Του Κώστα Χαρ. Νεονάκη

Ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Νίκος Τόσκας, στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”, 23-7-2017, τόνισε μεταξύ των άλλων: 1. Έχουμε χαρτογραφήσει τους Μπαχαλάκηδες… και σταδιακά θα τους αδρανοποιήσουμε. 2. Η αμφισβήτηση των αποφάσεων των δικαστηρίων αποτελεί βασικό στοιχείο της “αρχαίας αθηναϊκής δημοκρατίας”. Το ίδιο ισχύει και στη δημοκρατία μας σήμερα. 3. Τις αποφάσεις των δικαστηρίων κάποιοι βλέπουν με θεολογική αντίληψη. Σ’ αυτές τις θέσεις του κ. υπουργού έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής: 1. Η χαρτογράφηση και αδρανοποίηση των αντιεξουσιαστών που καταστρέφουν, δέρνουν και τρομοκρατούν τους πολίτες είναι παρήγορο γεγονός. Είναι απαράδεκτη η ασυλία αυτών των κουκουλοφόρων που τουλάχιστον μια 10ετία λυμαίνονται τα Εξάρχεια και την Αθήνα. Προξενούν εμπρησμούς και καταστροφές σε τράπεζες, αυτοκίνητα και καταστήματα. Προπηλακίζουν αστυνομικούς των ΜΑΤ, πολίτες και τουρίστες. Στα πρόσφατα γεγονότα στην Ερμού της Αθήνας, οι κουκουλοφόροι προξένησαν μεγάλες καταστροφές σε 67 καταστήματα. Όλα αυτά, όπως δηλώνει ο κ. υπουργός, θα σταματήσουν. 2. Η πραγματική δημοκρατία στον σημερινό κόσμο λειτουργεί με δύο βασικές προϋποθέσεις: Τη διάκριση των εξουσιών (εκτελεστική, δικαστική και νομοθετική) και την ελεύθερη διεξαγωγή των εκλογών χωρίς βία, νοθεία κ.ά. Η ελευθερία και η αγάπη είναι τα δυσκολότερα αθλήματα αλλά τα μεγαλύτερα δώρα στη ζωή των ανθρώπων. Τους απαλλάσσουν από την αιχμαλωσία των τύπων και των παθών που παραμορφώνουν και αχρηστεύουν το ανθρώπινο πρόσωπο και το δημοκρατικό πολίτευμα. Η δημοκρατία είναι το πολίτευμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας εδώ και 21 αιώνες.Το συνοδικό της σύστημα είναι δημοκρατικό, υπόδειγμα και πρωτοπόρο για την εδραίωση της δημοκρατίας στον κόσμο. Τη βάση του συνοδικού συστήματος βρίσκουμε στην Αποστολική Σύνοδο το 48μ.Χ. Καθιερώθηκε δε επίσημα στην πρώτη οικουμενική σύνοδο (325) με τον 6ο κανόνα “Κρατείτω η ψήφος των πλειόνων”. Έκτοτε οι αποφάσεις παίρνονται με το πλειοψηφικό σύστημα. Οι επίσκοποι εκλέγονται δημοκρατικά από τους Χριστιανούς της τοπικής εκκλησίας. Εκπροσωπούν τις εκκλησίες τους στις οικουμενκές συνόδους όπου “η ψήφος των πλειόνων” ήιταν η απόφαση. Το σύστημα ήταν δημοκρατικό πλειοψηφικό. Στην ψήφο των πλειόνων ήταν η αλήθεια. Αυτή όμως η αλήθεια έμπαινε σε νέα δημοκρατική διαδικασία. Στην κρίση όλων των ορθόδοξων λαών. Όλος ο λαός αποφάσιζε για την οικουμενική αλήθεια. Εάν ήταν αντίθετη με τις αλήθειες της Εκκλησίας, ο λαός την ακύρωνε. Αυτή τη δημοκρατική διαδικασία τη γνωρίζουν όλοι οι μελετητές της ιστορίας της δημοκρατίας; Γνωρίζουν πως αυτή η διαδικασία βοήθησε την διαμόρφωση του πραγματικού, δημοκρατικού πολιτεύματος στον κόσμο; Η πραγματική δημοκρατία πάντα σέβεται τις αποφάσεις των εξουσιών. Διαφέρει από την αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία, όπου οι δούλοι και οι γυναίκες δεν ψήφιζαν. Ήταν “κατώτερα δημιουργήματα”. Παρόλα αυτά η αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία είναι το υψηλότερο επίπεδο πολιτισμού στον προχριστιανικό κόσμο. 3. Τις αποφάσεις των δικαστηρίων κάποιοι βλέπουν με θεολογική αντίληψη, είπε ο κ. υπουργός: Η θεολογική αντίληψη έχει σχέση με τον Θεό, τους ανθρώπους και τον κόσμο. Μ’ αυτή, κατανοούμε πράξεις και συμπεριφορές ανθρώπων με βάση τις ορθόδοξες ευαγγελικές αξίες. Όταν βλέπουμε ένα γεγονός, μια απόφαση με θεολογική άποψη, προσπαθούμε να εννοήσουμε ποια ήταν τα κίνητρα. Ποιος ήταν ο στόχος και ο σκοπός.

Ηταν τα κίνητρα η αγάπη σοτυς συνανθρώπους και στόχος και σκοπός ο σεβασμός στην εικόνα του Θεού, το ανθρώπινο πρόσωπο; Ήταν στόχος και σκοπός η αλληλεγγύη σε φτωχούς και αδύναμους; Ήταν στόχος και σκοπός η συγχωρητικότητα και ανοχή, η ισότητα και κοινωνική δικαιοσύνη; Ήταν στόχος και σκοπός να συνειδητοποιήσουν οι άρχοντες, αυτοί που κυβερνούν τον κόσμο, αυτοί που κυβερνούν την πατρίδα μας πως “ος εάν θέλει γενέσθαι μέγας εν υμίν έσται υμών διάκονος και ος εάν θέλει υμών γενέσθαι πρώτος έσται πάντων δούλος” (Μαρκ. 10,43-44); Αυτά εννοούσε ο κ. υπουργός χρησιμοποιώντας τις λέξεις “θεολογική αντίληψη”; Εάν ναι, τότε καλώς. Εάν όχι, τότε έκανε λάθος.