«Η νίκη αγαπά την προετοιμασία!», λέει ένα λατινικό ρητό. Εκείνοι που ξέρουν να κερδίζουν το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά. Μπαίνουν μέσα στη μάχη και νιώθουν έτοιμοι να νικήσουν.

Η ώρα της κρίσιμης «μάχης» ζυγώνει! Μιας δύσκολης προαναγγελθείσας «μάχης», που δίνεται κάθε χρόνο αυτήν την εποχή και λίγο ενωρίτερα. Φέτος κατ’ εξαίρεση, ακολουθώντας κι εκείνη τη ροή των πραγμάτων, λόγω ανωτέρας βίας, μετατέθηκε περίπου μια εβδομάδα αργότερα σε σχέση με την καθιερωμένη.

Εκατό χιλιάδες «στρατιώτες» είναι παρατεταγμένοι και φέτος σε θέση «μάχης». Μιας δύσκολης εξαντλητικής «μάχης» που θα δοθεί στην κυριολεξία «επί χάρτου». Τα «όπλα» των «πολεμιστών» δεν είναι σπαθιά και ντουφέκια, αλλά ένα στυλό (μπλε ή μαύρου χρώματος), ένα μολύβι και ένα μπουκαλάκι με νερό. Τα «εφόδια» όμως είναι εκείνα που θα κρίνουν το αποτέλεσμα και χαρακτηρίζουν τον καθένα «στρατιώτη» ξεχωριστά.

Είναι η κρίσιμη «μάχη της σοδειάς» που δίνεται στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς.

Η πρώτη, ενδεχομένως (αλλά όχι η τελευταία), μεγάλη «μάχη» των δεκαοχτάρηδων.

Η τρομερή «δοκιμασία» των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Είναι πράγματι μια μεγάλη και κρίσιμη «μάχη», όχι όμως ο αγώνας…

Έδωσα κι εγώ αυτή τη «μάχη» πριν πολλά-πολλά χρόνια, αλλά τη θυμάμαι ακόμα σαν να ήταν χτες! Όσο κι αν εξασθενεί η μνήμη στο διάβα του χρόνου, το συναίσθημα που δεν έχει ηλικία τη βοηθά να ανακαλεί παραπεταμένες παλιές εικόνες που δε θέλουν όμως να ξεθωριάσουν…

Δεν έχουν αλλάξει βέβαια και πολλά πράγματα από τότε, όσον αφορά το φαινόμενο των «Πανελλαδικών Εξετάσεων». Ένα καθαρά ελληνικό φαινόμενο που δε λέει να εξασθενήσει. Κρατάει χρόνια αυτή η «κολόνια» και απ’ ό,τι δείχνουν τα πράγματα θα συνεχίσει να κρατάει…

Μπορεί να παράλλαζαν οι ονομασίες (Εισιτήριες, Γενικές, Πανελλήνιες, Πανελλαδικές Εξετάσεις) με το πέρασμα των χρόνων, αλλά περιέγραφαν όλες έναν από τους μακροβιότερους θεσμούς του ελληνικού κράτους, για την εισαγωγή των μαθητών του Λυκείου στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από το 1960 μέχρι και σήμερα.

Μια κορυφαία εκπαιδευτική διαδικασία που αφορά ολόκληρη την Ελληνική κοινωνία.

Παλαιότερα, από την ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1837 και μέχρι το 1924, η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γινόταν χωρίς εξετάσεις.

Το 1922 με σχετικό νόμο, θεσπίστηκαν για πρώτη φορά οι «Εισαγωγικές Εξετάσεις», που εφαρμόστηκαν δύο χρόνια αργότερα στη Φυσικομαθηματική Σχολή και από το 1926 στις υπόλοιπες σχολές του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στα επόμενα χρόνια και μέχρι το 1963, οι «Εισαγωγικές Εξετάσεις» διοργανώνονταν από καθένα Εκπαιδευτικό Ίδρυμα ξεχωριστά. Έκτοτε, διεξάγονται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας.

Σε όλο αυτό το διάστημα βέβαια, δεν ήταν λίγες οι φορές που οι πολιτικοί «οραματιστές» της Παιδείας μας ευαγγελίζονταν και υπόσχονταν την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων των Λυκείων, με τον ένα ή τον άλλον τρόπο, προκαλώντας έτσι την προσοχή, αλλά και το ισχυρό ενδιαφέρον της Ελληνικής κοινωνίας.

Αυτός άλλωστε ήταν και ο εφήμερος στόχος τους, γι’ αυτό και δεν υλοποίησαν ποτέ τις υποσχέσεις τους. Αποδεικτικά στοιχεία της προσφιλούς αυτής τακτικής των πολιτικών μας, φιλοξενούνται στα διάφορα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της κάθε εποχής.

Το μόνο όμως που άλλαζαν κάθε φορά οι εκάστοτε υπουργοί της Παιδείας μας, ήταν οι ονομασίες αυτών των εξετάσεων και οι τεχνικές λεπτομέρειές τους, που τις αποκαλούσαν μάλιστα «μεταρρυθμίσεις».

