Επειδή  υπάρχει  έλλειψη  νερού ύδρευσης  της πόλης  από  τον  Αποσελέμη  λόγω  ανομβρίας,  γίνεται  συζήτηση  και  προτάσεις  για  δημιουργία  εγκαταστάσεων  αφαλάτωσης  νερού  από  τον  Αλμυρό.  Μάλιστα  έχει  λεχθεί  ότι  το  κόστος  της  αφαλάτωσης  είναι μικρό  της  τάξης  0,16 ευρώ  ανά  κυβικό  νερού.   Προφανώς  αυτό  είναι  το κόστος  για  αφαλάτωση  δίπλα  στην  θάλασσα  και  κατανάλωση  σε  παραθαλάσσιο  ξενοδοχείο  και  όχι  για  μια  πόλη  σαν  το  Ηράκλειο.

Δεν  γνωρίζουμε βέβαια  αν  στο κόστος  αυτό  περιλαμβάνεται  και  το κόστος  αλλαγής  των  φίλτρων, αφού  τα  φίλτρα, μετά θα καθαρισθούν  από  το  συσσωρευμένο  αλάτι, επαναχρησιμοποιούνται  μερικές  φορές  και  στη  συνέχεια  απορρίπτονται  και  αντικαθίστανται  με  καινούρ- για.

Για   να  μεταφερθεί  το  νερό  από  τον Αλμυρό  στις  δεξαμενές  φορτίου  Παπά  Τίτου,  Κορακοβούνι και  Ούλαφ  Πάλμε  απαιτείται  άντληση  για  να  φθάσει  το  νερό  σε  υψόμετρο  104  δηλαδή  μαζί  με  τις  απώλειες  τριβών  περίπου  13  ατμόσφαιρες  που  σημαίνει επί  πλέον κόστος  περίπου  0,2 ευρώ  ανά  κυβικό.  Επίσης  πρέπει  να κατασκευασθεί  αγωγός  μήκους  10  χιλιομέτρων  που  θα  κοστίσει  μαζί  με τις  απαλλοτριώσεις  κατ’ εκτίμηση  20  εκατομμύρια  ευρώ.

Αντίστοιχα  το νερό  από  τον Αποσελέμη  έχει μηδενικό κόστος,  αφού φθάνει  στο  Ηράκλειο  με  βαρύτητα  χωρίς άντληση.  Το κόστος  του  νερού  του  Αποσελέμη,  που  χρεώνει  ο Ο. Α. Κ.  στους  Δήμους,  αφορά  αποκλειστικά  το κόστος  διυλισης,  με  πλήρη  απολύμανση  και  καθαρισμό  του νερού με πλήρως  εξοπλισμένο  χημικό  εργαστήριο  ελέγχου  του  νερού  με  20-25 δείγματα  ημερησίως.  Μόνο  ένα  διϋλιστήριο  αυτής  της  τάξης,  εγγυάται  καθαρό  πόσιμο  νερό  και  κανονικά έπρεπε  όλα  τα  νερά,  ανεξαρτήτως  προέλευσης  από  πηγές,  γεωτρήσεις,  η  αφαλάτωση  να περνούν  από  διυλιστήριο  πλήρως  εξοπλισμένο.

Η  σύγκριση  του κόστους  νερού  από  τον  Αποσελέμη  με  την  αφαλάτωση  θα  είναι  σωστή μόνο αν προσφέρει  η αφαλάτωση  εξίσου  εγγυημένο  νερό  πόσιμο,  σύμφωνα  με  την  νομοθεσία  για πόσιμο  νερό  της  Ευρωπαϊκής  Ένωσης. Επίσης  να  γνωρίζετε ότι  η Αθήνα  διαθέτει  4  διυλιστήρια  και  γι’ αυτό  οι  Αθηναίοι  δεν  αγοράζουν  νερό  εμφιαλωμένο

Όσον  αφορά  το κόστος κατασκευής  του  έργου  του  Φράγματος  με τους  αγωγούς  και  το  διυλιστήριο,  το  κόστος  αυτό  αποσβένεται  περίπου  σε  20  χρόνια  και  μετά  μηδενίζεται.  Τα  Φράγματα  δεν  έχουν  δαπάνη  συντήρησης  και  προσφέρουν  νερό  τζάμπα.  Το  Φράγμα  του  Μαραθώνα  προσφέρει  από  το  1932  που  λειτούργησε,  40  εκατομμύρια  κυβικά  νερό  ετησίως  με  κόστος  μηδέν,  γιατί  έχει αποσβεσθεί  η  δαπάνη  κατασκευής  του  πριν  από 70  χρόνια.

φραγμα
Το  μεγάλο μειονέκτημα  των  Φραγμάτων  είναι  το μεγάλο κόστος  κατασκευής  και  η  καθυστέρηση  ωρίμανσης  των μελετών, απαλλοτριώσεων  και  εγκρίσεων  από  Αρχαιολογία  και λοιπές  Υπηρεσίες.  Δυστυχώς  τα  μεγάλα έργα  δοξάζουν  τον επόμενο η  τον  μεθεπόμενο  Πρωθυπουργό,  αλλά  λύνουν  μακροπρόθεσμα άπαξ  δια  παντός  τα   προβλήματα.

Δεν  ξέρω όμως  γιατί  ανησυχούν κάποιοι  για  το κόστος  κατασκευής,  διότι  το  Φράγμα  του  Αποσελέμη  χρηματοδοτήθηκε  από  το  Πακέτο  Ντελόρ  και  το  Ταμείο  Ανάκαμψης  που  λήγει  το  2026  ίσως  δεν  προλάβουμε  να  εντάξουμε  και  να  κατασκευάσουμε  έργα  για  να  αποροφηθούν  οι πιστώσεις. Γιατί   προσέχουν  τα  λεφτά  της Ευρωπαϊκής  Ένωσης.

Αυτοί  μας  τα  δίνουν  και  εμείς  θα  λέμε όχι,  μην  τα  ξοδεύετε;