, έρευνα και διασταύρωση πληροφοριών.

Και κάτι ακόμη: ιστορία “γράφεται” εν τώ γίγνεσθαι και δεν “διαφοροποιείται” εκ των υστέρων, όπως θέλει ο καθένας».

Ρένα Μπαντουβά-Μελά,
πρόεδρος του Σωματείου  Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης Κρήτης “Ομάδες Μπαντουβάδων”