Έτσι, κάθε υπουργός Παιδείας έκανε και μια δική του «Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση», που αφορούσε όμως μόνο τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και έμενε στην ιστορία όχι από το περιεχόμενό της, αλλά από το όνομα του υπουργού εμπνευστή της. Έτσι, μ’ αυτόν τον τρόπο κατάφερνε και ο ίδιος να μένει στην ιστορία!

Αν θυμάμαι καλά, ο υπουργός Παιδείας που ξεχώρισε ανάμεσα σε όλους τους άλλους, ήταν ο Άρης Σπηλιωτόπουλος, γιατί ήταν ο μοναδικός που δεν συνέδεσε το όνομα του με κάποια «Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση». Δεν ξέρω αν πρέπει να τον ευγνωμονούμε γι’ αυτό!

Έτσι φτάνουμε στο σήμερα. Στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2020, που πολλοί τις αποκαλούν «Πανελλαδικές Εξετάσεις του κορονοϊού». Είναι μια ιδιαίτερη χρονιά έτσι κι αλλιώς για τον καθένα μας, αλλά και για τους 100.000 υποψηφίους που λαχτάρησαν στο διάστημα του εγκλεισμού μας για το μέλλον αυτών των εξετάσεων.

Την ερχόμενη Δευτέρα ανοίγει η «αυλαία» των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2020, στις οποίες κάθε υποψήφιος θα διεκδικήσει μία από τις 77.970 θέσεις της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι, 8 στους 10 υποψηφίους θα εισαχθούν φέτος στα Πανεπιστήμια.

Οι όροι εισαγωγείς έχουν βελτιωθεί σήμερα, λόγω του μεγάλου ποσοστού των επιτυχόντων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του ανταγωνισμού στις λεγόμενες σχολές υψηλής ζήτησης (Ιατρικές, Πολυτεχνικές κ.λ.π.) αλλά και τον μικρότερο ανταγωνισμό στις υπόλοιπες σχολές.

Το γεγονός αυτό καθιστά τις τωρινές Πανελλαδικές Εξετάσεις λιγότερο «απάνθρωπες», σε σχέση με τις αντίστοιχες εξετάσεις παλαιότερων-άγριων εποχών, που λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού, τις χαρακτήριζε το αθλιότερο σλόγκαν που έχω ακούσει ποτέ: «Ο θάνατός σου η ζωή μου!».

Η επιτυχία αγαπά πράγματι την προετοιμασία. Η προετοιμασία όμως αυτή είναι «όλα τα λεφτά», στην κυριολεξία, για να κατακτήσει σήμερα ένας υποψήφιος τους στόχους του.

Και τα λεφτά είναι πάρα πολλά! Προαπαιτούμενος όμως παράγοντας επιτυχίας, σε ένα ταξικό σύστημα εκπαίδευσης όπως είναι και το δικό μας. Ο ρόλος του Λυκείου επικεντρώνεται και εξαντλείται στην τελευταία τάξη του, όπου και κρίνονται τα πάντα για τον μαθητή, σαν να μην υπήρξαν ποτέ οι δύο πρώτες τάξεις.

Το αποτέλεσμα της συμμετοχής του στις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα κρίνουν ολόκληρη τη διαδρομή του στο Λύκειο. Η επιτυχία του όμως σε αυτές τις εξετάσεις δεν εξασφαλίζει και την πρόοδό του στη ζωή. Την διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνουν τα λόγια του Ναπολέοντα Βοναπάρτη:

«Η νίκη δεν σημαίνει τίποτα. Πρέπει να μπορείς στη συνέχεια να αξιοποιήσεις την επιτυχία!».

Τούτες τις μέρες, αγαπητέ υποψήφιε, σου την «έχουν πέσει» κάθε λογής «ειδικοί», δίνοντάς σου συμβουλές της τελευταίας στιγμής:

Οι φροντιστές, σου εφιστούν την προσοχή στα «sos» της τελευταίας ανάγνωσης.

Οι ψυχολόγοι, σου υποδεικνύουν τρόπους με τους οποίους μπορείς να διαχειριστείς το άγχος σου. Οι διαιτολόγοι, σου προτείνουν το «ιδανικό μενού», με μικρά και συχνά γεύματα από φρούτα και λαχανικά, που θα σου εξασφαλίσει τη μέγιστη απόδοση.

Μαζί με όλες αυτές τις συμβουλές, δέξου και μια τελευταία: Δες σαν πρόκληση αυτήν την πρώτη «μάχη» και δήλωσε «παρών». Αν δεν καταφέρεις όμως να γράψεις καλά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, να ξέρεις πως δεν κινδυνεύει το μέλλον σου. Κινδυνεύει, αν ανέβεις σε μηχανή και δεν φορέσεις κράνος!

Μείνε λοιπόν σ’ εκείνα που ταιριάζουν περισσότερο σε σένα και την μοναδικά όμορφη ηλικία σου!

Ψυχραιμία, αισιοδοξία, χαμόγελο!

https://moschonas.wordpress.com