Του Μιχάλη Τζανάκη

Τηρώντας το «πατροπαράδοτο» έθιμο της «Μαύρης Παρασκευής» με την ίδια ευλάβεια που τηρούμε τα έθιμα της Μεγάλης Παρασκευής, ετοιμαζόμαστε να «εξοπλίσουμε» τα νοικοκυριά μας, εκμεταλλευόμενοι τις τρελές «ευκαιρίες» που θα έχουμε. Τις τελευταίες ημέρες δεχόμαστε δεκάδες ηλεκτρονικά μηνύματα που μας κατατοπίζουν για την καλή μας «τύχη» και θα ήταν η αλήθεια είναι κουτό να μην την εκμεταλλευτούμε.

Τον προηγούμενο χρόνο πολλά σχολεία υπολειτούργησαν, λόγω έλλειψης μαθητών που ξεχύθηκαν στα ηλεκτρονικά καταστήματα να εφοδιαστούν με μοδάτες… θήκες κινητών(!) τηλεφώνων και κάθε είδους μπιχλιμπιδιών εντελώς άχρηστων, αλλά πάντα σε τιμές ευκαιρίας όπως επιτάσσει το «έθιμο»!

Σε αντίθεση με τη «νηστεία» και την «εγκράτεια» της Μεγάλης Παρασκευής, η Μαύρη Παρασκευή θα έχει «ακράτεια» καταναλωτική, νόσος οξείας «αμερικανίτιδας», αντίδοτο της καθημερινής ρουτίνας, ήτοι ένα ακόμα πανηγύρι των πολυεθνικών για να υφαρπάξουν τα εναπομείναντα «ψιλά» των ΕΝΦΙόπληκτων Ελλήνων.

Το φαινόμενο του φθινοπωρινού «ξεπουλήματος» δεν είναι τόσο εμπορικό, όσο αμιγώς ψυχολογικό! Το καταναλωτικό κοινό κατευθύνεται αγεληδόν εκεί που του υπαγορεύει η εξωραϊσμένη διαφήμιση. Η προβατοειδής συμπεριφορά μας δείχνει το μέγεθος της αλλοτρίωσης του σύγχρονου ανθρώπου στα καταναλωτικά κελεύσματα.

Δηλαδή, δεν υπάρχουν θετικά στην «Μαυροπαρασκευή» του απλού εμποράκου, του βιοπαλαιστή με το μικρό συνοικιακό κατάστημα που ο ΕΦΚΑ, του γίνεται «εφιάλτης»; Προφανώς και όχι, και μακάρι να ήταν διαφορετικά.

Όσο τα ανήλικα παιδάκια στη νοτιανατολική Ασία εργάζονται νυχθημερόν για 2-3 δολάρια ημερησίως, τόσο εδώ στη Δύση θα επινοούμε «Μαύρες», «Άσπρες» και λοιπές «Παρασκευές» για να «ξεπουλάμε» εμπορεύματα και να δημιουργούμε «φρούδες» ελπίδες για έναν καλύτερο Κόσμο και για καλύτερες κοινωνίες.

Μέχρι τότε ας ξεχυθούμε την «Μαύρη» Παρασκευή κι ας αποδεχτούμε το «Γκρίζο» που διέπει τον ψυχισμό μας…